Tips inför ölprovning?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tips inför ölprovning?

Inläggav chihiro » fredag 2013-05-24 08:59

Hej!
Längre fram i sommar tänkte jag anordna en liten ölprovning där jag tänkt försöka hinna med så mycket som möjligt i öl-väg (känns svårt att ge ölen den plats som den behöver)..

Jag skulle behöva lite tips på hur det hela bör läggas upp.
Min tanke var att i stora drag kör något enligt:

1. Saison (Brekeriets, Tank 7, Saison de Dottignes)
2. Belgisk (Rochefort 10, Chimay Blue, Orval)
3. Porter (Fuller London Porter, Malmöbrygghus Cacao-Porter)
4. Stout (Hr. Fredriksen, Bourbon County Stout)

Min tanke är att ganska små mängder av varje provas t.ex. (för att minska snurrighet, då många håller ganska hög ABV).
Men blir detta för mycket? Ska man rent av dela upp det över flera dagar? Bör någon ytterligare kategori vara med? (tog de som jag gillar och tycker är roligast just nu)
Tips i övrigt?
chihiro
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: torsdag 2012-12-06 23:08

Re: Tips inför ölprovning?

Inläggav rick.lindqvist » fredag 2013-05-24 15:06

Om syftet med ölprovningen är att dricka goda öl kan man ju ha vilka öl som helst (som är goda).

Antal öl kan väl diskuteras men 6 öl ska man ju orka, speciellt om man vaskar de man inte gillar.

En ölprovning som "anordnas" borde väl också innehålla information om bryggerier bakom ölen, ölhistoria etc. Då får man ju bredda utbudet och ha med varierande stilar som man kan snacka om. Hur ölstilen växte fram och vilka faktorer som påverkade uppkomsten av ölstilen. Sådana grejer.

Du har absolut inte med för mycket av varje öl. Är det folk som betalar kan du hålla dig till 8-10 cl per öl och max 6-8 öl. Är det privat kan du göra som du vill tänker jag.

Tips i övrigt: Häll upp blint. Låt inte etiketten bestämma omdömet.

Finns miljarder fler tips men detta är en början.
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: Tips inför ölprovning?

Inläggav chihiro » fredag 2013-05-24 20:25

Tack för input! =)
Ja, det "anordnas" jag tänkte mig här är alltså att jag införskaffar lite, enligt mig, sjysst öl och har lite bakgrund till typen samt eventuellt ölet-specifikt. Och det är för vänner, förmodligen delar vi alla på själva ölkostnaden men det är inget jag tänkt försöka ta betalt för. Mer en sjysst grej för att visa på att det finns mycket sjysst öl som inte är Ljus Lager. =)

Det jag kände mig mest osäker på är väl ordningen på det hela, Boulevard Brewing's Tank 7 är väl ganska humlig för att vara Saison kommer detta senare "förstöra" intrycket av att dricka Orval eller Rochefort? Har aktivt välbort IPA/IIPA av denna anledning t.ex.
chihiro
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: torsdag 2012-12-06 23:08

Re: Tips inför ölprovning?

Inläggav claeseliasson » fredag 2013-05-24 21:40

Om du är rädd för att förstöra de andra ölen med en IPA kan du ju alltid ta den sist. Och det kan ju vara en god idé att ha vattenglas till alla. Skölja ur munnen mellan varje. Eller bara börja med den lättaste och stega upp det till den kraftigaste.

Om poängen är att visa för vänner hur god öl det finns där ute, så kan det vara kul och ha med en ljus industrilager, som kontrast.
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 117
Blev medlem: onsdag 2012-09-12 14:28

Re: Tips inför ölprovning?

Inläggav Olsvamlarn » lördag 2013-05-25 08:32

Håller helt med om mängden som Rick anger. Runt 10 cl brukar vara lagom, sen kan det vara svårt att pricka exakt beroende på antalet deltagare. Jag brukar köra på 6 olika öl från helt olika stilar när jag håller ölprovningar. I ditt fall känns det som att du begränsar dig till två inriktningar (mörk maltfokuserad och belgare) snarare än fyra. Saison och Orval kan bli för snarlikt tror jag. Jag skulle helt klart slängt med t.ex. en APA (om du tror att IPA blir för mycket) för att visa på hur humle smakar och doftar. Eller om du verkligen inte vill det så kan det vara värt att ha med t.ex. en veteöl, barley wine, ESB eller varför inte en Kriek?

Det kan också vara schysst att ha med lite passande tilltugg. T.ex. choklad till stouten och nån ost till belgarna. Sellerisalt, senap och vanlig gouda är grymt till Rochefort och Chimay Blå.

Att avsluta med en industrilager blint brukar ge enormt bra respons på dessa provningar. Jag brukar köra på Sofiero och det blir alltid succé... eller ja kanske inte succé men jag har ännu inte träffat någon som tyckt att den går att dricka efter att ha druckit 6 st bra öl precis innan. En vanlig reaktion är att de tror att jag hällt upp en dålig hembrygd. Har du med en lager av bättre kvalité så kommer de märka vilken enorm skillnad det är mellan de två.

Jag har lagt upp en förkortade version av tre olika provningar (när jag hållit provningar så har jag haft med ett fylligare dokument med info) som kanske kan ge lite inspiration (kolla alternativen om du inte gillar den öl jag valt). Denna är något utdaterad och vissa öl ska bytas ut, t.ex. S:t Eriks Pilsner, Punk IPA och sen ska Boon Kriek med också. http://www.beerdrivel.se/?page_id=4114
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster