Första skörden!

Kategorin för de som odlar egen humle, mältar sitt eget korn och odlar upp sina egna jäststammar

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Första skörden!

Inläggav Bosse Dalenius » torsdag 2023-08-17 14:12

IMG_4562 (2).jpeg
Hej alla, jag har precis skördat min humle för första gången vilket är jättekul men en hel del kottar har lite bruna flikar fläckar och så ... Är det nått problem med det ?? :roll:
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Första skörden!

Inläggav Perwaste » fredag 2023-08-18 12:33

Grattis! Vilken sort har du?

Lite brunt prassel gör ingenting. Nästan tvärt om, då vet man att dethar mgnat därinne.

Trsta att ta en sån där kotte med bruna fläckar, och riv upp den i halvor. Då ska det vara klibbigt i mitten, och det ska vara gult frömjöl väl synligt.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Första skörden!

Inläggav Bosse Dalenius » måndag 2023-08-21 17:52

Perwaste skrev:Grattis! Vilken sort har du?

Lite brunt prassel gör ingenting. Nästan tvärt om, då vet man att dethar mgnat därinne.

Trsta att ta en sån där kotte med bruna fläckar, och riv upp den i halvor. Då ska det vara klibbigt i mitten, och det ska vara gult frömjöl väl synligt.


Hej och Tack! Ok, det låter bra. Jag har två Centennial och två Chinook som den IPA älskare jag är ... :) Tyvärr, så har jag blandat ihop plantorna så jag vet inte vem som är vem. En planta har gett en väldigt fin och stor skörd med stora fina mogna kottar. Dom på bilden. En annan planta har mycket mindre kottar som ännu inte mognat heller tror jag. Dom har dessutom lite rött/rosa där skaftet sitter. och två plantor ger ingenting i år.
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal


Återgå till Kultivering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster