Fråga om ölklass

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2017 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Fråga om ölklass

Inläggav skyking » onsdag 2017-02-22 14:47

Bee skrev:Jag pratar om att det handlar om uppenbart fusk snarare än mindre avvikelser.


Utbytet kan ju diffa en hel del så det ger ett ganska stort utrymme för att ljuga om OG utan att det blir uppenbart. Man kan skarva en hel del pinnar här med andra ord.

Det handlar snarare om felaktigheter som tar den ur stilen, så som färg, högre alkoholer, humle sorter, fenoler, etc än IBU/OG/FG/ABV.


Jag är inte examinerad öldomare, än... väntar på tentaresultatet, men det jag beskriver utgår ifrån det vi lärde oss på domarutbildningen. Vill du inte höra, så gör inte det.


Hmm, vad lärde ni er på utbildningen då? Att ni skall fästa större vikt vid faktorer som ni inte kan upptäcka än sådana som ni faktiskt kan upptäcka?

Annars borde ju de faktorer som faktiskt kan upptäckas med sinnena vara viktigare än andra faktorer. En avvikelse från typen som man inte kan urskilja med sinnena borde ju verkligen vara en mindre avvikelse, iaf ifall man jämför med sådana avvikelser som man faktiskt kan urskilja.

skyking skrev:Jag menar att ibland bara krävs det lilla extra för att stå ut ur mängden, och om man får vara utanför typdeffen för att det er en fördel, så kommer folk att vara det.


Men om det där lilla extra tar en utanför typdefinitionen så borde det ju vara kontraproduktivt. Det är ju inte ett självändamål att öka OG om det inte ger avtryck på någon annan faktor som dommaren faktiskt kan upptäcka.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fråga om ölklass

Inläggav martinb » onsdag 2017-02-22 15:00

...så fortsatte det att diskuteras annat än vad tråden handlade om, så då låser vi den så får ni starta en ny, mer ändamålsenlig tråd.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Föregående

Återgå till SM 2017

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster