Motströmskylare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Motströmskylare

Inläggav bryggapa » tisdag 2015-08-25 14:46

2mm spalt är nog mer än tillräckligt.
Jag tänker mig snarare att 10 och 15mm skulle funka bra.
Med reduceringsnippel behöver du inte någon rörstump, utan de är gjorda för att lödas dit med muff.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Motströmskylare

Inläggav Hjulbult » tisdag 2015-08-25 16:45

Jag satt faktiskt och funderade på det där med muff, en sådan borde vara gjord för att stick in ett rör i eller? 12mm muff kan man t.ex. sticka in 12mm rör i från båda håll eller?

Verkar ologiskt att övergångarna skulle vara inpassade för att passa i en sådan muff, det innebär ju i så fall att ett 12mm rör inte kan stickas rakt igenom en 12-18 övergång???

Får nog bli en runda till någon butik för att undersöka detta närmare.

Tankar om längd då, någon som har empirisk erfarenhet eller har läst någonstans vilken längd som krävs för 10mm, 12mm respektive 15mm inre rör?

//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Re: Motströmskylare

Inläggav jarin » tisdag 2015-08-25 17:28

det borde ju finnas något samband mellan vörtrörets area, kylmantelns "praktiska" area, kylvattentemperatur, att vörten kokar 100grader vet vi.
Finns det ingen tekniker-nörd som kan räkna :)? och komma med någon fin formel...
Dö inte okunnig!!
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 159
Blev medlem: måndag 2015-02-02 12:10
Ort: Eslöv

Re: Motströmskylare

Inläggav Drake » tisdag 2015-08-25 18:48

JaDeD har som sagt experimenterat en hel del för att få bäst effektivitet. Kanske enkast att kopiera hans konstruktion rakt av?
Själv tänker jag gå över till hans Cobra eller Hydra så snart blir det en till pvv till salu.
Tycker det är bökigt med alla slangar samt att diska den, dessutom lockas jag av möjligheten att kyla en batch på 3 minuter. Sedan jag gick över till plattvärmeväxlare har jag inte riktigt fått ordning på beskan och inte aromgivorna heller trots att jag försökt räkna om i Beersmith. Gör fortfarande en del brygder efter färdiga recept och då är det skönt att slippa räkna om givorna.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2015-08-25 20:39

Fungerar det så bra som JaDeD skriver är det fantastiskt. Dom kyler 19L kokande vört till 20° på 3minuter med 68Liter 14,5° vatten!
Den exponerad yta på kylaren maximeras med fler slingor vilket nog är ett lyckat grepp. Så en kylspiral som fördelar ytan med 6-8st Ø8mm rör i vörten är nog en bra idé.

Får se om min motströmskylare blir något effektivare med spiralerna monterade. En fördel jag har är annars att den är direktkopplad på grytan, inga slangar mer än kylvattnet.
Jag har några pvv men är inte speciellt intresserad av att använda dom pga slangarna och behovet av en pump. Kyleffekten är nog så bra på en pvv men rengöringen avskräcker mig en hel del.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav bryggapa » tisdag 2015-08-25 21:10

Hjulbult skrev:Jag satt faktiskt och funderade på det där med muff, en sådan borde vara gjord för att stick in ett rör i eller? 12mm muff kan man t.ex. sticka in 12mm rör i från båda håll eller?

Verkar ologiskt att övergångarna skulle vara inpassade för att passa i en sådan muff, det innebär ju i så fall att ett 12mm rör inte kan stickas rakt igenom en 12-18 övergång???

Får nog bli en runda till någon butik för att undersöka detta närmare.

Tankar om längd då, någon som har empirisk erfarenhet eller har läst någonstans vilken längd som krävs för 10mm, 12mm respektive 15mm inre rör?

//NJN


Jo, om jag minns rätt så är det bara på den 'stora' sidan som en förminskning behöver muff. Så en 12-18 förminskning har 12mm inre diameter på smala sidan och 18mm yttre diameter på tjocka sidan.
Sedan finns det muffar med förminskning också, så på en 12-18 muff är båda måtten inre diameter.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Motströmskylare

Inläggav Hjulbult » onsdag 2015-08-26 08:36

bryggapa skrev:Jo, om jag minns rätt så är det bara på den 'stora' sidan som en förminskning behöver muff. Så en 12-18 förminskning har 12mm inre diameter på smala sidan och 18mm yttre diameter på tjocka sidan.
Sedan finns det muffar med förminskning också, så på en 12-18 muff är båda måtten inre diameter.


Att den större sidan går invändigt och den mindre utvändigt på en övergång verkar logiskt, den större sidan kan ju gå invändigt utan att det bildas en strypning.

Det sista du skriver om muffar med förminskning undrar jag om det stämmer. Det verkar konstigt om man skulle låta en sådan förminskningsmuff strypa flödet och varför skulle man tillverka två olika varianter?

MVH
//JN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Re: Motströmskylare

Inläggav bryggapa » onsdag 2015-08-26 10:42

Hjulbult skrev:Att den större sidan går invändigt och den mindre utvändigt på en övergång verkar logiskt, den större sidan kan ju gå invändigt utan att det bildas en strypning.

Det sista du skriver om muffar med förminskning undrar jag om det stämmer. Det verkar konstigt om man skulle låta en sådan förminskningsmuff strypa flödet och varför skulle man tillverka två olika varianter?

MVH
//JN


Det finns allsköns delar för lödning. Det behövs väl helt enkelt för olika saker.
Förminskningarna passar som sagt direkt i ett t-rör t.ex. men en förminskningsmuff kan vara bra om du bara ska gå från ett större rör till ett mindre.

http://www.rinkabyror.se/artikel/lod-forminskning-18x12/
http://www.rinkabyror.se/artikel/lodmuff-18x12/
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Motströmskylare

Inläggav fredrik.stahl » torsdag 2015-08-27 09:34

Om du kan vänta några veckor kan det vara värt att leta kopplingar på ebay eller ali. Sånt är ofta billigt där.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Motströmskylare

Inläggav CoinBeer » torsdag 2015-11-05 20:03

Pilsnerkokaren skrev:Fungerar det så bra som JaDeD skriver är det fantastiskt. Dom kyler 19L kokande vört till 20° på 3minuter med 68Liter 14,5° vatten!
Den exponerad yta på kylaren maximeras med fler slingor vilket nog är ett lyckat grepp. Så en kylspiral som fördelar ytan med 6-8st Ø8mm rör i vörten är nog en bra idé.

Får se om min motströmskylare blir något effektivare med spiralerna monterade. En fördel jag har är annars att den är direktkopplad på grytan, inga slangar mer än kylvattnet.
Jag har några pvv men är inte speciellt intresserad av att använda dom pga slangarna och behovet av en pump. Kyleffekten är nog så bra på en pvv men rengöringen avskräcker mig en hel del.


Funderar på hur det går med kylaren, får du bra effekt på den?
Användarvisningsbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 14:31
Ort: Kumla

Re: Motströmskylare

Inläggav Drake » torsdag 2015-11-05 22:12

Nu förmodar jag att din fråga var ställd till p-kokaren och hans "skruvade" kylare. Är också lite nyfiken på resultatet.
Om det var min King Cobra du menade så kan jag bara meddela att den är över förväntan. Den kyler lätt 20 liter till 20 grader på 3 minuter! :D :lol: :mrgreen:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2015-11-05 23:27

CoinBeer skrev:Funderar på hur det går med kylaren, får du bra effekt på den?


Det blev bättre men det är inte i samma klass som King Cobra, den kyler 29 liter till 12° med poolvatten som kylvatten på 20minuter. Har kranen på grytan fullt öppen och ställer flödet med kulventilen som sitter på kylaren. Är tillräckligt nöjd för att inte meka mer, nu är det flasktvätt och bryggverk som hägrar :D
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2016-03-05 14:25

En kombo av motströmskylare och King Cobra borde vara en tubvärmeväxlare. Arean på ett Ø22/20mm rör är 0,0314dm2, fördelar man detta på Ø6/4mm rör behövs det 25st för att få samma area.
10M Ø6mm kopparrör finns på Biltema, fördelar man det på 25 bitar blir kylaren 4dm lång och med 5mm spalt mellan rören ca 60-70mm i diameter. Borde fungera lika bra som en King Cobra om man har bra flöde på kylsidan.

Får man sen till det med avtagbara gavlar blir den lätt att rengör.

Har jag för lite att göra? Nepp, men ibland är det svårt att släppa problem som borde gå att lösa.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav Drake » lördag 2016-03-05 14:44

Hänger inte riktigt med i dina uträkningar. Tycker inte att dom stämmer. Dessutom är ju den totala ytan viktig för kyleffekten och en Cobra har ju närmare 25 meter 3/8 rör. Förstår inte hur 10 meter med ungefär samma diameter ska kunna matcha det?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Motströmskylare

Inläggav Furulid » lördag 2016-03-05 15:22

Jag har också byggt en motströmskylare av prylar från Biltema, och min gamla kylspiral. Blev dock inte alls nöjd och har slaktat motströmskylaren och återgått till kylspiral. Nu har jag tre femmeterslängder prisolrör parallellkopplade, påminner till funktionen om en Cobra. Lika snabb som motströmskylaren (som var på tio meter) men mycket enklare att rengöra/sterilisera. Överhuvudtaget mycket mindre meck med spiralen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
True hop and love
Användarvisningsbild
Furulid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: tisdag 2014-03-04 07:58
Ort: Katrineholm

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster