pseudolambikkultur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » söndag 2014-12-28 23:55

Suröl är något jag fastnat för och nästa på tur hoppas jag kan bli en pseudolambik.
Tidigare har jag bryggt enkla ljusa öl med en tillsats av frukt eller bär med bra resultat
och nu hade det varit spännande att prova något nytt. Jag tänker mig att använda mig av någon färdig
kultur som går att köpa ( om ingen avråder mig från detta) alternativt kultur från flaska.
Vad det gäller kultur från flaska, bör man göra en förkultur på denna? isåfall är tillvägagångssättet samma som
för vanlig jästkultur? temp, OG mm.
Många blandkulturers jästempintervall ligger ganska högt, behöver man värmehålla ölet då de många gånger ligger över
rumstemp, (vi har det ganska kallt hemma)? i såfall några goda råd?
Sist med inte minst, om man får fram en bra kultur vill man gärna ta tillvara på den, vilket förfarande skulle rekommenderas?
Ta tillvara på bottensatsen från jäsningen och göra kultur på denna för vidare förvaring, kanske kan brygga varannan månad som det ser ut nu.
Eller att spara på bottensatsen från ett par flaskor inför en bryggning, då torde kanske ca 4-5 flaskor á33cl med förkultur vara rimligt?

/Mange
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2014-12-29 11:37

Köp inte någon färdig blandkultur, det är i bästa fall bortkastade pengar. Till 20 liter är allt du behöver några gram torrjäst (jag brukar köra med Safbrew F2) och bottensatserna från motsvarande 2 st 75:or suröl. Jag jäser många av mina p-lambikar i mitt källarförråd där temperaturen kan variera mellan 15-25 C.

Här har jag mer råd: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -till.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » måndag 2014-12-29 21:04

Tackar. Vad tror du om att återanvända kulturen, eller ska man göra samma sak igen F2 och 2 flaskor om 75cl?
Rekommenderas better bottle för jäsning. Skippa ekkuber eller det tillför något bra? Är det drickbart inom första året? Mest för att se om det blivit något.
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » måndag 2014-12-29 21:07

Är där några köpeöl som inte har den riktiga blandkulturen i flaskan som man då bör undvika? Tips på bra öl att ta kultur ifrån?
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Lindh » måndag 2014-12-29 21:10

Mange81 skrev:Är där några köpeöl som inte har den riktiga blandkulturen i flaskan som man då bör undvika? Tips på bra öl att ta kultur ifrån?


http://www.themadfermentationist.com/p/dreg-list.html
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2014-12-29 21:28

Mange81 skrev:Tackar. Vad tror du om att återanvända kulturen, eller ska man göra samma sak igen F2 och 2 flaskor om 75cl?
Rekommenderas better bottle för jäsning. Skippa ekkuber eller det tillför något bra? Är det drickbart inom första året? Mest för att se om det blivit något.


Återanvända kulturer går bra. Det finns en viss risk att balansen mellan de olika spelarna (Sacch, Pedoi, Brett) förändras på sikt, men minst en återanvändning ska vara problemfri. Övriga frågor tror jag besvaras i det länkade inlägget.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » fredag 2015-01-02 23:47

Kanske en dum fråga men i alla fall,
finns det fler bra ställen att inhandla spontanjästa
öl än systemet. tycker inte de har så stort utbud,
eller det handlar om att köpa på sig vid webblanseringar?
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » lördag 2015-01-03 12:21

Jag har använt två källor för att ha ett konstant välfyllt förråd av lambikar:

* Nätbutiker (Etre Gourmet, Beergium, Bierkompass etc.)
* Hamstring vid tillfälliga släpp på bolaget (exempelvis av Tilquin nyligen)

Nu ska dessutom 3 Fonteinen Oude Geuze komma i det fasta sortimentet under våren som jag har förstått det.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » lördag 2015-01-03 19:36

Låter underbart. Och tack för tipset på butiker hade bara koll på en av dem. En fråga ekstedt du skriver tidigare att 2st 75cl's flaskors bottensats räcker till 20liter. Efter att läst några av dina bryggningar är där ibland 8 mindre flaskor. Behövs det eller det är för bästa möjliga resultat? Läste även att du tappat på vanliga patentkorksflaskor fungerar det bra eller ska man börja spara sina köpta flaskor inför egenbryggt.
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » söndag 2015-01-04 00:05

Tänkte lite på om man dricker ur flaskor med lambik en tid innan bryggning
hur tar man bäst vara på bottensatsen och hur länge kan man lagra den innan den används?
mycket frågor men jag är sugen på att prova och hoppas på att slippa
de enklaste fallgroparna.
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » söndag 2015-01-04 13:10

Några gånger har jag haft en ölprovning strax innan bryggningen och då har jag sparat bottensatserna från ett flertal lambikar, men det har varken blivit bättre eller sämre än standarddosen jag rekommenderar i blogginlägget. Man kan nog spara bottensatserna ganska länge om man vill, men brygger man p-lambik så gillar man väl lambik och då är det kanske inte så betungande att dricka 4-5 375:or de närmaste dagarna runt bryggdagen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-01-04 21:10

@Mange81, Du behöver heller inte tillsätta bottensatserna på bryggdagen utan det går bra att göra efter att Sacch har fått primärjäsa eller under själva primjäsningen.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » söndag 2015-01-04 21:33

Som förstagångs bryggare av lambik. Ska jag göra grumligmäsk eller in infusion kring 70grader med ev en sidomäsk som får gå högre. Men ett svar fattas jag ändå. Låt säga att jag behöver spara på bottensats hur tar jag till vara på den?
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-01-04 22:31

Enklast är att tillsätta dem i en förkultur och förvara i rumstemperatur. Det behöver varken vara en stark vört eller stor mängd. Några deciliter 1020 vört i en 50cl flaska går utmärkt. Alternativt sätter du på kapsylen på flaskan igen och sparar lite på botten.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » söndag 2015-01-04 22:34

Mange81 skrev:Som förstagångs bryggare av lambik. Ska jag göra grumligmäsk eller in infusion kring 70grader med ev en sidomäsk som får gå högre. Men ett svar fattas jag ändå. Låt säga att jag behöver spara på bottensats hur tar jag till vara på den?


Du väljer själv vilken ambitionsnivå du vill lägga dig på initialt, det kan ingen annan avgöra åt dig. Men det är bättre att komma igång nu med en enklare metod och sedan lägga på mer finesser vid nästa bryggning om några månader, än att vänta flera månader på att sätta sig in i alla finesser.

Bottensatser brukar jag själv spara i flaskan, med en kapsyl på.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster