pseudolambikkultur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » torsdag 2016-02-04 09:05

Slurryn från jästkakan på lambic 1 fick stå i kylen tills den sedimenterat då dekanterade jag av vörten och fyllde upp med kokt avsvalnat vatten.
När jag tänker använda den igen testar jag att starta upp med en förkultur.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » torsdag 2016-02-04 09:25

Mange81 skrev:Jag köpte 2 lådor från humle. Samt att man får spara de man dricker. Köpte en kapsylerare där man kan byta huvud så har både för 26 o 29mm. Skulle gärna vilja testa med riktigt champagnekork någon gång. Jag har varit med om flasksprängning och skulle inte rekommendera vanliga flaskor i onödan.


Nej jag tänker också att det är onödigt och köra vanliga flaskor. Det är några månader tills jag ska flaska så sannolikt kommer jag köpa både 29mm kapsylerare och champagne-kork. Någon som testat med plast-champagnekork då?

När folk gör sin lambic, kör folk bara bottensatser eller något test med kommersiell jäst? Jag har tre på jäsning nu, en med två bottensatser från Oude Gueuze Tilquin à l'Ancienne Gueuzerie Tilquin, en med bara Brettanomyces lambicus WLP653 och en med WLP653 och en bottensats från Oude Gueuze Tilquin à l'Ancienne Gueuzerie Tilquin. Jag har ett rör Belgian Sour Mix WLP655 som jag tänkte sätta i helgen.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » torsdag 2016-02-04 10:08

Askatasuna skrev:[quote="Mange81"]
Jag köpte 2 lådor från humle. Samt att man får spara de man dricker. Köpte en kapsylerare där man kan byta huvud så har både för 26 o 29mm. Skulle gärna vilja testa med riktigt champagnekork någon gång. Jag har varit med om flasksprängning och skulle inte rekommendera vanliga flaskor i onödan.


Nej jag tänker också att det är onödigt och köra vanliga flaskor. Det är några månader tills jag ska flaska så sannolikt kommer jag köpa både 29mm kapsylerare och champagne-kork. Någon som testat med plast-champagnekork då?

När folk gör sin lambic, kör folk bara bottensatser eller något test med kommersiell jäst? Jag har tre på jäsning nu, en med två bottensatser från Oude Gueuze Tilquin à l'Ancienne Gueuzerie Tilquin, en med bara Brettanomyces lambicus WLP653 och en med WLP653 och en bottensats från Oude Gueuze Tilquin à l'Ancienne Gueuzerie Tilquin. Jag har ett rör Belgian Sour Mix WLP655 som jag tänkte sätta i helgen.[/quote]
Vanliga flaskor fungerar utmärkt så länge man flaskar öl som är färdig och inte överdriver primen. Jag tycker det är trevligt att dricka en del Lambik med minimal kolsyra, precis som en del engelsk cask ale. Klart snyggare med Geuzeflaskor dock. Plastkorkar med agraff fungerar bra men det är ju enklare med kapsyl.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-02-04 10:51

Alltså, det hänger ju på hur mycket kolsyra man vill ha och hur mycket säkerhetsmarginal man vill ha.

Med 6 g/l har jag ännu inte fått några flaskfontäner ens efter ett par år i flaska, och då funkar det ju bra med vanliga 33:or. De belgiska 33:orna ska dessutom tåla rätt mycket tryck, så jag använder dem i bland. Men vill man ha kolsyra á lá Tilquin snarare än á lá Cantillon då är det nog säkrast att köra champagneflaskor.

Jag använder plastchampagnekorkar ibland till flaskor som inte går att kapsylera på annat sätt, dock inte till mina lambikar. Men för vanliga champagneflaskor ser jag ingen anledning att använda dem, de är så...tja, plastiga.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-02-04 10:55

Askatasuna skrev:När folk gör sin lambic, kör folk bara bottensatser eller något test med kommersiell jäst? Jag har tre på jäsning nu, en med två bottensatser från Oude Gueuze Tilquin à l'Ancienne Gueuzerie Tilquin, en med bara Brettanomyces lambicus WLP653 och en med WLP653 och en bottensats från Oude Gueuze Tilquin à l'Ancienne Gueuzerie Tilquin. Jag har ett rör Belgian Sour Mix WLP655 som jag tänkte sätta i helgen.


Jag kör nästan alltid enbart + lite vanlig torrjäst bottensatser, men har testat WLP655 och den är en av mina sämsta satser. Jag har bara fått sämre resultat när jag har jäst i vanlig plasthink samt en gång när Pedio inte tog fart ordentligt p.g.a. för mycket beska. På grund av processens inneboende stora variabilitet så är det vanskligt att dra några växlar på detta, och mitt främsta skäll mot att anvämda kommersiella blandkulturer är att det är bortkastade pengar när man kan få så bra resultat från en restprodukt som är gratis.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » torsdag 2016-02-04 12:15

ekstedt skrev:Jag kör nästan alltid enbart + lite vanlig torrjäst bottensatser, men har testat WLP655 och den är en av mina sämsta satser. Jag har bara fått sämre resultat när jag har jäst i vanlig plasthink samt en gång när Pedio inte tog fart ordentligt p.g.a. för mycket beska. På grund av processens inneboende stora variabilitet så är det vanskligt att dra några växlar på detta, och mitt främsta skäll mot att anvämda kommersiella blandkulturer är att det är bortkastade pengar när man kan få så bra resultat från en restprodukt som är gratis.


Mitt problem har väl varit en bra ström av restprodukter att kunna använda men gjorde stor beställning för några veckor sen så nu har jag massa som användas. Jag ville testa med kommersiell jäst bara för se om hur skillnaden blev men kommer sannolikt främst använda bottensatser framöver.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » torsdag 2016-02-04 12:17

Jag tycker det är bra att använda många olika källor för sina surölskulturer, även olika bryggprocesser och recept. På så sätt får man flera olika sorters suröl som skiljer sig en del åt. Det ger större möjlighet för blendning och hitta vad man gillar bäst.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » torsdag 2016-02-04 12:29

Japp, jag har testat lite olika recept på malten, några med bara pilsnermalt, några med krossat vete och även testat med havregryn för se vad det påverkar. Kan bli bra, kan bli skit.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-02-04 13:21

Jag har också varierat processen en del genom åren, mest för att testa olika varianter. Nu tycker jag dock att jag har hittat en modell jag vill köra på som ger mig rätt färg och bra egenskaper överlag. Tycker jag får tillräcklig variation ändå, och man kan ju variera vilka lambiksproducenters bottensatser man använder, kommersiella blandkulturer känns som pengarna i sjön.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav entombed » fredag 2016-02-05 13:43

Ger inte kommersiella blandkulturer en större möjlighet att upprepa lyckat resultat? Eller kan ni nå det med denna metod?

Btw, gå med i milk the funk på facebook om ni inte redan gjort.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » fredag 2016-02-05 13:56

entombed skrev:Ger inte kommersiella blandkulturer en större möjlighet att upprepa lyckat resultat?


Nej, det tycker jag inget pekar på.

entombed skrev:Eller kan ni nå det med denna metod?


Med bottensatser? Absolut!

entombed skrev:Btw, gå med i milk the funk på facebook om ni inte redan gjort.


Medhålles, har varit med ett tag. Tyvärr drunknar de riktigt bra diskussionerna i massa pellikel-porr och "titta här vilken fin rävbärs-saison med 7 sorters brett jag har gjort"-inlägg. Wiki-sidan är riktigt bra.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » måndag 2016-06-27 09:59

Hur ofta smakar ni på er lambik för se hur den utvecklas?
Jag har flera olika i glasdamejeanner (utan kran) så jag är lite rädd för öppna men hade velat smaka på en för se hur den utvecklas. Ett par av dem har stått i ett halvår och jag tänkte det vore trevligt och smaka.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2016-06-27 10:04

Askatasuna skrev:Hur ofta smakar ni på er lambik för se hur den utvecklas?
Jag har flera olika i glasdamejeanner (utan kran) så jag är lite rädd för öppna men hade velat smaka på en för se hur den utvecklas. Ett par av dem har stått i ett halvår och jag tänkte det vore trevligt och smaka.


Jag brukar prova efter ett halvår. Därefter max en gång till innan jag bestämmer hur den ska användas.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » måndag 2016-06-27 11:19

ekstedt skrev:Jag brukar prova efter ett halvår. Därefter max en gång till innan jag bestämmer hur den ska användas.


Låter vettigt, ska ta och testa en i helgen så får vi se hur den har utvecklats. Eftersom det är min första pseudolambik så ska det bli spännande och se hur den smakar.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » torsdag 2016-09-01 19:46

Jag flaskade en som stått i drygt 8 månader och hade nått 1.000, tror ni det är någon risk den äter sig ännu längre ner? Flaskade på tjocka flaskor.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 103 gäster