Info om SM 2019 finns på shbf.se

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2019 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav martinb » måndag 2018-12-17 12:45

Information om SM 2019 har publicerats på http://www.shbf.se/sm-i-hembryggd-oel-2019
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav ApocalypseDude » torsdag 2018-12-20 14:22

Jag ser att mängdrabatten på öl till Domartävlingen är borta. Smart! Då kanske man slipper folk som skickar alla öl de är någorlunda nöjda med :)
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav martinb » torsdag 2018-12-20 14:47

Det kan nog bli så, och då DK ska ta fram ett mer tävlingsinriktigat protokoll för tävlingar som SM kanske det blir ännu färre öl som bara skickas in framöver för "felsökning på distans".
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav ApocalypseDude » fredag 2018-12-21 10:06

martinb skrev:Det kan nog bli så, och då DK ska ta fram ett mer tävlingsinriktigat protokoll för tävlingar som SM kanske det blir ännu färre öl som bara skickas in framöver för "felsökning på distans".


Jag tror inte att det handlar om "felsökning på distans". Jag tror mer att det handlar om att det är omöjligt att veta vem som kommer bedöma din öl på vilket sätt. Jag är ju inte SM-domare, men ett år skickade jag in en öl som jag bryggt för Folkets val och som enligt mig inte alls var typriktig, bara för att jag hade den färdig liksom. Den ölen fick högst poäng av mina öl det året och "gick vidare till final".
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav ApocalypseDude » fredag 2018-12-21 10:11

martinb skrev:Det kan nog bli så, och då DK ska ta fram ett mer tävlingsinriktigat protokoll för tävlingar som SM kanske det blir ännu färre öl som bara skickas in framöver för "felsökning på distans".


Personligen tycker jag oftast inte att "felsökningen" är värd så mycket när man får omdömen som "Jäs svalare" eller "se över jäsningen" när man har jäst svalt och kontrollerat i flera år. Eller "God öl, men jag vet inte hur en XX ska smaka." och "alldeles för humlig för stilen" för en öl på 20 ibu och endast en bittergiva. Jag förstår att det är svårt att döma, men personligen tävlar jag för att jag hoppas att jag har bryggt något som håller hög klass, inte för att veta om någon tycker att ölen smakar rökt salvia eller inte.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav martinb » fredag 2018-12-21 10:27

Precis. Tyckte Peters artikel i Hembryggaren belyste det bra.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav ApocalypseDude » fredag 2018-12-21 14:08

martinb skrev:Precis. Tyckte Peters artikel i Hembryggaren belyste det bra.


Väntar med spänning!
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav ekstedt » fredag 2018-12-21 23:34

ApocalypseDude skrev:Jag tror inte att det handlar om "felsökning på distans".


Jag har sett massor av exempel på detta när bryggare enligt egen utsago skickar in öl, inte för att de tror att de är bra och är konkurrenskraftiga, utan för att de vill ha feedback och förbättringsförslag. Det är något som jag tycker behöver stävjas då det skapar en onödig arbetsbörda för de redan hårt belastade domarna.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav assistredo » lördag 2018-12-22 15:14

För att fullt ut förstå begreppen och innebörderna och betydelserna av dessa i öltypsdefinitionerna bör man vara utbildad domare och det är inte majoriteten av av hembryggarna. Att det skickas in öl till tävlingarna som inte platsar av olika skäl får vi nog leva med.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav simonarvestrand » lördag 2018-12-22 17:32

ekstedt skrev:Jag har sett massor av exempel på detta när bryggare enligt egen utsago skickar in öl, inte för att de tror att de är bra och är konkurrenskraftiga, utan för att de vill ha feedback och förbättringsförslag. Det är något som jag tycker behöver stävjas då det skapar en onödig arbetsbörda för de redan hårt belastade domarna.


Lovar att inte skicka in något.
har helt klart skickat in till tävling och varit rätt säker på att de inte är konkurrenskraftiga men för att se vad en domare tycker och få bedöma om dom är bra eller ej.

alltid bra att veta hur det fungerar på sm så tack för informationen, bättre vi låter proffsen tävla som kan sin sak.
.
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav ApocalypseDude » söndag 2018-12-23 12:40

assistredo skrev:För att fullt ut förstå begreppen och innebörderna och betydelserna av dessa i öltypsdefinitionerna bör man vara utbildad domare och det är inte majoriteten av av hembryggarna. Att det skickas in öl till tävlingarna som inte platsar av olika skäl får vi nog leva med.


Fast det känns som ett ickeproblem då det borde vara ganska snabbt avklarat att konstatera att en öl är inskickad i fel klass. Då tycker jag att det är ett större problem med domare som inte kan definitionerna. Jag fick till exempel domarkommentaren "God öl, men jag vet inte hur en XX ska smaka." Illa nog att en SM-domare inte har läst in sig på klassen hen ska döma och chockerande att hen också erkänner det.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav ApocalypseDude » söndag 2018-12-23 12:44

ekstedt skrev:
Jag har sett massor av exempel på detta när bryggare enligt egen utsago skickar in öl, inte för att de tror att de är bra och är konkurrenskraftiga, utan för att de vill ha feedback och förbättringsförslag. Det är något som jag tycker behöver stävjas då det skapar en onödig arbetsbörda för de redan hårt belastade domarna.


Borde inte folk veta att man inte får speciellt mycket feedback på tävlingsölen nu för tiden (har fått för mig att det var annorlunda förr i tiden)? Dessutom är de flesta "förbättringskommentarer" bara gissningar och spekulationer från domarna.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav Bee » tisdag 2018-12-25 23:47

ApocalypseDude skrev: Jag fick till exempel domarkommentaren "God öl, men jag vet inte hur en XX ska smaka." Illa nog att en SM-domare inte har läst in sig på klassen hen ska döma och chockerande att hen också erkänner det.


Jag hoppas detta inte var i en av de "vanliga" klasserna utan i klass 11D. Där kan man stöta på allt möjligt och om det t ex dyker upp en NEIPA där, är det inte en dum kommentar om modifiering endast beskrivs som IPA av North Eastern/New England style. (Fast alla domare borde druckit en sån.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav ApocalypseDude » onsdag 2018-12-26 19:58

Bee skrev:Jag hoppas detta inte var i en av de "vanliga" klasserna utan i klass 11D. Där kan man stöta på allt möjligt och om det t ex dyker upp en NEIPA där, är det inte en dum kommentar om modifiering endast beskrivs som IPA av North Eastern/New England style. (Fast alla domare borde druckit en sån.)


Nej, det var en "övrig" underklass och jag hade angett vilken öltyp det var.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Info om SM 2019 finns på shbf.se

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2019-01-02 11:10

ApocalypseDude skrev:Nej, det var en "övrig" underklass och jag hade angett vilken öltyp det var.


Gällande "Övrig" är det tyvärr omjöligt att läsa på i förväg då man som domare för veta när man sätter sig vid bordet vilka de inlämnande i "övriga" klasserna är.
Har varit med fler än en gång att en öl lämnats in i klassen "övrig" med beskivning till en liten historisk öltyp då få domare vetat vilken stil det är.


ApocalypseDude skrev:Illa nog att en SM-domare inte har läst in sig på klassen hen ska döma och chockerande att hen också erkänner det.


Alltså gällande detta så kan domaren inte läsa på till övriga klasser än för de som står i typdefinitionerna, alternativt sitta och läsa på gällande övriga klasser som eventuellt kan komma att lämnas in i, men igen då utan att det finns definitioner utan mer hitta i böcker och på nätet.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till SM 2019

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst