Sälja fat/flaskor till restauranger

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav Bee » onsdag 2015-11-25 14:56

Jag skrev en wiki artikel om att starta eget bryggeri för ett år sedan. Har ni läst den?
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Starta_eget

Det är den samlade informationen jag letade reda på när vi var några somu undersökte möjligheterna att starta eget. Det blev inget då bl a pga dålig lokal och tidsbrist.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav thella » torsdag 2015-11-26 16:18

Bee skrev:Jag skrev en wiki artikel om att starta eget bryggeri för ett år sedan. Har ni läst den?
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Starta_eget

Det är den samlade informationen jag letade reda på när vi var några somu undersökte möjligheterna att starta eget. Det blev inget då bl a pga dålig lokal och tidsbrist.

Ja, mycket bra och den här jag läst! Vad tror du om att köra våra bryggverk (4 st a 25 liter) till att börja med och sedan jäsa i 100 litershink? Överoptimistiskt? Svårt att hitta en lokal som pallar trycket för effekten bara :)
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav niklas_n » torsdag 2015-11-26 17:02

thella skrev:Ja, mycket bra och den här jag läst! Vad tror du om att köra våra bryggverk (4 st a 25 liter) till att börja med och sedan jäsa i 100 litershink? Överoptimistiskt? Svårt att hitta en lokal som pallar trycket för effekten bara :)


Du kan inte köra med gasol? Koka 100l med en kokpall är inga bekymmer. Går att bygga lite större grejer för småpengar om man är lite händig.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Sälja fat/flaskor till restauranger

Inläggav Bee » torsdag 2015-11-26 18:31

Ja, mycket bra och den här jag läst! Vad tror du om att köra våra bryggverk (4 st a 25 liter) till att börja med och sedan jäsa i 100 litershink? Överoptimistiskt? Svårt att hitta en lokal som pallar trycket för effekten bara :)[/quote]
Ja om du ska ha fyra enfas verk... Låter som väldigt arbetskrävande dessutom fyra kärl att tajma och sköta, diska , mm. Lättare med ett stort 100l bryggverk då. Dessutom kan det inte vara svårt att få tag på lokal med trefas för att driva kokelement med. Det är rätt vanligt med gamla varmvattenberedare som bryggverk. Satsa på något större istället.

Bryggverket vi använde har satsstorleken på 120-150l. Det bestod av ett mäskkärl samt två gamla varmvattenberedare, ett för att koka i och ett för lakvatten. Bryggdagen tog 5h med två personer som bryggde/diskade.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Föregående

Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster