Malt krossnig

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Malt krossnig

Inläggav CoinBeer » onsdag 2016-01-13 18:21

Hej
Tycker jag har lite dålig bryggeffekt ligger på 65% ungefär (har deti BS). Jag köper färdig krossad malt från MM ocha funderar på om det skulle bli högre effekt med dubbel krossad malt som MM har. Vet att det kanske skulle bli bättre om man krossade själv men det är så bekvämt att bara hämta hos MM och ner med det i min BM20. Hur gör ni?
Användarvisningsbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 14:31
Ort: Kumla

Re: Malt krossnig

Inläggav Judgecc » onsdag 2016-01-13 18:39

Absolut inte dubbelkrossat i BM..
Jag krossar själv lägger mig på 1.1-1.2 oftast. Hamnar runt 80%.
Antar att du menar mäsk effektivitet?
Om du har dålig brygg hus effektivitet beror det på flera faktorer.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=12195
Lindh förklarar bra och ingående om brygghus effektivitet..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Malt krossnig

Inläggav Lindh » onsdag 2016-01-13 19:03

Det finns många faktorer som påverkar brygghuseffektiviteten. Ta först reda på om det är den eller mäskeffektiviteten som är låg så du åtgärdar problemet i rätt ände. Krossning, ph, lakning, kalciumhalt, druv och humle påverkar alla effektiviteten på olika sätt.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Malt krossnig

Inläggav CoinBeer » onsdag 2016-01-13 23:15

Tack för svaren.
Bra att veta att inte dubbelkrossa.
Räknar man ut mäskeffekten på samma sätt som brygghuseffekten men använder OG före kok?
Tack för svaren.
Användarvisningsbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 14:31
Ort: Kumla

Re: Malt krossnig

Inläggav Bee » torsdag 2016-01-14 00:27

Räkna ut totalt teoretiskt extrakt (sockermängd) från maltnotan. Värden finns på http://shbf.se/wiki/index.php/Extrakbidrag
Räkna sen ut utvunnet extrakt från mäsken.

Räkna ut effektiviteten = utvunnet/teoretiskt
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Malt krossnig

Inläggav Magnum77 » tisdag 2017-01-10 16:47

Ni som krossar själva. Vilken storlek på krossen kör ni? mm eller vad det nu är. :)

Har en BM 10L och köper färdigkrossat. (Enkelkrossat).
Gick från BIB runt 60% effektivitet som bäst, till 78-80 med BM.
Testade vatten från en syster som har egen brunn och kom över 90%. (Siktade på runt 5% ABV men det blev 6%)
Ligger i regel runt 85% numer beroende på vad jag brygger.
Magnum77
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 2015-04-17 22:50
Ort: Skellefteå

Malt krossnig

Inläggav ecmik » onsdag 2017-01-11 00:12

0.9mm (0.6-0.7mm på vetemalt)
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Malt krossnig

Inläggav Karl R » onsdag 2017-01-11 08:35

längesedan jag kollade spalten på kvarnen men det ska vara 1,05 mm eller så. Nu har jag inte överdrivet hög effektivitet heller. Men sådär 70-75% är det.

Sen tycker jag mig märka att om pipan blir för full går effektiviteten ner avsevärt, också en faktor med i spelet. Sällan kör jag mer än 5,3 kg, mer brukar mest bli samma resultat, eller sämre.

/karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Malt krossnig

Inläggav Bee » onsdag 2017-01-11 14:56

Karl R skrev:Sen tycker jag mig märka att om pipan blir för full går effektiviteten ner avsevärt, också en faktor med i spelet.


Japp det stämmer. Man måste använda mer vatten för att uppnå högre utbyte med mer malt. Det är linjärt och additivt om jag minns rätt. De har en hel pod om dubbelmäskning på "brew strong" och då diskuters även malt/vatten linjäriteten om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Malt krossnig

Inläggav Ölfarmen » onsdag 2017-01-11 22:15

Då förstår jag också min dåliga effektivitet. Efter två år har jag slutligen lyckats trimma in Beersmith så att verkligheten stämmer överens med de estimerade värdena.

Jag har då hamnat på en brygghuseffektivitet på 56%. Mäskeff ligger oftast mellan 60-65%. Jag kör min BM20 med 6kg malt till 19,5 liter för att få så litet malt/vatten förhållande som möjligt (19,5 liter är gränsen med 6kg malt för att inte elementen ska blottläggas).

Om jag slänger ihop ett standard recept enligt Speidels manual med 23 liter av vårt vatten till 5 kg malt hamnar mitt pH på 5,85 enligt de flesta kalkylatorer (Bru'n Water/Brewers friend/ Easy water och nu med uppgraderingen också Beersmith). Det har jag också upplevt stämmer överens med mätningarna. För att få ett pH på 5,2 måste jag enligt dessa tillsätta 15 ml mjölksyra. Det gjorde jag en gång vilket resulterade i att hela batchen fick vaskas.

Sedan jag började koka bort karbonater, vattenbehandla noggrant och ha det minsta malt/vattenförhållandet som är möjligt i BM har mina brygder gått från att vara ok hembryggt, till att vara jämförbara med bolagsölen. De senaste bryggningarna har jag också börjat laka ur istället för att toppa upp vörten så mycket inför kok eller innan jäsning vilket också tycks ha förbättrat. Jag slipper dock inte ifrån att tillsätta mjölksyra, men behöver nu bara 2-3 ml vilket känns betydligt trivsammare.

Men jag försöker förstås utveckla och förbättra hela tiden, så nu när jag börjat komma tillrätta med pH problematiken, ska jag sakta men säkert försöka minska malt- och öka vattenmängden efterhand. Det känns ju som lite slöseri med malt att inte få ut så mycket som det går.

/Ulf
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-09-03 12:32

Re: Malt krossnig

Inläggav Drake » onsdag 2017-01-11 23:57

15 ml låter mycket för att sänka från 5,85-5,2 men enligt Braukaisers experiment ska många inte ens klara av att känna spår av mjölksyran även vid högre nivåer. http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti ... experiment
Varför justerar du inte ph enbart med salterna istället? Testa Palmers RA-nomograf, med den kommer man oftast helt rätt vad gäller ph. Och 60-65% ME tyder väl på att något mer är fel, jag har betydligt högre än så utan recirkulering. http://nomograph.babbrewers.com

Du kan ju också testa att krossa runt 0,5 mm men då måste du fukta malten först. Jag har aldrig provat själv eftersom jag fortfarande envisas med min Corona men den dagen jag köper en riktig kross så ska jag definitivt prova, de som testat verkar ha fått upp effektiviteten ordentligt utan att ha några problem med igensatta maltbäddar. Läs mer här: http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti ... nditioning eller googla malt conditioning.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Malt krossnig

Inläggav Bee » torsdag 2017-01-12 13:11

@Ölfarmen var bor du? Har du egen brunn eller kommunalt VA?
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Malt krossnig

Inläggav Ölfarmen » torsdag 2017-01-12 19:08

Jag bor i Hälsingland. Kommunala vattnet ser ut som följer:

Ca 24
Mg 8,9
Na 16
SO4 13
Cl 29
HCO3 99

Använder främst Bru'n water för att kolla nivån mellan klorid/sulfat, eftersom det är "very malty", men jag är ute efter balanced/ fördel bitter.
Ett par hundradelar orkar salterna ta ned pH, men inte tillräckligt.

Ursäkta trådstölden, det var ju inte pH som det handlade om (även om de har lite med varandra att göra...)
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-09-03 12:32

Re: Malt krossnig

Inläggav Bee » torsdag 2017-01-12 19:15

Du måste fyllt i arket fel?
Fyller du verkligen i maltnotan då också??
Stockholmsvatten är liknande.

I mäsken, prova 2g kalciumsulfat och 1g natriumklorid. Ingen mjölksyra!

1ml mjölksyra per 10 liter lakvatten.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Malt krossnig

Inläggav Ölfarmen » torsdag 2017-01-12 21:56

Jag ska inte svära, men är tämligen säker på att arket är korrekt ifyllt. Jag fyller alltid i maltnotan också. Och värdena jag får, brukar stämma mycket bra. Om de inte stämmer är de alltid högre.

Jag har labbat lite med förslaget och Bru'n water räknar då fram pH 5,8. Alltså 2gr CaSO4+1gr NaCl. Ingen mjölksyra i mäsken. Förslag från Bru'n water för lakvatten (10 l) är då 1,33 ml 80% (1,39 BF för pH lakvatten 5,4).
Maltnota 5kg pilsnermalt, 1 kg carapils, malt/vatten förhållande 3,25 i 19,5 liter. Båda med Balanserad profil.

Gjorde samma analys med Brewers friend's kalkylator och fick ungefär samma resultat pH 5,69, med lite för låg kalciumnivå på 39,8.

Det jag gör nu, och som jag tycker har tagit ölen från ok till Yeay! är (baserat på samma maltnota och malt/vatten förh som ovan):
Kokar allt vatten med 1 tsk CaCO3, även lakvatten dagen innan och dekanterar bort slagget i botten. Lägger till 6 gram CaSO4+2 gram CaCl som jag blandar ner i malten.
Mäskar in och mäter pH runt 15 min. Ofta får jag då ett värde på ca 5,5. Med 1, max 2 ml mjölksyra får jag ca 5,3-5,4 vilket jag är nöjd med. Den lilla volym jag brukar laka med, runt 6-8 liter får en knapp ml mjölksyra.

Det blir kanske dålig effektivitet, men jag har aldrig oroat mig speciellt över det bara det blir bra. Mina brygder är sällan humlesnåla och det är inte ovanligt med 300 gram till 17 liter. Humlen suger en hel del volym, och bara det gör väl att (brygghus)effektiviteten sjunker. Jag kollade upp mäskeff, och jag såg att jag for med lite sanning med modifikation. Några gånger har jag haft 60-65% mäskeff, men oftast ligger den runt 70-73%.
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-09-03 12:32

Nästa

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster