Tips på öl till fantaster

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tips på öl till fantaster

Inläggav rossen » måndag 2012-11-26 21:39

Hej,

Jag och 8 likasinnade har startat en "ölklubb". Vi beställer alla 24 öl av någon sort och delar sedan upp bytet mellan oss så vi får 3 öl av varje sort. Maxinköp för varje person är 800kr. Jag skulle uppskatta om ni ville tipsa mig om en öl som finns att beställa på bolaget som ni tycker varit något alldeles speciellt. Gärna med en intressant historia/bakgrund till. Vi kommer rösta fram den öl som varit bäst varje omgång och jag lovar återkomma med vilken det blev. Kanske den ni tipsat om?

Frid!
rossen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: tisdag 2012-04-24 18:59
Ort: Älmhult

Re: Tips på öl till fantaster

Inläggav brandemannen » lördag 2012-12-22 18:37

Kul initiativ! klen uppslutning. Det är ju svårt att generellt ge några råd, öl kan ju vara så olika och man har ju så olika smak. Är det stiltypiskt, bara gott eller extraordinärt det ska vara?
För fenomenal brittiskt öl rekomenderar jag att ni botaniserar lite bland samuel smiths öler, i första han de överjästa. Kanske lite väl tråkigt säger en del men man behöver inte torrhumla med 10 gram per liter för att det ska bli intressant. Prova deras nut brown eller kanske ännu hellre deras taddy porter eller oatmeal stout. Mitt tips för dagen.
Mvh
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: onsdag 2010-08-25 13:16

Re: Tips på öl till fantaster

Inläggav rossen » lördag 2012-12-22 21:43

Tack för det. Mitt bidrag blev ett öl från Jädraås som bryggradion gjorde ett reportage om. Ett veteöl med det fyndiga namnet "Vetefan".
Av de övrigas bidrag så är det två öl som är värda att nämnas. En amerikansk imperial stout som hette Storm King Victory. Den plockade fram humle i både doft och smak som spelade kanon med det rostade tonerna. Ett öl man förundrades över i varje klunk. Bottennappet blev en brown ale vid namn "Björnen sover" från Lundabryggeriet. Den smakade lika mycket plast som mina felbrygder med oxidering. Jag ska köpa en flaska vid ett annat tillfälle för att ge det en chans till.
Jag kommer ta ditt tips om Oatmeal stout till nästa omgång.
rossen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: tisdag 2012-04-24 18:59
Ort: Älmhult

Re: Tips på öl till fantaster

Inläggav brandemannen » lördag 2012-12-22 22:23

Förvänta dig inget av det du fann i Den amerikanska stouten. Det är helt olika saker. men gott på sitt sätt!
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: onsdag 2010-08-25 13:16

Re: Tips på öl till fantaster

Inläggav longjohn » torsdag 2013-01-10 12:04

Köstritzer Schwartzbier (nr 89858) är en favorit för mig. Man ska alltid ha en låda hemma... :-)
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: måndag 2012-03-19 23:51

Re: Tips på öl till fantaster

Inläggav Fahlman » fredag 2013-01-11 13:38

om man gillar något söta öl och honungsmak så kan jag rekommendera Honey dew.
Användarvisningsbild
Fahlman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: onsdag 2011-08-31 09:10

Re: Tips på öl till fantaster

Inläggav Beer » torsdag 2013-02-07 23:28

Hej

"Kärlek" från Mikkeller är en fin Pale Ale, inte jätte spännande/annorlunda, men väldigt god om man gillar lite hummle/blommig smak som jag gör, vet dock inte hur länge den finns att köpa, tror det var ett tillfälligt sortiment.

Min favorit är Sierra Nevada torpedo, den slår det mesta jag provar i den stilen.

Har du provad något spännande på senaste?
Beer
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: torsdag 2013-02-07 23:18


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster