Motströmskylare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Motströmskylare

Inläggav CoinBeer » söndag 2015-08-23 10:11

Pilsnerkokaren skrev:Det hanns med att löda rören igår :) Hann också med att testa den med bara kokt vatten, Ø15 rör är nog i största laget. Öppnar man fullt på grytan hinner inte kylvattnet med att kyla mer än ner till 45° Löste problemet med att sätta en kran på kylaren och kan då ställa flödet vilket gav resultatet 20°

Snygg som bara den men om den är praktisk vet jag inte ännu, återkommer efter dagens bryggning.


Spännande, att få höra hur det går!
Användarvisningsbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 14:31
Ort: Kumla

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2015-08-23 10:42

Missade bilden ju :)
Bild
Det var inte helt lätt att löda kylaren, många rörbitar som ligger kloss och kivar. Men jag är nöjd med resultatet.

Syns det att det är jag som är i farten? Det är väl bara grytan kvar att bygga på bilden :oops: Nu kom utloppet en dm lägre så jag har fick palla upp brännaren på lecablock, kylvattnet är inte inkopplat och som anslutning satte jag Gardenakopplingar i mässing, väl värt de 2:- extra/koppling (det är bara för att det är snyggt). Snöret är bara en avlastning tills jag hittat på något bättre.

@Coinbeer
Om du är intresserad så har jag snart ett jäskärl över, håller på att bygga ett nytt för att maxa utrymmet i Party Coolern.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav Hebbe » söndag 2015-08-23 10:49

Snyggt Pilsnerkokaren! Byggde själv en liknande för ett tag sedan. Har dock bara testat den med kokande vatten.
Blev inte så billig dock..
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Motströmskylare

Inläggav bryggapa » söndag 2015-08-23 10:51

@Pilsnerkokaren: Det ser ju för bedrövligt ut det där... :) Nej, seriöst... Vackert!!!
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Motströmskylare

Inläggav strundt » söndag 2015-08-23 11:14

strundt skrev:Gjorde en variant med delar inköpta från Biltema. Tycker det är viktigt att innerdimensionen på slangen är rejäl så man bra flöde på kylvattensidan. DN10 på kopparn och 19 mm innerdim på slangen.

11880952_10153041567921845_1593266839_n.jpg



Testade denna idag med kokande vatten och med innerstadsvatten på 18C kunde jag hålla ett flöde på en liter per minut och få 20C ut. Helt ok ändå, lika fort som med PVV med 20 plattor.
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: lördag 2013-07-06 11:11
Ort: Stockholm

Re: Motströmskylare

Inläggav assistredo » söndag 2015-08-23 14:00

Drake skrev:Tror nog att det är bättre om den kommer i kontakt med lödytor än koppar. Det är väl därför man förtennar de flesta kokkärl?


Nej - tvärtom - enligt min framlidne svärfar ingenjören, på Kockums m.m.: Kommer två olika metaller tillsammans i kontakt med samma vätska, kanske något sur, så kan galvanisk korrosion med utlösning av otrevliga salter uppkomma vilket inte är fallet med enbart koppar eller tenn. När man skulle laga ej förtennda kopparkärl genom lödning med tenn så måste man förtenna hela kärlet invändigt för att undvika detta problem.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2015-08-23 18:13

Då var det testat, jo jag kommer att använda den fler gånger men den slår inte No Chill!
Har väl ungefär samma prestanda som strundt och det var väl oerfarenhet som gjorde att det slabbades mer än vanligt.

Att rengöra den är ju enkelt eftersom man kan plocka isär den, men sen får den inte plats under kranen för vasken är för liten :( Så man måste tvärställa den i vasken och få i så mycket vatten man kan i varje rör. Men sen är den ren, det kan man kolla.

Där var ett litet läckage på kylvattnet som jag ska fixa till, sen ska jag flytta kopplingen för inkommande vatten, inte helt genomtänkt att ha den strax bredvid utloppet för ölen, släpper den kopplingen får man lättöl.

Flödet och temp på kylvattnet begränsar effektiviteten men det borde gå att bygga den så den kyler bättre, kylvattnet är inte varmt när det kommer ur kylslingan. Större exponeringsyta mellan vört och kylvatten kanske, eller tvinga ut vörten mot insidan av innerröret med någon form av kärna i innerrören. Det sista är nog enklast men att ha kylslinga både utanpå och inuti vörtröret hade varit mumma :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav fredrik.stahl » söndag 2015-08-23 19:14

Jag byggde en motströmskylare av vanlig slangmodell, men med oljerör i entums slang. Det extra utrymmet gjorde att jag kunde linda en grov koppartråd i spiral runt oljeröret. Det var inte lätt att få på slangen men det gick till slut. Den ökade turbulensen på kylvattnet gjorde att den blev nästan lika effektiv som en liten plattvärmeväxlare. Nu kör jag inte den utan en större plattvärmeväxlare eftersom jag ofta brygger lager och behöver få ner tempen till 10 grader.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Motströmskylare

Inläggav CoinBeer » söndag 2015-08-23 22:06

Pilsnerkokaren skrev:
@Coinbeer
Om du är intresserad så har jag snart ett jäskärl över, håller på att bygga ett nytt för att maxa utrymmet i Party Coolern.


Tack för erbjudandet men jag tror jag kör med plast hinkar.
Men kylaren blev snygg :D bra jobbat.
Användarvisningsbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 14:31
Ort: Kumla

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2015-08-24 20:56

assistredo skrev:Nej - tvärtom - enligt min framlidne svärfar ingenjören, på Kockums m.m.: Kommer två olika metaller tillsammans i kontakt med samma vätska, kanske något sur, så kan galvanisk korrosion med utlösning av otrevliga salter uppkomma vilket inte är fallet med enbart koppar eller tenn. När man skulle laga ej förtennda kopparkärl genom lödning med tenn så måste man förtenna hela kärlet invändigt för att undvika detta problem.


Ska jag bygga fler blir det tigsvetsade ändar på rören, tigsvetsen uppfanns för att svetsa koppar har jag läst någonstans men har själv aldrig provat svetsa koppar förrän idag, det går utmärkt. Röret blir varmt som tusan men fogen blir ett med naturen så vill man kan man slipa bort överflödet eller behålla det som en svulst för slangen. Passade även på att svetsa ihop ett kopparrör med ett rostfritt rör, mest för att se om det gick, det funka, men det blev inte lika snyggt.

fredrik.stahl skrev:Jag byggde en motströmskylare av vanlig slangmodell, men med oljerör i entums slang. Det extra utrymmet gjorde att jag kunde linda en grov koppartråd i spiral runt oljeröret. Det var inte lätt att få på slangen men det gick till slut. Den ökade turbulensen på kylvattnet gjorde att den blev nästan lika effektiv som en liten plattvärmeväxlare. Nu kör jag inte den utan en större plattvärmeväxlare eftersom jag ofta brygger lager och behöver få ner tempen till 10 grader.


Bild
I ett försök att få rotation på vörten i röret har jag klippt till kopparplåt som jag vridit ett varv, 8st blev det. Funkar det bör kylningen bli lika bra eller bättre trots större flöde på vörten.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav Drake » måndag 2015-08-24 22:34

Funkade det att bara bränna ihop det med tigen eller behövde du tillsatsmedel?
Undrar lite över dimensionerna också, har du kopierat Jadeds kylare? Tycker din ser kortare ut. Vet att han jobbat mycket med att optimera dimensionerna för att få bästa kyleffekt.
Hans kylare ska ju klara att kyla 19 liter vört till 20 grader på 5 minuter med kylvatten på 14,5 grader. Hur står sig din mot den?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2015-08-25 11:31

Kopparröret stumsvetsade jag bara ihop.
Bild
Men när jag svetsade det rostfria och kopparen använde jag tillsats, vanlig 1,5kvadrats kabel från en EKK-stump.
Men den blev så ful att den visar jag inte :oops:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav Hjulbult » tisdag 2015-08-25 11:32

Snyggt bygge som vanligt Pilsnerkokaren, "18st T-kopplingar 22,15,15", låter som att detta blev en kostsam kylare.

Funderar själv på ett bygge enligt denna princip men tankebanorna går mot att göra slagen lite längre vilket känns mera ekonomiskt då man reducerar antalet T-kopplingar.

Tips på var man köper T-kopplingar till billig peng? Gärna i dimensionen 18-18-12 vilket är de dimensioner jag hade tänkt bygga med eller ska man hellre gå på 15mm - 22mm?

MVH
//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2015-08-25 12:45

Tackar.
Valet av 22,15,15 var pga att dom var billigast :wink: 26:-/st på Rinkaby rör. När jag köpte mina så tömde jag Hornbach på lämpliga T-kopplingar så du har Rinkaby att välja på.
18,18,12 finns kanske men det är inget jag hittat. 22,15,12 kostar mer än dubbelt (78:-/st).

@Drake
Jag lyckades att kyla vörten till 22° med 17° kylvatten men några 4Liter/minut var det inte, snarare 1-1,5liter/minut. Anledningen till valet av dimensioner var vad som fanns på hyllan, jag var på Hornbach när ingivelsen blev för stor att bygga kylaren :oops:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav Hjulbult » tisdag 2015-08-25 13:37

Jaså du din spjuver, har du vart och länsat Hornbachs lager!!! Jag stod faktiskt där och glodde i hyllan en dag förrförra veckan men hade då inte kommit så långt i mina tankar ännu.

Såg faktiskt sedan att 22x22x15 kostar 37,80kr medan 22x22x12 kostar 74,30kr på Rinkaby, märkligt stor skillnad kan man tycka.

Tänker nu att man kanske kan köpa 18x18x18 (8,50kr)och reducera den ena ingången med en 18-12 övergång (11,10kr). Man får sticka en rörstump emellan dessa delar och det blir lite mera lödande men varje korsning hamnar då under 20spänn vilket känns rimligare.

Hur lång rörlängd tror ni man bör ha om man kör vörtröret i 12mm diameter, är 4m för lite???

Är 12mm i 18mm en bra kombination? Innerdiametern på ett 18mm rör är 16mm vilket ger 2mm spalt för vattnet runt om vörtröret, är det kanske för lite?

MVH
//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 109 gäster