Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2018 i Norrköping

Moderatorer: martinb, Goopher, magnuz, Skärlöta Bryggeri, Webbgrupp

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav martinb » onsdag 2018-03-28 08:57

Ljung skrev:Kanske en dum fråga men måste brygden vara bryggd innan sista anmälning 31/3?

Ska den vara med i domartävlingen så är det lämpligt att den är bryggd och upptappad till den 31/3. Du måste ange OG och FG när du registrerar brygden.
Läs mer om domartävlingen på http://shbf.se/artiklar/39-datum/datum/ ... taevlingen

Ljung skrev:Och gäller 31/3 Folkets val med?

Nej. Registreringen för brygder som endast deltar i Folkets val är öppen mellan 2/4 och 15/4. Även här bör brygden vara bryggd, jäst och tappad till den 15/4 för att du ska kunna registrera ölet med OG och FG.
Läs mer om folkets val på http://shbf.se/artiklar/39-datum/datum/ ... olkets-val
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Ljung » onsdag 2018-03-28 14:40

Tack Martin
Tänkte så eftersom ordet recept används i regelverket. Med tanke på att brygden ska vara bryggd under hembryggningslika former så kan nog recept och uppmätt värde skilja sig åt.

Mitt problem är att jag saknar några deciliter för att få 5flaskor plus 16l så tänkte panikbrygga en batch igen och ta batch 2 till folketsval. Eller ”spä” tills uppnåd minimigräns

Hittar inget i reglerna om fler batcher eller recept vs uppmäta värden
Ljung
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2018-03-27 22:26

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2018-03-29 08:16

Tanken är att du vid anmälan registrerar det som uppmätts, inte det som är receptet du utgick ifrån.

Om jag var du skulle jag flaska och registrera batchen du har nu till domartävlingen, sedan registrera den nya batchen till FV när den registreringen öppnar igen.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Ljung » torsdag 2018-03-29 08:31

Tackar, bra input. Och kör på ditt förslag. Blev lite mållåst när krysset för folketsval fanns där i registreringen. Men klart man kan registrera samma bryggd igen men med nytt datum för folketsval.

Grindcrusher skrev:Tanken är att du vid anmälan registrerar det som uppmätts, inte det som är receptet du utgick ifrån.

Om jag var du skulle jag flaska och registrera batchen du har nu till domartävlingen, sedan registrera den nya batchen till FV när den registreringen öppnar igen.
Ljung
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2018-03-27 22:26

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav martinb » torsdag 2018-03-29 10:14

Ljung skrev:Tack Martin
Tänkte så eftersom ordet recept används i regelverket. Med tanke på att brygden ska vara bryggd under hembryggningslika former så kan nog recept och uppmätt värde skilja sig åt.

Mitt problem är att jag saknar några deciliter för att få 5flaskor plus 16l så tänkte panikbrygga en batch igen och ta batch 2 till folketsval. Eller ”spä” tills uppnåd minimigräns

Hittar inget i reglerna om fler batcher eller recept vs uppmäta värden

Det var helt ärligt något jag aldrig reflekterat över, men ja, det är receptet på din färdiga öl, alltså med uppmätta värden som ska registreras.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav skyking » lördag 2018-04-14 13:46

Jag tänkte anmäla mig till folkets val och har en fråga:

Vad gör man ifall man inte är helt hundra på att sin öl blir presentabel? Bör man registrera en "reservöl" - ölen jag bryggde idag kan ju tänkas funka som reserv, men där vet jag ju av naturliga orsaker inte FG (skall man gissa då i formuläret?).

(problemet med medlemsnummret har löst sig)
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav martinb » lördag 2018-04-14 18:44

Antingen avanmäler du den eller får estimera ditt FG på reservölen. Jag vet inte ifall man kan ändra sina värden i efterhand när regtiden gått ut. kolla med sm2018@shbf.se vad de har för deadlines för tryck med mera.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Goopher » lördag 2018-04-14 19:38

martinb skrev:Antingen avanmäler du den eller får estimera ditt FG på reservölen. Jag vet inte ifall man kan ändra sina värden i efterhand när regtiden gått ut. kolla med sm2018@shbf.se vad de har för deadlines för tryck med mera.


Gör som Martin säger. Det finns ingen möjlighet att ändra sina värden efter att anmälningstiden har gått ut. Hinner inte få med några ändringar till tryck.

Med vänlig hälsning, Gustav
Norrköpings Hembryggarförening
Goopher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 2013-09-19 07:26

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2018-04-17 18:21

När/var får man veta sina ölnummer inför Folkets Val?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav skyking » söndag 2018-04-22 18:40

Tänkte ha med mig lite "supportrar" till Norrköping och undrar lite om inträde. Kunde man ta in en person per bryggd (utöver den första) även om de faktiskt inte hjälpt till med bryggningen? Vad gällde om medlemskap i SHBF?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Bee » söndag 2018-04-22 23:20

skyking skrev:Tänkte ha med mig lite "supportrar" till Norrköping och undrar lite om inträde. Kunde man ta in en person per bryggd (utöver den första) även om de faktiskt inte hjälpt till med bryggningen? Vad gällde om medlemskap i SHBF?
Ursäkta, men det låter snålt.
Föreningen behöver pengar för att dra runt ett evenemang som detta. Det är inte gratis med lokal, glas, program, personal som hjälper till, mm. Varför ska dina "supporters" gå gratis när andra betalar för sig. Dom har ju inte bidragit med något.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav skyking » måndag 2018-04-23 04:26

Bee skrev:Ursäkta, men det låter snålt.
Föreningen behöver pengar för att dra runt ett evenemang som detta. Det är inte gratis med lokal, glas, program, personal som hjälper till, mm. Varför ska dina "supporters" gå gratis när andra betalar för sig. Dom har ju inte bidragit med något.


Jag frågade bara hur det förhåller sig. Jag har inte på något sätt argumenterat för att någon skall gå in gratis (och av den anledningen behöver jag inte motivera varför man skulle få gå in gratis heller).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Bee » måndag 2018-04-23 07:11

@skyking en kort googling bort finner man denna sida https://www.shbf.se/evenemang/sm-i-hemb ... /sm-regler

11. En tävlande bryggare per brygd som ställer upp i folkets val, får fritt inträde till SM-dagen.


Även om du "bara frågade" så tycker jag det låter snålt, och tanken bakom är ju att slippa betala inträde, varför skulle man annars fråga. Just saying...
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Mannbergo » måndag 2018-04-23 08:43

Tycker ändå det vore bra att det finns på svart och vitt, och jag gillar frågan. T ex för mig som har flera öl och kommer att behöva hjälp med servering för att kunna gå runt lite själv. Ska mina medhjälpare behöva betala in sig då, för de är ju inte bryggare i den bemärkelsen. Eller ska man se dom som bryggare då?
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2017-04-06 12:29

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Bee » måndag 2018-04-23 09:51

Mannbergo skrev:Tycker ändå det vore bra att det finns på svart och vitt, och jag gillar frågan. T ex för mig som har flera öl och kommer att behöva hjälp med servering för att kunna gå runt lite själv. Ska mina medhjälpare behöva betala in sig då, för de är ju inte bryggare i den bemärkelsen. Eller ska man se dom som bryggare då?
Den frågan förstår jag. Serveringshjälp är en sak, supporters en annan.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2018

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster