Näringstillskott

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Näringstillskott

Inläggav Perwaste » onsdag 2017-09-06 19:12

Mja, nu hade jag allt lite otur när jag tänkte..... Vid min start av min allra första mjödmust satte jag igång att räkna ut tillsatserna enligt Tristans fina FNT-shema.

Problemet är att jag av en outgrundlig anledning tog totalen och hävde i vid dag 1, och inte det som skulle vara uppdelat på dag 0 till 7.... Aj aj aj.

Men frågorna är i huvudsak två:
Vad är troligt att det sker nu med musten?
Ska jag ändå sätta till enligt ursprungsschemat?

Fort och fel... :lol:
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Näringstillskott

Inläggav mead_viking » söndag 2017-10-08 19:13

Vilken typ av jästnäring använde du?
mead_viking
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2017-10-08 18:35

Re: Näringstillskott

Inläggav Perwaste » söndag 2017-10-08 19:26

Fermaid-K och GoFerm.

Kan tilläggas att jag inte hade i någon mer jästnäring, utan nöjde mig med att allt redan åkt i. Men jag vispade ur kolsyran ordentligt flera gånger hela första veckan.

Det jäste ned i en behaglig takt till -06 Ö.

Jag splittade batchen till hälften naturell, och hälften hade jag i dryga kilot röda krusbär. Där sköt det fart med jäsningen ordentligt igen (med krusbären).

Det smakar bra, väldigt gott om blommig honung, och en restsötma ändå, trots den höga utjäsningen. Men nu gillar ju jag torra drycker.

Så då är ju frågan om vad skillnaden är att dosera ut det i flera givor gentemot att ha i allt i början? Jag kanske mest hade tur?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Näringstillskott

Inläggav Tristan » onsdag 2018-01-24 13:48

Go-ferm är en rehydreringsnäring som man har när man rehydrerar jästen.
Att bara använda Fermaid-K till den totala vikten näring är inte optimalt då den inhåller en del föreningar som i för stor mängd kan skapa felsmaker, i många länder ink (USA) är det förbjudet att använda i för koncentrerad mängd, därför kompletterar de med ren DAP (Jästnärsalt) eller kör den organiska vägen med Fermaid-O där det inte finns dessa riktlinjer. Det vanligaste är nog en 20-80 eller 30-70 mix av Fermaid-K - DAP om man inte får tag i den dyra Fermaid-O.
Användarvisningsbild
Tristan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 2013-04-01 15:17
Ort: Stockholm

Re: Näringstillskott

Inläggav Aly » fredag 2018-02-16 14:54

Hej! Jäser mjöd nu. Lite brydd om föreslagna jästnäringstillsatser man ser i olika recept. Fermaid K är komplett jästnäring inkl. kväve (DAP). Go ferm är samma men utan DAP. Jästen tål ej DAP (första dygnet?). Go ferm kan man väl undvara och tillsätta Fermaid K från andra dygnet? I föreslagna FNT-schema föreslås Fermaid och jästnäring. Avses DAP? Vissa recept har både Fermaid och DAP. Är det otillräckligt med kväve i Fermaid?
Aly
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 2014-09-26 17:01

Re: Näringstillskott

Inläggav Cobrac » fredag 2018-02-23 21:57

Aly skrev:Hej! Jäser mjöd nu. Lite brydd om föreslagna jästnäringstillsatser man ser i olika recept. Fermaid K är komplett jästnäring inkl. kväve (DAP). Go ferm är samma men utan DAP. Jästen tål ej DAP (första dygnet?). Go ferm kan man väl undvara och tillsätta Fermaid K från andra dygnet? I föreslagna FNT-schema föreslås Fermaid och jästnäring. Avses DAP? Vissa recept har både Fermaid och DAP. Är det otillräckligt med kväve i Fermaid?


Såhär ligger det till, Go-Ferm används endast ihop med torrjäst när den blötläggs. Värm upp vatten och tillsätt Go-Ferm först. Låt säga att du använder 10gr jäst, då ser matematiken ut såhär:

10*1,25=12,5gr Go-Ferm. Mängden vatten du ska blötlägga jästen i är 12,5*20=250ml.

När du använder lallemands (lalvin) jäst så ska du strö över jästen på ytan UTAN omrörning i 15min i 38C. Efter 15 min börjar glukosreserverna i jästen ta slut och då kan man försiktigt börja skaka och virvla ett par minuter så all jäst kommer i suspension. Tillsätt därefter små mängder av din must i jästslurryn tills du har nått minst 8-10 grader C från mustens temp. Tillsätt därefter hela rasket till musten och syresätt genom kraftig omrörning eller helst syrgas med en 0,5 mikron diffusionssten.

Gällande fermaid-k har jag helt och hållet slutat med den och använder numera endast fermaid-o. Den kostar skjortan, men ger dig så himla mycket bättre resultat. Anledningen är att fermaid-k ger lätt temperaturspikar och gör att jästen då kan producera finkel och svavelämnen. Om man använder fermaid -o kommer du med lätthet ha ett fullt njutningsbart mjöd efter ett par-tre månader. Fermaid-k boostar jästen för hårt. Gällande mängd och SNA-schema för dosering använd www.meadmaderight.com och använd TOSNA 2.0.

Svarade jag på dina funderingar? Om inte skriv igen!
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05


Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron