Bjuda på öl!

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bjuda på öl!

Inläggav pizzabud1 » lördag 2016-12-17 02:08

Hejsan! Hur står sig lagens långa arm till att jag bjuder okända människor på min öl på gatan? Har en liten fundering och är osäker

Skickat från min D6603 via Tapatalk
pizzabud1
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: söndag 2016-12-04 02:18

Re: Bjuda på öl!

Inläggav Ölamatören » lördag 2016-12-17 13:39

Skulle du dela ut flaskor de får ta med, eller servera på plats?
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: Bjuda på öl!

Inläggav Northbrew » lördag 2016-12-17 17:15

I ett slutet sälskap är det ok,det är inte tillåtet att annonsera alt sälja... sen skall personerna vara myndiga.
Northbrew
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2016-11-27 08:21

Re: Bjuda på öl!

Inläggav pizzabud1 » lördag 2016-12-17 19:39

Min tanke var typ dela ut! Antar att det är okej i slutna sällskap men jag tänkte mer typ bjuda bort

Skickat från min D6603 via Tapatalk
pizzabud1
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: söndag 2016-12-04 02:18

Re: Bjuda på öl!

Inläggav niklas_n » lördag 2016-12-17 20:45

Enligt docent i juridik Thomas Bull är det lagligt att bjuda på öl, sålänge det handlar om myndiga personer.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Bjuda på öl!

Inläggav skyking » måndag 2016-12-19 08:54

Man blir ju lite nyfiken på vad syftet med detta är. Att gå omkring på stan och bjuda vilt främmande personer på öl verkar ju ett märkligt beteende. Bara det gör att jag får en känsla av att ordningsmakten skulle säga stopp ändå. Kanske strider det mot lokala ordningstadgar, alternativt kan det kanske tolkas som förargelseväckande beteende eller ofredande.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bjuda på öl!

Inläggav martinb » måndag 2016-12-19 10:16

skyking skrev:Kanske strider det mot lokala ordningstadgar.

Konsumtion av alkohol på allmän plats lär finnas regler för helt klart. Sedan tror jag att det ser klart värre ut att stå och dela ut alkohol än att konsumera själv. Så TS ska nog hålla sig borta från att ställa sig på stan med ett fat. Inte nog med att det bara kan bryta mot ordningsstadgar, det kan för kommunen i fråga, ställa hembryggning i dålig dager ifall det dyker upp i en lokaltidning eller dylikt.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Bjuda på öl!

Inläggav BaraHk » onsdag 2016-12-21 15:34

Så man får inte sälja några flaskor till kompisar som är myndiga?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
BaraHk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: söndag 2016-10-30 21:31

Re: Bjuda på öl!

Inläggav skyking » onsdag 2016-12-21 15:41

BaraHk skrev:Så man får inte sälja några flaskor till kompisar som är myndiga?


Nej, iaf ifall det rör sig om starköl.

För det första har vi ju detaljhandelsmonopol vilket gör att du gör dig skylldig till brott om du inte säljer under reglerade former. Högst troligt så kvalar du inte in i de undantag som medger försäljning. För det andra ifall det är till personer som är 18 eller 19år så är det fråga om langning oavsett om du tar betalt.

För att hålla sig till både lag och allmänt hyffs så föreslår jag att man bjuder sina vänner på ölen. Skall de ha en flaska med sig hem så går det också bra att bjuda på om mottagaren har fyllt 20.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bjuda på öl!

Inläggav Bee » onsdag 2016-12-21 21:36

BaraHk skrev:Så man får inte sälja några flaskor till kompisar som är myndiga?

Ehh, nej....(!)
Bara lättöl.

Alla alkoholhaltiga drycker över 2.25%vol är skattepliktiga och du måste därför inneha skatteupplag, (och företag). Dessutom får du då inte sälja till privatpersoner.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bjuda på öl!

Inläggav Ceder » fredag 2016-12-23 15:31

niklas_n skrev:Enligt docent i juridik Thomas Bull är det lagligt att bjuda på öl, sålänge det handlar om myndiga personer.

Intressant, antar dock att det gäller under vissa förutsättningar (att båda parter är privatpersoner etc) Har du någon länk eller dyrligt där han utvecklar resonemanget?

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Bjuda på öl!

Inläggav Snow » fredag 2016-12-23 20:30

Man får inte sälja färdig öl.

Men jag tror man kan dela på batcher, dvs man delar på råvarorna och även på den färdiga produkten.
Är man lite seriös så brygger man tillsammans oxå, och konsumerar den oxå :mrgreen:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Bjuda på öl!

Inläggav Ceder » lördag 2016-12-24 15:00

Snow skrev:Man får inte sälja färdig öl.

Men jag tror man kan dela på batcher, dvs man delar på råvarorna och även på den färdiga produkten.
Är man lite seriös så brygger man tillsammans oxå, och konsumerar den oxå :mrgreen:


Om vi pratar sälja så får du inte sälja öl till privatpersoner. Det du däremot får göra (förutsatt att du har övriga nödvändiga tillstånd) är att i exempelvis vid en kurs låta deltagarna få med sig vört och jäst och jäsa hemma (till öl)
Du får dock inte sälja öl som är färdigjäst direkt till privatpersoner (i alla fall inte om den är starkare, lite osäker på vad som gäller med folköl etc.)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Bjuda på öl!

Inläggav Bee » lördag 2016-12-24 20:50

Folköl är i princip samma som starköl. För sannolikheten att du som privatperson får folkölstillstånd är minmal. Dessutom så kräver produktion av folköl samma tillstånd och lokaler som starköl. Köper man in folköl måste man i huvudsak sälja livsmedel för att få sälja folköl. Samt ha rutiner för självkontroll mm. Kolla kommunens hemsida. De har hand om de tillstånden.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bjuda på öl!

Inläggav Ceder » måndag 2016-12-26 01:30

Bee skrev:Folköl är i princip samma som starköl. För sannolikheten att du som privatperson får folkölstillstånd är minmal. Dessutom så kräver produktion av folköl samma tillstånd och lokaler som starköl. Köper man in folköl måste man i huvudsak sälja livsmedel för att få sälja folköl. Samt ha rutiner för självkontroll mm. Kolla kommunens hemsida. De har hand om de tillstånden.

Ok, så med folköl är det möjligt om än dock bökigt :) för öl med en alkoholhalt starkare än så är det som företagare omöjligt om du inte har alla nödvändiga tillstånd för att förutom driva ett bryggeri även driva krog, och även då så får du inte sälja öl som inte konsumeras på stället. Fan va nice det vore om man som bryggare fick sälja growlers, men dessvärre tycks "gårdsförsäljning" vara en omöjlighet i detta land :(

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Nästa

Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster