Etikettävling

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2017 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Etikettävling

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2016-12-15 12:03

Håller med dig helt och hållet.
Givetvis får vem som helst ställa upp i etikettävlingen, men för att få tävla måste man väl vara medlem i SHBF.
Det finns säkert AD-folk som brygger öl och då har de snyggaste etiketterna som finns, men det är dom själva som gjort etiketten.

Den kommersiella bryggaren bryggde väl ölen själv, han lät väl ingen annan göra det åt honom?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Etikettävling

Inläggav Ölamatören » torsdag 2016-12-15 12:40

Pilsnerkokaren skrev:Håller med dig helt och hållet.
Givetvis får vem som helst ställa upp i etikettävlingen, men för att få tävla måste man väl vara medlem i SHBF.
Det finns säkert AD-folk som brygger öl och då har de snyggaste etiketterna som finns, men det är dom själva som gjort etiketten.

Den kommersiella bryggaren bryggde väl ölen själv, han lät väl ingen annan göra det åt honom?



Jag tar förgivet att Wendler bryggde den själv :) Vinnarölen bryggde han sedan ihop med Heidrich på S:t Erik (Sigtuna). "Hans" nya bryggeri var fortfarande i uppbyggnadsläge då har jag för mig, annars hade han nog helst bryggt den där :)

Tror inte man behöver vara medlem för att tävla....iaf inte på vinter och höstöl, men det kanske är annorlunda på SM...
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: Etikettävling

Inläggav martinb » fredag 2016-12-16 08:55

Man behöver inte vara medlem för att tävla i varken Domartävlingen eller Folkets Val.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Etikettävling

Inläggav tobbehoss » fredag 2016-12-16 12:49

Absolut intresserad!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
tobbehoss
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2016-06-08 12:19

Re: Etikettävling

Inläggav LeCorr » måndag 2017-01-23 14:06

Jag skulle vara riktigt intresserad.
Jag har en öl jag skall tävla med men har svårt att hitta på en bra etikett.
Har även en idé på logga till mitt bryggeri men har inte kunskapen att skapa den.
På jäsning:
- Fatlagrad imperial porter
- Champagneöl
- Cider på egna äpplen
LeCorr
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2015-06-24 13:57

Re: Etikettävling

Inläggav Falkens » måndag 2017-01-23 14:28

LeCorr skrev:Jag skulle vara riktigt intresserad.
Jag har en öl jag skall tävla med men har svårt att hitta på en bra etikett.
Har även en idé på logga till mitt bryggeri men har inte kunskapen att skapa den.


https://www.fiverr.com/
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Etikettävling

Inläggav LeCorr » tisdag 2017-01-24 08:39

Tack för länken Falkens.
Den kan nog bli anändbar.
På jäsning:
- Fatlagrad imperial porter
- Champagneöl
- Cider på egna äpplen
LeCorr
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2015-06-24 13:57

Re: Etikettävling

Inläggav El_barto » tisdag 2017-01-24 13:58

Också intresserad


Skickat från min iPhone med Tapatalk
El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2016-04-04 14:25

Re: Etikettävling

Inläggav assistredo » onsdag 2017-01-25 14:21

Jag har för mig att för att få deltaga i etikettävlingen måste också ölet delta i SM-et (domartävlingen eller Folkets Val?). Jag är osäker på detta så jag försökte hitta reglerna för etikettävlingen på hemsidan men gick bet.

Vad är det som gäller i detta avseende och var finns reglerna?

Personligen tycker jag att denna koppling ska finnas för att det inte bara ska bli en ren designtävling utan koppling till huvudsaken (ölet).
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Etikettävling

Inläggav skyking » onsdag 2017-01-25 14:50

assistredo skrev:Jag har för mig att för att få deltaga i etikettävlingen måste också ölet delta i SM-et (domartävlingen eller Folkets Val?). Jag är osäker på detta så jag försökte hitta reglerna för etikettävlingen på hemsidan men gick bet.

Vad är det som gäller i detta avseende och var finns reglerna?

Personligen tycker jag att denna koppling ska finnas för att det inte bara ska bli en ren designtävling utan koppling till huvudsaken (ölet).


Tidigare har det varit så: https://www.shbf.se/46-shbf/423-sm-2016-i-malmoe

Jag antar att det kommer gälla även 2017. Jag tycker dessutom att det kanske borde vara krav på att ölet finns representerat i folkets val. Annars kan ju inte de som röstar skaffa sig en uppfattning om ifall etiketten passar till ölen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Etikettävling

Inläggav Najk » måndag 2017-02-13 00:58

Jag är intresserad. Önskar även hjälp med logotyp till mitt hemmabryggeri.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Najk
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tisdag 2017-02-07 09:25

Re: Etikettävling

Inläggav Falkens » måndag 2017-02-13 12:21

Najk skrev:Jag är intresserad. Önskar även hjälp med logotyp till mitt hemmabryggeri.

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Typ 6 inlägg upp så finns det ett tips :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Etikettävling

Inläggav skyking » måndag 2017-02-13 13:07

Ölamatören skrev:Fast om man låter någon annan göra etiketten, så är det väl etikettmakaren som vinner, inte ölskaparen? Jag skulle gärna ta hjälp med att skapa ettiketter/fatskyltar till mina öl då jag är grafiskt inkompetent (och därav skiter i etiketter och skyltar), men om ettiketten tävlar, så är det inte jag som tävlar...

Vad gäller att dessa är stundenter i grafisk formgivning, ser jag inget problem med i sig..... Om de vore yrkesverksamma grafiker blir det mer gråzon....men hey, vi har haft en sm vinnare för några år sedan som var bryggare kommersiellt. Det viktiga tror jag var att ölen var gjord under hembryggarformer


Avskaffande av gröngölingsklassen i SM motiveras ju av att det inte kan fastställas att det är en gröngöling som faktiskt bryggt. Underförstått att det kan ha varit en mer erfaren som bryggt, men låtit en gröngöling stå som bryggare. Enda anledningen jag kan komma på att man skulle göra så är att man kanske ökar chansen att vinna pris.

Nu är dock den möjligheten undanröjd så för själva bryggtävlingen tror jag inte det är något problem att fel person tar priset. Vem skulle ge bort möjligheten till att vinna ett pris? Och vem vill vinna ett pris som man vet att man inte är förtjänt av?

Då kommer frågan till att outsourca etikettdesignen. Ja den som designar etiketten kanske inte bryr sig om tävlingen, men för bryggaren att acceptera eventuellt pris för etiketten blir i mina ögon fel. Man vinner något som man inte gjort sig förtjänt av. Det rimliga är att man låter etikettdesignern stå som tävlande (men det går kanske inte för sig om han inte också står som bryggare för ölet?).

Kanske är det alltså så att tävlingsbestämmelserna tagit höjd för denna möjligheten och få det till att bli rätt (eller de kanske har det ifall man lusläser bestämmelserna). Det som krävs är att man tillåts ställa upp i etikettävlingen för en öl som ställer upp i SM (även om man själv inte är bryggaren).

Behöver man ens besöka SM för att delta i etiketttävlingen? För att delta i domartävlingen behöver man inte det iaf såvitt jag vet - skulle vara synd dock ifall årets hembryggare inte var på plats...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Etikettävling

Inläggav Ölamatören » måndag 2017-02-13 14:06

skyking skrev:
Avskaffande av gröngölingsklassen i SM motiveras ju av att det inte kan fastställas att det är en gröngöling som faktiskt bryggt. Underförstått att det kan ha varit en mer erfaren som bryggt, men låtit en gröngöling stå som bryggare. Enda anledningen jag kan komma på att man skulle göra så är att man kanske ökar chansen att vinna pris.

Nu är dock den möjligheten undanröjd så för själva bryggtävlingen tror jag inte det är något problem att fel person tar priset. Vem skulle ge bort möjligheten till att vinna ett pris? Och vem vill vinna ett pris som man vet att man inte är förtjänt av?

Då kommer frågan till att outsourca etikettdesignen. Ja den som designar etiketten kanske inte bryr sig om tävlingen, men för bryggaren att acceptera eventuellt pris för etiketten blir i mina ögon fel. Man vinner något som man inte gjort sig förtjänt av. Det rimliga är att man låter etikettdesignern stå som tävlande (men det går kanske inte för sig om han inte också står som bryggare för ölet?).

Kanske är det alltså så att tävlingsbestämmelserna tagit höjd för denna möjligheten och få det till att bli rätt (eller de kanske har det ifall man lusläser bestämmelserna). Det som krävs är att man tillåts ställa upp i etikettävlingen för en öl som ställer upp i SM (även om man själv inte är bryggaren).

Behöver man ens besöka SM för att delta i etiketttävlingen? För att delta i domartävlingen behöver man inte det iaf såvitt jag vet - skulle vara synd dock ifall årets hembryggare inte var på plats...


Jag har som sagt tolkat det som att etikettskaparen är den som vinner, inte bryggaren (om de är olika personer). Sen givetvis skulle ju etikettskaparen kunna låta bryggaren tävla med etiketten som att denna hade gjort etiketten, men i just fallet i denna tråden ser jag det som osannolikt. Designstudenten vill nog kunna ståta med titeln själv och inte ge bort äran till bryggaren, men jag kan ha fel ;)

Att årets bryggare och vinnare av hela SM inte är på plats har väl hänt flera gånger.... Jag håller med om att det är skittrist, men så blir det väl när hela fokuset på SM ligger på DT, trots att det är FV som gör SM-dagen till den folkfest det är...
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Föregående

Återgå till SM 2017

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron