Brygga på befintlig pub?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Brygga på befintlig pub?

Inläggav Jim [skutte] » lördag 2013-02-09 21:02

Vad skulle krävas för att få brygga på en befintlig pub och sedan sälja ölet där?
Har fått nys på att en del släktingar driver en restaurang/pub och det känns som ett steg innan man startar en egen bryggpub att börja brygga lite i en redan livsmedelsgodkänd lokal med serveringstillstånd?

Förstår att det inte är så mycket pengar man kan tjäna utan vill helst utveckla hobbyn lite mer och samtidigt få mer insikt i vad som behövs för att ta nästa steg.

ALLA svar och spekuleringar är intressanta!
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 266
Blev medlem: söndag 2012-06-10 23:28
Ort: Rottne, Växjö

Re: Brygga på befintlig pub?

Inläggav Janne gnoff Berglund » söndag 2013-02-10 19:32

Du behöver med stor sannolikhet en separat lokal där du brygger.
Extra tillstånd för bryggeriet från livsmedelsverket och skatteverket, samt ev partihandelstillstånd för att få sälja ölen till puben i sig.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Brygga på befintlig pub?

Inläggav 7XL » söndag 2013-02-10 19:56

Får man ge bort öl som en pub sen säljer.
7XL
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 2012-11-21 23:32
Ort: lidköping

Re: Brygga på befintlig pub?

Inläggav Jim [skutte] » söndag 2013-02-10 20:20

7XL skrev:Får man ge bort öl som en pub sen säljer.


Nej. Hembryggd öl får inte ens vara i en lokal med serveringstillstånd oavsett vem som äger den.

Janne gnoff Berglund skrev:Du behöver med stor sannolikhet en separat lokal där du brygger.
Extra tillstånd för bryggeriet från livsmedelsverket och skatteverket, samt ev partihandelstillstånd för att få sälja ölen till puben i sig.


Är det så bryggpubar gör? säljer till puben? Egen del av lokalen har jag också uppfattat det som.
Ok tack för hjälpen så det är Livsmedelsverket och skatteverket jag ska börja höra av mig till.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 266
Blev medlem: söndag 2012-06-10 23:28
Ort: Rottne, Växjö

Re: Sv: Brygga på befintlig pub?

Inläggav Bee » måndag 2013-02-11 04:36

Livsmedelsgodkända lokaler, tillstånd från miljö och hälsa i kommunen. Avgifter och tillstånd från skatteverket. Partihandelstillstånd får man på köpet. Som bryggeri får man sälja folköl direkt till konsument också. Det finns en trådar som tar upp detta, men vad man slipper/måste göra när det är i samband med en pub tror jag inte finns.
Har du provat att ringa till Monks och fråga?
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Brygga på befintlig pub?

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2013-02-11 19:29

Jim [skutte] skrev:Ok tack för hjälpen så det är Livsmedelsverket och skatteverket jag ska börja höra av mig till.



Tror det finns en del info på Folkhälsoinstitutet också.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Brygga på befintlig pub?

Inläggav longjohn » tisdag 2013-02-12 14:32

Du kanske kan kolla med Operagrillen i Malmö. Om jag har förstått saken rätt så bryggs det i själva restaurangköket och inte i någon särskild bryggeridel av lokalen. Om det upplägget skulle återanvändas i ditt fall, så skulle det väl då behöva vara den befintliga puben som skötte det, dvs att du blir (tim)anställd och att råvaruinköpen sköts via puben, vilket innebär att dina släktingar tar den ekonomiska risken... Jag kan ha jättefel. :)
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: måndag 2012-03-19 23:51

Re: Brygga på befintlig pub?

Inläggav Mathia5 » tisdag 2013-02-12 15:08

Blev nyfiken och googlade lite om Operabarens bryggeri. Här är en toppenartikel från Ölrådet:
http://olradet.blogspot.se/2011/12/bryg ... llest.html
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 137
Blev medlem: torsdag 2013-01-03 20:49
Ort: Tyresö


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster