Synpunkter på SM

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2017 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Synpunkter på SM

Inläggav hlilje » måndag 2017-03-27 07:48

Vi som planerade SM vil gärna få in synpunkter från er som var där. Vad var bra och vad var dåligt? Var inte rädda för att påpeka saker som inte funkade. Det är dom synpunkterna som gör att vi kan förbättra oss. Till årets SM gjorde vi några förbättringar på grund av att ni påpekade brister på tidgare SM.

/Evenemangsgruppen
hlilje
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2013-12-10 08:11

Re: Synpunkter på SM

Inläggav ekstedt » måndag 2017-03-27 08:53

Det kändes som att prisutdelandet och snackandet från scenen var förkortat, bättre strukturerat och mer effektivt. Man får gärna förkorta det ännu mer.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Synpunkter på SM

Inläggav Falkens » måndag 2017-03-27 10:11

Jag kan tycka att gångarna i mellan var fulla och svårt att ta sig fram.

Och ni som måste samlas framme vid pumpen. Kan man inte ta sin provsmakning, backa i från och smaka av. Har man frågor så kan man sen gå fram och fråga. Som det var nu så var det många som hängde sig kvar och det underlättar inte för dom bakom då de vart köbildning för någon ska prata (eller absolut måste läsa programmet just där). Jag vet inte om jag tycker bord mellan är den bästa lösningen då det tyvärr var stora samlingar och som sagt, svårt att att. Se om man kan öka bredden mellan de tävlande för om man vill hänga sig kvar och prata som kanske det finns utrymme för det då men nu var det dåligt.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Synpunkter på SM

Inläggav ekstedt » måndag 2017-03-27 11:43

Falkens skrev:Och ni som måste samlas framme vid pumpen. Kan man inte ta sin provsmakning, backa i från och smaka av. Har man frågor så kan man sen gå fram och fråga. Som det var nu så var det många som hängde sig kvar och det underlättar inte för dom bakom då de vart köbildning för någon ska prata (eller absolut måste läsa programmet just där). Jag vet inte om jag tycker bord mellan är den bästa lösningen då det tyvärr var stora samlingar och som sagt, svårt att att. Se om man kan öka bredden mellan de tävlande för om man vill hänga sig kvar och prata som kanske det finns utrymme för det då men nu var det dåligt.


Det här är irriterande, det medges. Men det handlar främst om mänskligt beteende och är därför mycket svårt att göra något åt. En del tycker att just de ska ha rätten att stå i vägen för andra provsmakare bara för att de vill diskutera mäsktemperturer med bryggarna.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Synpunkter på SM

Inläggav Grindcrusher » måndag 2017-03-27 12:27

Det har påpekats förr och det kommer förmodligen påpekas igen; jag tycker att röstningssystemet är för komplicerat. Jag vet flera som började fippla och sedan tröttnade och sket i det.

Det var hos oss väldigt oklart om man kunde rösta på bara en öl eller om man var tvungen att rösta på tre i varje kategori. Jag lyckades inte rösta på bara en öl, men andra hävdade att de gjort precis detta.

En välgjord app hade ju kunnat lösa problemet så elegant. Jag förstår att det är lätt att föreslå och svårt för en ideell förening att få till, men jag tror verkligen många fler hade röstat om det fanns en bra app med automatisk sortering efter klass etc, där man kanske kunde bokmärka alla öl man gillat för att senare välja vilka man ville rösta på.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Synpunkter på SM

Inläggav ekstedt » måndag 2017-03-27 12:33

Jag försökte rösta på en i varje klass (förutom klass 6), men när jag tänker efter är jag högst osäker på huruvida jag lyckades.
Senast redigerad av ekstedt måndag 2017-03-27 12:47, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Synpunkter på SM

Inläggav Falkens » måndag 2017-03-27 12:41

Grindcrusher skrev:Det har påpekats förr och det kommer förmodligen påpekas igen; jag tycker att röstningssystemet är för komplicerat. Jag vet flera som började fippla och sedan tröttnade och sket i det.

Det var hos oss väldigt oklart om man kunde rösta på bara en öl eller om man var tvungen att rösta på tre i varje kategori. Jag lyckades inte rösta på bara en öl, men andra hävdade att de gjort precis detta.

En välgjord app hade ju kunnat lösa problemet så elegant. Jag förstår att det är lätt att föreslå och svårt för en ideell förening att få till, men jag tror verkligen många fler hade röstat om det fanns en bra app med automatisk sortering efter klass etc, där man kanske kunde bokmärka alla öl man gillat för att senare välja vilka man ville rösta på.


Man kanske ska annonsera efter utvecklare redan nu! Samma sak gäller det om man vet att man kan den här formen av programmering, ge sig till känna och kanske kan bidra den vägen.
Var inte den här frågan uppe efter SM 2016 också?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Synpunkter på SM

Inläggav skyking » måndag 2017-03-27 13:11

Falkens skrev:Man kanske ska annonsera efter utvecklare redan nu! Samma sak gäller det om man vet att man kan den här formen av programmering, ge sig till känna och kanske kan bidra den vägen.
Var inte den här frågan uppe efter SM 2016 också?


Vad är problemet egentligen? Är det bara android det behöver funka på så tycker jag att jag borde kunna få ihop något fungerande.

Det som jag saknar är kanske ett gäng "idioter" som kan misslyckas med att rösta :wink: Det svåra ligger väl inte i själva programmeringen utan att kunna komma på alla kreativa sätt att misslyckas med att rösta (eller inte veta om man röstat)?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Synpunkter på SM

Inläggav Falkens » måndag 2017-03-27 13:17

skyking skrev:Är det bara android det behöver funka på så tycker jag att jag borde kunna få ihop något fungerande.


Ja, för det använder alla! Och om man inte gör det så får man byta till Android, ja om man ska vill rösta dvs.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Synpunkter på SM

Inläggav Grindcrusher » måndag 2017-03-27 13:23

skyking skrev:Vad är problemet egentligen? Är det bara android det behöver funka på så tycker jag att jag borde kunna få ihop något fungerande.

Det som jag saknar är kanske ett gäng "idioter" som kan misslyckas med att rösta Det svåra ligger väl inte i själva programmeringen utan att kunna komma på alla kreativa sätt att misslyckas med att rösta (eller inte veta om man röstat)?


Om det ska vara seriöst så bör det finnas för både iOS och Android.


Hur man är en röstande idiot, SM 2017 :
Jennie röstar på en öl i en kategori och skickar in. Allt ser bra ut. Sedan provar William att göra samma sak men får då ett felmeddelande om att koden är ogiltig, fast den är giltig. Då provar Jennie att rösta på bara en öl i en annan klass, men får också samma felmeddelande som William. William röstar på tre öl i den tänkta kategorin och får då plötsligt inget felmeddelande. William pratar om detta med Göran i en kö och Göran hävdar att han röstat på en öl i flera kategorier, men inte sett något felmeddelande. Ingen vet nu riktigt om Görans röster registrerats.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Synpunkter på SM

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2017-03-27 13:36

Vi kom ca 11.10 och fick scanna biljett, få armband, hämta glas och slå oss ned inomhus. Mycket trevligt och smidigt för de som kom först att inte behöva vänta i kö utomhus, liksom att när dörrarna väl öppnades kl 12 så fanns det ett rätt stort gäng som redan var avklarade gällande just biljett, armband, glas, hänga av sig jacka etc.
Uppskattas!

Tydligt upplägg med numrering av öl, lätt att hitta ett öl man visste numret på längs med borden.
Dock betydligt svårare att hitta ett öl i programmet om man bara såg numret på ölen när man kom från ett bord. Då behövde man inte bara hålla koll på detta utan även klass och helst även öltypsbeteckning, för att inte leta ihjäl sig i listan.
Kanske kunde man ha ett par sidor till i programmet där man listat alla öl i nummerordning?

Det fanns ett WiFi i hallen, dock behövde man tillgång till lösenord. Vet inte om man frågat vid hyra av hallen om man kunde få tillgång till detta för besökare eller ej, men jag fick inte fram någon information om detta.
Om möjligt vore det bra om man kunde ha en befintlig lösning för WiFi för SM-besökare samt information om detta på programmet eller liknande.

Åter igen på tok för lite möjlighet att hälla ut rester ur sitt glas, skölja glaset samt få tag på vatten.
Vissa hade hinkar och dunkar vid sina bord, men när det står lite besökare och försöker få tag på öl vill ingen att den som "bara" skall skölja glas och dricka lite vatten mellan varven skall trängas på samma ställe.
De tå sköljstationerna är perfekta, men kanske man kunde ha fler, eller flytta en så att inte bägge stod i samma hall?
Till detta vore det grymt om det gick att få ut någon vaiant av vattenstationer och hinkar längs med väggarna för att enklare kunna hälla ut öl man inte vill ha, samt få tag i vatten. Nu ligger risken i att man i brist på hink och vatten häller i sig ölen istället, vilket jag helst undviker när jag vill prova många öl men hålla nere yrsel.

Något som hamnar på utställare, men man kanske kan informera en gång till.
Många öl tar slut, många som vill prova många öl vill endast ha lite i glaset.
Men ändå står många bryggare glatt och fyller upp ett halvt glas med öl eftersom "det är den bästa öl du någonsin druckit". Även om så är fallet ösnkar jag prova flertalet öl under SM och kan gå till baka om det finns någon öl kvar av de jag tyckte om efter att jag känner mig färdig med själva provningen.
Om ölen skall räcka så länge som möjligt/till så många som möjligt, man inte skall hälla ut så mycket, samt hålla nere intaget, kanske man kan passa på och informera utställare om att hålla lite mindre smakprov, kanske framförallt till de som tydligt informerar om att de inte vill ha så mycket.
Nu kan jag alltid bara prova och hälla ut ölen när jag är klar, men känns onödigt.

Kö till toaletter som vanligt.
Något SM hade man hyrt in någon variant av herrcontainer, men rännor längs med tre sidor i en container.
Kanske kan man kolla på vad en sån toavagn som brukar stå mellan husen på Stockholm Beer kan kosta?
Eller om man kan hyra in såna stolpar för 4 herrar?
Mest om herrar ovan, men än så länge är det ju procentuellt fler herrar på detta event och de har ju också möjlighet att gå på snabba lösningar lite enkelt när nummer 1 skall utföras.

Större utbud av mat och fler som jobbar med det.
Den stackars tjejen som stod och sålde korv hade ju rätt mycket att göra.
Kan man kolla med en food truck kanske om de kan komma och ställa sig utanför några timmar?

På det stora hela ett mycket smidigt, mycket trevligt, väl anordnat SM!
Min största grej av allt ovan är tillgång till vatten, resten är mer önskelista.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Synpunkter på SM

Inläggav Karl R » måndag 2017-03-27 14:51

+1 på Janne Gnoffs inlägg här ovan

med särskild poängterat att en foodtruck borde kunna vilja vara med,
och att sköljstationerna borde vara fler och mer spridda.

//karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Synpunkter på SM

Inläggav martinb » måndag 2017-03-27 15:31

Positivt:
Smidig bryggarentré.
Bra vattenstationer (men två i andra hallen med hade varit toppen).
Bra med fikaplaceringarna för bryggarna med kaffe med mera.
Ordentligt utrymme att röra sig på utan att det kändes trångt.
Audio/Video-lösningen var toppen. Sen att ljudet alltid beror på var man står och hur mycket folk pratar/inte håller käften/bryr sig om prisutdelning kommer man inte undan.
Smidigt med onlinelistan på www.shbf.se/list/ och inte behöva rodda med två olika plattformsberoende appar (och då exkludera besökare utan Android/iOS). Bra utvecklingspotential här!

Negativt:
Krångligt att hämta fat och bära igenom entrén under dagen.
Få dedikerade "slaskhinkar"
Solnahallens toalettlösningar är kanske inte de bästa.
Kall kokt korv för 25kr/st.
Nästan 24h från tävlingens avslutning till att vinnaren annonserades på hemsidan.

Övrigt:
Maten är det såklart svårt att råda bot på och inte bara så enkelt att "ställa dit food trucks" då hallens matleverantör har förtur/tillstånd. Vi hade ju samma problem förra året i Malmö med hallens matleverantör.
Fick meddela flera besökare att appen från förra året inte var giltig samt att man aldrig har röstat med dem, något som förvirrade en del då de trott det.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Synpunkter på SM

Inläggav Grindcrusher » måndag 2017-03-27 16:12

Måste erkänna att jag missat den där list-sidan... Vi var stressade och lite i sista minuten och gick till /vote för att rösta. Kan hålla med Martin om att här finns potential, skönt att kunna lista ölen olika + betygsätta dem. Om man kunde gå från listan till röstning på ett smidigt sätt, så man fick med sina favoriter, grupperade och klara, så hade det ju varit klockrent.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Synpunkter på SM

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2017-03-27 16:14

martinb skrev:Smidigt med onlinelistan på http://www.shbf.se/list/


:shock: :shock: :shock:

Varför fick man inte någon info om denna??
Eller ska man lusläsa programmet?

Hade underlättat mycket under dagen om jag vetat om att detta fanns, samt om den nu funkar smidigt på telefonen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till SM 2017

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster