Stuttgart - Vilket område ska man bo i?

Länkar till och diskussion kring videor gällande hembryggning på YouTube
Kategoriregler
Inlägg ska bidra till diskussion och inte enbart innehålla en länk. Inlägg som mod tolkar som click-bait kommer att varnas och/eller tas bort.

Stuttgart - Vilket område ska man bo i?

Inläggav seasteel » torsdag 2018-12-06 13:52

Hejsan,

Förutom Berlin (som jag frågat om i annan tråd) ska jag snart till Stuttgart också. Någon som har koll på var man ska bo för att vara nära till bra Ölhallar? Är det runt Centralstationen (Mitte) som gäller?

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Stuttgart - Vilket område ska man bo i?

Inläggav seasteel » tisdag 2018-12-18 14:43

Har nu bokat hotell ett stenkast från Centralstationen. Men tips om bra öl-hak med rustik sydtysk mat till överkomliga priser mottages fortsatt tacksamt. :)
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Stuttgart - Vilket område ska man bo i?

Inläggav Kenneth » onsdag 2018-12-19 15:07

Här kanske du kan få några tips
https://www.europeanbeerguide.net/stutpubs.htm

Senast jag var i Stuttgart är nog mer än 25 år sedan.
På den tiden fanns det knappast en pub i Stuttgart.
Minns att vi var på en restaurang och åt middag.
De serverade inte ens öl till maten!
Det fanns vin eller vattten att välja på.

Men det kanske är bättre idag på ölfronten i Stuttgart.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Stuttgart - Vilket område ska man bo i?

Inläggav seasteel » onsdag 2018-12-19 16:38

Hahaha, ja det får vi verkligen hoppas Kenneth! Annars blir det en dyster resa.
Har googlat runt en del, men ju mer jag läser desto mindre klok blir jag. Och med tanke på att alla ni forumiter nästan känns som mina vänner så sätter jag (nästan) större tilltro till er :D
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Stuttgart - Vilket område ska man bo i?

Inläggav Kapten » onsdag 2018-12-19 20:13

Finns en app som recenserar ölhak och öl. Untapped tror jag den heter du kan kolla in den om du inte hittar något annat.
Hur som helst ha en trevlig resa!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Kapten
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2018-05-05 21:07

Re: Stuttgart - Vilket område ska man bo i?

Inläggav KonnichwaToYous » torsdag 2018-12-20 12:22

Tycker RateBeer är bästa stället att kolla upp ölställen när man är på semester.

https://www.ratebeer.com/places/city/stuttgart/111/0/
KonnichwaToYous
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: söndag 2016-02-14 15:43

Re: Stuttgart - Vilket område ska man bo i?

Inläggav ekstedt » torsdag 2018-12-20 14:57

KonnichwaToYous skrev:Tycker RateBeer är bästa stället att kolla upp ölställen när man är på semester.

https://www.ratebeer.com/places/city/stuttgart/111/0/


Håller med. Fast nu verkar kartfunktionerna ha slutat fungera tyvärr.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Stuttgart - Vilket område ska man bo i?

Inläggav seasteel » fredag 2019-04-12 12:50

Återkommen från Stuttgart kan jag konstatera att man besöker inte staden för dess vackra arkitektur eller många fina öl-utskänkningsställen i alla fall..... Merchedes-museet var däremot en fantastisk upplevelse. Och konserten vi var på i en stor industrihall fylld med 2000 entusiastiska tyskar inte att förglömma :)

Stuttgart är en traditionell industristad och det märks helt klart. Det mesta av pubar etc koncentreras i kvarteren runt Schlossplatz. Lite tankar utifall någon av forumets medlemmar hamnar i denna sydtyska stad framöver.

Schönbuch Brauhaus:
Vår favorit som vi besökte flera gånger. Deras Naturtrüb var mycket bra. De hade en ok men lite tunn Hefeweiss och en jädrigt bra Pale Ale på flaska. Maten var också bra.
Modern träbaserad inredning, personal som skämtade med lagom dos ironi.

Carls Brauhaus:
Helt klart värt att besöka. Sanwald Hefe med precis rätt toner i eftersmaken. Kellerbier satt som en smäck i gommen medans deras pils var lite klent humlad enligt min smak.
Stort ställe, modern trästil.

Sophies Brauhaus:
Vi letade egentligen efter Biddys Irish Pub utan lycka när vi ramlade på Sophies istället.
Riktigt bra hefe. Ok pils. Men en fantasiskt god Pale Ale. Åt även en smaskig baconfylld schnitzel här. Lite äldre ställe, ruffig o kantstött men trevligt. Biddys visade sig sedermera ligga i porten bredvid, mycket försiktigt affischerat, så vi fick en Guinness också.

Brauhaus Calwer Eck:
Resans största besvikelse. Kanske har det varit bra en gång i tiden men nu var det endast sunkigt med en skarp doft från pissoarerna i hela lokalen. Fruktansvärt otrevlig personal. När vi i stundens ingivelse beställde in varsin Jack Daniels fick vi snorkigt veta att vi var tvungna att betala först. Vill tillägga att vi var i princip nyktra då detta var ett av de första ställena den dagen. Vi drack nån öl, vet inte vilken, och vill helst glömma hela upplevelsen.
Och då var det tur att det fanns en Paulaner runt hörnet så vi kunde glömma det hela över resans bästa Hefeweiss.

Kan också nämna Max & Moritz II. Vi flanerade ut mot konserten när ett toalettbesök var tvunget. Framför oss fanns nämnda ställe med tillägg Bistro. En snabb check på google visade 4,3 i betyg. Kändes därmed ganska riskfritt.
När vi öppnade dörren och klev in så förstod vi att de som gett betyg nog rökt på ordentligt för det var ren Lützendimma framför oss. När diset skingrats insåg vi att vi hade hittat sunkpubens heliga graaal. Jag har besökt många ställen världen över men aldrig sett något värre. Bartender, en mycket rundlagd man av syd-europeiskt ursprung iklädd alldeles för trång träningsoverall med dragkedjan öppen ned till naveln (japp, hårigt bröst) var pricken över i:et..... Märkligt nog var toaletterna oväntad fräscha. Styrkta av detta tog vi varsin öl. Ur flaska, utan glas för säkerhetsskull.
En mycket speciell upplevelse men som vi efteråt konstaterade. Vi kommer nog om 20 år ha glömt de andra ställena vi besökte, men detta kommer för evigt leva kvar i våra minnen.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Stuttgart - Vilket område ska man bo i?

Inläggav Rennstam » fredag 2019-04-12 19:04

Tack för infon:) Bra att veta. Det är alltså Max & Moritz man skall leta upp:)
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Stuttgart - Vilket område ska man bo i?

Inläggav seasteel » måndag 2019-04-15 12:33

Rennstam skrev:Tack för infon:) Bra att veta. Det är alltså Max & Moritz man skall leta upp:)


Exakt, allt går att sälja med mördande reklam :D
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39


Återgå till YouTube-videor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron