Fråga om ölklass

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2017 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Fråga om ölklass

Inläggav skyking » onsdag 2017-02-22 10:34

Bee skrev:Jovisst är det smaken som är primär, men i tävling måste man dra gränsen någonstans.
Man kan anta att alla hembryggare har ungefär lika mycket fel i sina mätningar och beräkningar så då jämnar det ut sig. Ja, det är riktlinjer, men du kommer inte kunna registrera en öl som ligger 5 pinnar utanför OG/FG. Man måste kunna anta att ens värde är rätt. Även om det kanske diffar lite. (Inte 5 pinnar, det är jättemycket)


Är det verkligen så att man inte ens kan registrera ölet om det ligger utanför OG/FG? Det verkar ju märkligt system som är så kinkig med det. Det borde ju rimligen vara upp till den tävlande att göra bedömningen vilken klass ölet skall tävla i - med konsekvensen att man bedöms därefter.

Det är ju påtalat att det är slutresultatet som räknas i bedömningen och inte vägen dit. Ett hårt krav på att angivet OG/FG skall vara korrekt uppmuntrar ju bara till att ljuga om saken. Vad gör man om någon bryggare inte kunnat mäta OG t.ex? Kräver att han skall fylla i en siffra på känn?

Jag tycker nog det är viktigare att ifyllda uppgifter om ölet faktiskt stämmer med verkligheten än att de stämmer överens med mallen för öltypen...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fråga om ölklass

Inläggav skyking » onsdag 2017-02-22 10:53

ekstedt skrev:Jag kan dock förstå att man vil ha ett filter som hindrar folk från att registrera öl som inte passar in i klasserna. Tyvärr verkar många köra på metoden att först brygga något och om det blir bra försöka hitta en klass som passar. När man i stället borde utgå från en klass och försöka brygga något så bra som möjligt som passar deffen. Kanske man kunde nöja sig med ett varningsmeddelande i stället vid registreringen. Problemet är väl inte att fölk lämnar in öl med ett OG som är någre punkter fel, utan att folk lämnar in öl som inte alls passar in eller. Eller att man missar att det är en tävling och skickar in öl som man inte är helt nöjd med "för att få feedback".


Nu har jag inte varit inne på registreringssidan (så jag gissar lite om hur den är utformad).

Jag tycker nog att man skulle kunna nöja sig med ett varningsmeddelande vid registreringen. Jag antar att samma formulär gäller även vid folkets val, men är det lika noga där att ölet håller sig typriktigt? Jag tycker det är rimligt att man bör kunna ställa upp med ett öl framtaget enligt ovan nämnda metodik, ett gott öl som nödvändigtvis inte passar in i någon typ.

Vad man skulle kunna göra är kanske också göra det tydligt att man som medlem faktiskt kan få ölen bedömd utanför tävlan, jag antar att denna tjänst är billigare än att tävla i domartävlingen och att feedbacken är mer detaljerad. Man skulle kunna göra det till ett obligatoriskt val, att man inte kan registrera ölen utan att bekräfta att man faktiskt vill tävla med ölen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fråga om ölklass

Inläggav Bee » onsdag 2017-02-22 10:57

skyking skrev:Är det verkligen så att man inte ens kan registrera ölet om det ligger utanför OG/FG? Det verkar ju märkligt system som är så kinkig med det. Det borde ju rimligen vara upp till den tävlande att göra bedömningen vilken klass ölet skall tävla i - med konsekvensen att man bedöms därefter.

Japp så är det. Prova själv att registrera en felaktig om du inte tror mig.

Nej, det är inte märkligt. Man måste ju dra linjen någonstans och då har man valt värde Ö för typ L. Du kan anmäla vilket öl du vill och fylla i vad du vill på anmälan, men varför skulle du vilja ljuga i din anmälan? Då tävlar du inte efter reglerna och kommer sannolikt bli avslöjad.

Jag kan inte säga det klarare än såhär:
Vill man tävla i domarbedömd klass måste man följa typdeffen, oavsett vad man själv tycker. Det är reglerna och domarna som bestämmer, inte en själv.

Nu börjar det här bli lite tradigt. Jag tänker inte linda in det i bomull. Det är helt jävla bisarrt att man ska behöva förklara för vuxna människor om att reglerna och värdena för domarbedömning finns av en anledning.
Ni som gnäller om att typdeffen är hård och kantig låter som småbarn som tappat glassen i sanden och inte får en ny. Suck it up, brygg igen och gör det rätt.

Mvh
--
Mr. Asshole
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Fråga om ölklass

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-02-22 11:10

Bee, det är du som missar poängen fullständigt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Fråga om ölklass

Inläggav Bee » onsdag 2017-02-22 11:51

ekstedt skrev:Bee, det är du som missar poängen fullständigt.

Ja tydligen, upplys mig.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Fråga om ölklass

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-02-22 12:03

Bee skrev:Ja tydligen, upplys mig.


Tror inte att det går förklara tydligare än inläggen ovan, så du får väl läsa dem noggrannare.

Men exempelvis så ser jag inte att någon har ifrågasatt att typdeffarna ska ha gränser för OG, FG, EBC, Abv och IBU. Däremot har det ifrågasatts att det inte ens ska gå att anmäla ett öl som ligger utanför. Redan nu så är det så att du kan registrera öl som diffar i FG. Och övriga delar av deffen kan du lämna in öl som bryter mot. Det är domarnas uppgift att hitta avvikelserna och göra lämpliga avdrag.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Fråga om ölklass

Inläggav skyking » onsdag 2017-02-22 12:16

Bee skrev:Nej, det är inte märkligt. Man måste ju dra linjen någonstans och då har man valt värde Ö för typ L. Du kan anmäla vilket öl du vill och fylla i vad du vill på anmälan, men varför skulle du vilja ljuga i din anmälan? Då tävlar du inte efter reglerna och kommer sannolikt bli avslöjad.


Man skulle ljuga för att man vill ställa upp med en Helles med OG på 1.056. Man skriver då 1.050 vid anmälan, dvs ljuger för att kunna göra anmälan. Det är inte sannolikt att man kommer bli avslöjad. Domarna SKULLE iofs kunna ta fram en hydrometer och mäta FG på bryggden, kanske kan de till och med skicka den till ett laboratorium för att bestämma alkoholhalt, IBU och färg, men det är inte speciellt troligt att de gör det sistnämnda. Däremot kan de faktiskt inte mäta OG vid det laget - för det behöver de en tidsmaskin vilket jag finner rätt osannolikt att de skulle ha.

Jag kan inte säga det klarare än såhär:
Vill man tävla i domarbedömd klass måste man följa typdeffen, oavsett vad man själv tycker. Det är reglerna och domarna som bestämmer, inte en själv.

Nu börjar det här bli lite tradigt. Jag tänker inte linda in det i bomull. Det är helt jävla bisarrt att man ska behöva förklara för vuxna människor om att reglerna och värdena för domarbedömning finns av en anledning. Ni som gnäller om att typdeffen är hård och kantig låter som småbarn som tappat glassen i sanden och inte får en ny. Suck it up, brygg igen och gör det rätt.


SHBF är en ideell förening och som sådan så är det medlemmarna som bestämmer över föreningen. Detta inkluderar bland annat typdefinitioner, tävlingsbestämmelser (för tävlingar SHBF anordnar). Att inte då kunna diskutera tävlingsbestämmelserna verkar ju vara lite märklig inställning.

För övrigt är inte tävlingreglerna speciellt klara angående ifall det är tillåtet att avvika från typdefinitionen. Det är ju trots allt så att endel av bedömningen ju avser hur väl man följer typdeffen vad jag förstått och då vore denna del av bedömningen meningslös eftersom man ju var tvungen att följa den. Med tanke på att bedömning av typriktighet ingår i bedömningen finns ju egentligen ingen anledning att förbjuda folk att ställa upp med icke-typriktiga öl, lika lite som att det finns regler mot att folk ställer upp med dåliga öl.

Läser man kriterierna för medalj i tävlingarna så framgår det ju att till och att medalj kan delas ut även om ölet avviker från typdefinitionen. Det står iofs att det i så fall rör sig om mindre avvikelser, men likväl avvikelser. Det verkar i mitt tycke märkligt att man tillåter detta ifall reglerna skulle förbjuda tävlan med öl som inte håller sig inom typdefinitionen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fråga om ölklass

Inläggav Bee » onsdag 2017-02-22 12:20

ekstedt skrev:Men exempelvis så ser jag inte att någon har ifrågasatt att typdeffarna ska ha gränser för OG, FG, EBC, Abv och IBU. Däremot har det ifrågasatts att det inte ens ska gå att anmäla ett öl som ligger utanför. Redan nu så är det så att du kan registrera öl som diffar i FG. Och övriga delar av deffen kan du lämna in öl som bryter mot. Det är domarnas uppgift att hitta avvikelserna och göra lämpliga avdrag.


Dom ifrågasätter inte att det finns gränser, nej, dom ifrågasätter varför de inte går att tänja på dessa. (Vilket man kan om man har samvete för det.)

Du vet lika väl som jag att det är kan vara omöjligt för en domare att avgöra faktisk IBU/OG/FG/ABV på ett öl inlämnat för blindprovning. Det enda man kan vara säker på är färg, med hjälp av en färgkarta. Domaren kan avgöra om IBU/OG/FG/ABV är i rätt härad, men inte om det faller inom den bryggtekniska specen. Det ligger hos bryggaren och dess samvete att anmäla.
Om vi skulle gå till att ha upplevd IBU/OG/FG/ABV som spec så kommer den att luckras upp och det börja bli godtyckligt.

Visst jag är lite nazi här, men någon måste vara fyrkantig också. :P
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Fråga om ölklass

Inläggav Bee » onsdag 2017-02-22 12:36

skyking skrev:Man skulle ljuga för att man vill ställa upp med en Helles med OG på 1.056. Man skriver då 1.050 vid anmälan, dvs ljuger för att kunna göra anmälan. Det är inte sannolikt att man kommer bli avslöjad. Domarna SKULLE iofs kunna ta fram en hydrometer och mäta FG på bryggden, kanske kan de till och med skicka den till ett laboratorium för att bestämma alkoholhalt, IBU och färg, men det är inte speciellt troligt att de gör det sistnämnda. Däremot kan de faktiskt inte mäta OG vid det laget - för det behöver de en tidsmaskin vilket jag finner rätt osannolikt att de skulle ha.

Nej, men ditt inmatade recept blir offentligt, och om det avviker mycket kommer någon att märka det. (Observera att vi pratar om stora avvikelser. 1-5Ö på OG lär inte märkas)

skyking skrev:SHBF är en ideell förening och som sådan så är det medlemmarna som bestämmer över föreningen. Detta inkluderar bland annat typdefinitioner, tävlingsbestämmelser (för tävlingar SHBF anordnar). Att inte då kunna diskutera tävlingsbestämmelserna verkar ju vara lite märklig inställning.

Ja, absolut. Men är det rätt tillfälle att ifrågasätta typdeffar och anmälningsystem nu? Jag vet inte, det hade jag nog tagit i en sån diskussion med de ansvariga DK efter eller en tid innan isåfall, inte käbbla med en sån som mig på forumet.

skyking skrev:För övrigt är inte tävlingreglerna speciellt klara angående ifall det är tillåtet att avvika från typdefinitionen. Det är ju trots allt så att endel av bedömningen ju avser hur väl man följer typdeffen vad jag förstått och då vore denna del av bedömningen meningslös eftersom man ju var tvungen att följa den. Med tanke på att bedömning av typriktighet ingår i bedömningen finns ju egentligen ingen anledning att förbjuda folk att ställa upp med icke-typriktiga öl, lika lite som att det finns regler mot att folk ställer upp med dåliga öl.

Point taken. Risken finns dock att man kan göra öl som är "bättre" genom att medvetet avvika från definitionen. T ex sträcka alkoholhalten och/eller FG uppåt.

skyking skrev:Läser man kriterierna för medalj i tävlingarna så framgår det ju att till och att medalj kan delas ut även om ölet avviker från typdefinitionen. Det står iofs att det i så fall rör sig om mindre avvikelser, men likväl avvikelser. Det verkar i mitt tycke märkligt att man tillåter detta ifall reglerna skulle förbjuda tävlan med öl som inte håller sig inom typdefinitionen.

Det handlar snarare om felaktigheter som tar den ur stilen, så som färg, högre alkoholer, humle sorter, fenoler, etc än IBU/OG/FG/ABV.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Fråga om ölklass

Inläggav skyking » onsdag 2017-02-22 12:56

Bee skrev:Nej, men ditt inmatade recept blir offentligt, och om det avviker mycket kommer någon att märka det. (Observera att vi pratar om stora avvikelser. 1-5Ö på OG lär inte märkas)


Det är inte så säkert. Man kan ju t.ex. ha annat utbyte än andra på mäskningen, att andra hamnar på högre OG är alltså inget konstigt. Dessutom kommer ju ingen kunna provbrygga och jämföra receptet förrän långt efter tävlingen är avgjord. Långt efter att ölen har blivit bedömd.

Ja, absolut. Men är det rätt tillfälle att ifrågasätta typdeffar och anmälningsystem nu? Jag vet inte, det hade jag nog tagit i en sån diskussion med de ansvariga DK efter eller en tid innan isåfall, inte käbbla med en sån som mig på forumet.


Varför skulle det finnas någon rätt respektive fel tid att ifrågasätta? Givetvis är det fel tid för att få till förändringar till SM 2017, men är det fel tid att diskutera förändringar till SM2018? Är man för sent ute? Hur ser det ut för SM 2019? 2020? Enda fallet är ju ifall man slutgiltigt bestämt sig för att inte längre anordna SM, men även ett sådant beslut kan ju omprövas.

Sen ser jag inte varför man inte skulle diskutera med varandra? I slutändan svarar ju styrelsen, DK och föreningen i stort inför medlemmarna. Det är ju t.ex. nog lättare att övertyga DK om det finns en faktiskt utbredd uppfattning i frågan bland föreningens medlemmar.

Point taken. Risken finns dock att man kan göra öl som är "bättre" genom att medvetet avvika från definitionen. T ex sträcka alkoholhalten och/eller FG uppåt.


Det handlar snarare om felaktigheter som tar den ur stilen, så som färg, högre alkoholer, humle sorter, fenoler, etc än IBU/OG/FG/ABV.


Varför skulle andra kriterier kriterier vara mindre värda än just dessa? Och varför skulle dessa alena vara de som kan tänjas på för att göra ölen bättre? Trots allt för att göra ölet bättre så måste man ju tänja på någon annat kriterium också, det är ju trots allt bara de upplevda kriterierna som avgör hur bra ölet är. Innebär inte det rimligen att sådana kriterier egentligen är viktigare än mätvärden?

Notera att det krävs att man märkbart ändrar på dessa upplevda egenskaper hos ölet för att det skall kunna bli "bättre". Det är då ju ganska rimligt att anta att domarna skulle kunna märka en sådan förändring. Däremot kan det ju faktiskt inte avgöra ifall någon har tänjt på mätvärdena om det inte ackompanieras av en ändring av en upplevd egenskap.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fråga om ölklass

Inläggav oscni » onsdag 2017-02-22 13:34

Bee skrev:Point taken. Risken finns dock att man kan göra öl som är "bättre" genom att medvetet avvika från definitionen. T ex sträcka alkoholhalten och/eller FG uppåt.


Sånt här tycker jag helt klart är kul att diskutera! En vanlig rekommendation jag har sett på amerikanska forum där man diskuterar om tävlingar så rekommenderas ofta att man ska brygga öl som ligger nära den övre OG gränsen. Detta påstås ge fördel i tävling. Detta tycker jag känns som en stor generalisering, men jag kan förstå att i vissa klasser så får man lite mer tryck i ölet om man ligger högre i OG (Tänker typ 3D. Skotsk Ale 70/- & 80/-), och då kan dra fördel av att fuska med ett för högt OG. Medans andra klasser (tänker typ APA) så kanske man vill åt ett lättare och fräschare öl och väljer att lägga sig ganska lågt. Där känns det inte som någon fördel att gå över OG gränsen.

Sen förstår jag helt klart problematiken i att folk ska kunna skicka in vad som helst i vilken klass som helst. Som kan generera massa extra arbete och frustration hos domarna. Så din fyrkantighet Bee är helt befogad.

Själv håller jag med skyking om att en varningssignal vore en bra lösning.
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Fråga om ölklass

Inläggav Bee » onsdag 2017-02-22 13:39

skyking skrev:Det är inte så säkert. Man kan ju t.ex. ha annat utbyte än andra på mäskningen, att andra hamnar på högre OG är alltså inget konstigt. Dessutom kommer ju ingen kunna provbrygga och jämföra receptet förrän långt efter tävlingen är avgjord. Långt efter att ölen har blivit bedömd.

Jag pratar om att det handlar om uppenbart fusk snarare än mindre avvikelser.

skyking skrev:Sen ser jag inte varför man inte skulle diskutera med varandra? I slutändan svarar ju styrelsen, DK och föreningen i stort inför medlemmarna. Det är ju t.ex. nog lättare att övertyga DK om det finns en faktiskt utbredd uppfattning i frågan bland föreningens medlemmar.

Visst gör det, starta en tråd om det då. Det är inte en fråga om ölklass för inlämning SM 2017. Jag tror inte att det kommer bli någon skillnad, uppluckrade typdeffar för att fler ska kunna lämna in öl kommer nog inte hända, men jag kan ha fel.

Det handlar snarare om felaktigheter som tar den ur stilen, så som färg, högre alkoholer, humle sorter, fenoler, etc än IBU/OG/FG/ABV.


skyking skrev:Varför skulle andra kriterier kriterier vara mindre värda än just dessa? Och varför skulle dessa alena vara de som kan tänjas på för att göra ölen bättre? Trots allt för att göra ölet bättre så måste man ju tänja på någon annat kriterium också, det är ju trots allt bara de upplevda kriterierna som avgör hur bra ölet är. Innebär inte det rimligen att sådana kriterier egentligen är viktigare än mätvärden?

Jag är inte examinerad öldomare, än... väntar på tentaresultatet, men det jag beskriver utgår ifrån det vi lärde oss på domarutbildningen. Vill du inte höra, så gör inte det.

skyking skrev:Notera att det krävs att man märkbart ändrar på dessa upplevda egenskaper hos ölet för att det skall kunna bli "bättre". Det är då ju ganska rimligt att anta att domarna skulle kunna märka en sådan förändring. Däremot kan det ju faktiskt inte avgöra ifall någon har tänjt på mätvärdena om det inte ackompanieras av en ändring av en upplevd egenskap.

Jag menar att ibland bara krävs det lilla extra för att stå ut ur mängden, och om man får vara utanför typdeffen för att det er en fördel, så kommer folk att vara det.

Vi verkar inte komma någon vart med det här. Jag hör vad du säger, men håller inte med.

Typdeffarna är satta, reglerna för tävlan finns och registreringen fungerar som den gör. Vill någon driva en förändring så skapa en tråd, håll ett möte, kontakta DK. Tills dess får man acceptera hur det är och det är bara en själv och ens samvete som fyller i bryggprotokollet.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Fråga om ölklass

Inläggav oscni » onsdag 2017-02-22 13:52

Bee skrev:Typdeffarna är satta, reglerna för tävlan finns och registreringen fungerar som den gör. Vill någon driva en förändring så skapa en tråd, håll ett möte, kontakta DK. Tills dess får man acceptera hur det är och det är bara en själv och ens samvete som fyller i bryggprotokollet.


Ifrågasättande är ett jättebra sätt att driva saker framåt. Att man inte kan påverka SM 2017 är väl ändå ganska uppenbart? Sen handlar det inte om att uppmana till fusk, det handlar om att diskutera kring hur reglerna är utformade och om det finns förbättringspotential. Sen är det väll skit samma i vilken tråd man diskuterar det i? ämnet är ju ändå aktuellt i den här tråden? Forum betyder trots allt -"samlingsplats för offentlig diskussion".
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Fråga om ölklass

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-02-22 14:14

Bee skrev:Dom ifrågasätter inte att det finns gränser, nej, dom ifrågasätter varför de inte går att tänja på dessa. (Vilket man kan om man har samvete för det.)

Du vet lika väl som jag att det är kan vara omöjligt för en domare att avgöra faktisk IBU/OG/FG/ABV på ett öl inlämnat för blindprovning. Det enda man kan vara säker på är färg, med hjälp av en färgkarta. Domaren kan avgöra om IBU/OG/FG/ABV är i rätt härad, men inte om det faller inom den bryggtekniska specen. Det ligger hos bryggaren och dess samvete att anmäla.
Om vi skulle gå till att ha upplevd IBU/OG/FG/ABV som spec så kommer den att luckras upp och det börja bli godtyckligt.


Man kan fortfarande ha värden på IBU/OG/FG/Abv i specen, utan ett hårt filter vid inlämningen. Precis som det är för FG i nuläget. Och precis som det är för övriga deffen så är det upp till domarna att bedöma. Det handlar alltså om att dessa värden ska hanteras som övriga deffen, vilket med risk för att bli tjatig alltså redan gäller för FG.

Att dessa värden är svåra att bedöma är jag givetvis medveten om, men för mig är är det snarare ett argument mot att ha hårda gränser. I stället ska man se gränserna som rekommenderade värden eller typiska värden. Det vore intressant att se vilka faktiska (skattade) värden som medaljölen skulle ha om man gjorde på det sättet.

Nå, nu är detta ingen större grej för mig egentligen, och jag kan förstå att det kan finnas ett värde i att ha ett såll vid inlämningen med tanke på att många brygger först och tänker sedan i stället för tvärtom när det gäller vilken klass man ska tävla i. Skälv har jag skarvat några pinnar i färgvärde på en ipa en gång, och det har jag inte det minsta dåligt samvete för (det blev 35+ poäng och varken medalj eller anmärkning på färg). Att prata om "fusk" i sammanhanget känns lika relevant som att prata om fusk i samband med fickpingis.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Fråga om ölklass

Inläggav martinb » onsdag 2017-02-22 14:43

oscni skrev:Sen är det väll skit samma i vilken tråd man diskuterar det i? ämnet är ju ändå aktuellt i den här tråden?
Nej.

Nu får ni ta och skapa en ny tråd för detta, gärna allmänt under Föreningen SHBF där ni kan diskutera huruvida ni ansera att DK ska ställa "krav" på att man ska följa typdeffar eller inte.

Som parentes till detta om att OG är fast och FG är flytade har troligtvis två orsaker:
1. Nån glömt sätta fast värde i koden, kan åtgärdas till SM 2018
2. En bryggare som ämnar att brygga efter en stiltyp kan alltid späda sin vört innan jäsning för att landa på max OG men kanske inte kan kontrollera lika enkelt jästens framfart i vörten.

Sådär, fuska nu inte och skriv in medvetet felaktiga OG i registeringen.
/MOD
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2017

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron