Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav math_dummy » måndag 2012-02-20 13:52

Hej Hop

Drack en Zero från Slottskällan. Verkligen överraskande god. På flaskan står det att den har ett teoretiskt IBU på 0. Hittade nånstans på nån sida att man uppmätt ett IBU på ca 87.
Nyfiken som jag är undrar jag såklart hur detta kommer sig? Jag förstår att humlen tillsattes efter koket men hur får man då ett IBU på 87? Den enda tanken jag kan komma på är att det måste ha gått åt en hel del humle för att komma upp i dessa 87 IBU eftersom man har dålig bittergiva mot slutet av koket....
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2012-01-09 14:50
Ort: Uppsala

Re: Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav bersabira » måndag 2012-02-20 18:08

Hej
Det visar väl mest att teorierna inte är helteckande.
De har dock centifugerat ölen, och centifugering gör att isomeseringn går lättare.

Själv undrar jag hur mycket av min smak o arom humle som försvinner o blir beskhumle i väntan på att komma till kylaren.
Borde man kyla med koppar spiral innan mottryckskylaren????

/Kjell
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 234
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav Kenneth » tisdag 2012-02-21 09:28

Enligt http://beersweden.forumflash.com/index. ... ge__st__40
så låter Slottskällan vörten stå i en halvtimme (whirlpool) innan kylning.
Klart att det ger ett rejält bidrag till beskan.

De flesta hembryggare har väl hunnit kyla sin vört de första 30 minuterna.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav Mattias » tisdag 2012-02-21 12:00

Tror inte det gör så mycket på beskan ifall man låter stå 30 min innan kylning.
Jag kör till 100% No Chill och med det menar jag att när vörten har kokat klart tar jag ur humlen och häller över vörten till en stor dunk och låter stå över natten. Ca 24 timmar tar det att kyla ner från 100C till 20-30C i rumstemperatur.

Antingen får man dra bort lite på humle mängden till koket eller följa denna tabell: http://imageshack.us/photo/my-images/16 ... just2.png/

http://beersmith.com/beta/index.php?topic=314.0
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: fredag 2011-04-15 18:34

Re: Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav bersabira » torsdag 2012-02-23 13:01

Hej
Jag har för mig att det är svårt att lösa alfasyran från humlen och lätt att isomesera alfasyran till beska.
Betyder det i så fall att om man använder humlepåsar och tar bort dem från kokaren vid kokstopp så försvinner "no chill effekten"
Så om det tar en stund att kyla hela vörten så skulle aromhumlen inte bli beska.
Dock dunstar väl de aromatiska oljerna ändå så smak o arom minskar väl ändå ???????

Jag ser inte alls detta som ett problem, försöker bara förstå.

/Kjell
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 234
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav math_dummy » torsdag 2012-02-23 13:37

@Mattias: Intressant! Uttrycket No Chill är helt nytt för mig. Vad innebär det mer för smaken att göra på det sättet? Vad är den främsta anledningen till att man inte kyler? Man kyler väl framförallt för att undvika infektionsrisken mellan 30-55 grader...?
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2012-01-09 14:50
Ort: Uppsala

Re: Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav Mattias » torsdag 2012-02-23 14:13

No Chill är en metod framtagen utav Australiensarna där vatten i vissa delar av landet är en bristvara. Det man behöver är helst en kubliknande plastdunk som man fyller med vört och trycker ut luften och skruvar sedan på locket. Jag har sparat min vört i 2 veckor utan att märka någon skillnad och det finns personer som har sparat sin vört upp till 1 år. Sanitering är viktig precis som med allt som har med ölbryggning att göra. Och ni som är tveksam testa innan ni skriver med stora feta bokstäver att denna metod funkar inte och att ölet kommer att bli infekterat. ;)

Ni hittar mer info här: http://www.homebrewtalk.com/wiki/index. ... ill_Method

Jag använder denna metod till 100% och en bidragande orsak är att jag kan brygga 2 batcher med min 30L kittel olika dagar för att sedan fylla min stora jäshink och pitcha i min jäst.
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: fredag 2011-04-15 18:34

Re: Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav Kenneth » torsdag 2012-02-23 15:21

Mattias skrev:Tror inte det gör så mycket på beskan ifall man låter stå 30 min innan kylning.
Jag kör till 100% No Chill och med det menar jag att när vörten har kokat klart tar jag ur humlen och häller över vörten till en stor dunk och låter stå över natten.


Det är klart att om du tar bort humlet direkt efter koket så tillför man inte någon mer beska även om man låter vörten kallna så extremt sakta som ett dygn.

Frågan var om och hur mycket beska man får om man väntar en halvtimme efter koket innan man börjar kyla.
Uppenbarligen så ger det rätt högt bidrag eftersom Slottskällans Zero har ett IBU på 87, med humle enbart tillsatt efter koket och vörten tillbringar en halvtimme i whirlpoolen innan kylningen påbörjas.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav bohumle » torsdag 2012-03-01 20:07

Hej

Citat ur tidningen hembryggaren nr 2 2008

Fråga bryggmästaren:

Fråga: Ger en humlegiva som tillsätts efter koket avslutas bidrag till beskan om den ligger i den nästa hundragradiga vörten i 20 min.

Svar: Om man tillsätter humle efter kokningen och låter den ligga i het men inte kokande vört i 20 min så får du nästan samma utbyte i bitterhet som den humle du tillsätter under kokningens början. Ofta tar det inte mer än15-20 min innan man når utbytesmaximum när man kokar humle. Kokar man humlen för länge så börjar bitterheten brytas ner vilket gör att utbytet av bitterheten minskar. Alltså behöver man inte koka humlen längre än 30-60 min.

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav math_dummy » fredag 2012-03-02 18:02

Men säg att man har haft i en bittergiva vid 60 min kvar på kok och sedan tillsätter humle EFTER koket som sedan står i 20 min i het vört....kan då den bittergiven som man hade i vid 60 min kvar försvinna helt?

Eller försvinner inte bittergivan alls eftersom man inte KOKAR vörten längre?
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2012-01-09 14:50
Ort: Uppsala

Re: Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav Kenneth » fredag 2012-03-02 19:15

De flesta undersökningar som jag läst säger att om koket fortsätter mer än 120 minuter så börjar beskan minska.
Sedan vet jag inte exakt hur vetenskapligt undersökt det är.

Om man vill koka sin vört väldigt länge så kan det vara en god idé att inte tillsätta humlet från början på koket, så mycket kan man ändå säga.

Tråden är ganska spekulerande och det lite väl gissningar.
Intressantast tycker jag är att man inte behöver koka för att alfasyran ska isomeriseras vilket Slottskällans experiment visar tydligt.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Slottkällans Zero - teoretiskt IBU = 0?

Inläggav Klas_M » söndag 2012-03-04 12:03

"Intressantast tycker jag är att man inte behöver koka för att alfasyran ska isomeriseras vilket Slottskällans experiment visar tydligt."

Just kokningen har inte egentligen inget att göra med isomerisering. Isomeriseringen går fortare ju högre temperaturen är, och där blir just koktemperaturen en naturlig gräns. I princip så skulle man kunna snabba upp det hela genom att tryckkoka sin vört, och då nå högre temperaturer än 100C. Omvänt så skulle det också gå att få ut bra med beska genom att hålla sin vört på 90C, och då göra det lite längre istället.
Det finns de som gjort ordentliga kemiska studier av hur fort isomeriseringen går vid olika temperaturer http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf0481296

Då man påstår att Zero har en teoretisk IB*U* på noll så är det inte för att teorin är fel utan bara för att man inte tar hänsyn till vilken temperatur vörten har efter själva koket. Ville man så skulle det gå bra att göra en öl med 100IBU där vörten aldrig ens kokat :)
Klas_M
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: lördag 2009-10-31 20:23
Ort: Umeå


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster