Förbättringar på BK35

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Förbättringar på BK35

Inläggav matsp » söndag 2015-11-08 18:26

För att göra det ännu smidigare att brygga har jag gjort lite förbättringar på min BK35:a.

-Ett par kulventiler med snabbkopplingar vid utloppet för att kunna mäska och laka ned hjälp av pumpen.
-En kulventil efter pumpen för för att kunna reglera flödet.
-Snabbkoppling i locket och monterat ett gammalt munstycke till en vattenspridare under locket för att få en mjuk lakning.
BildBildBild

Hur har ni andra förbättrat era bryggverk?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
matsp
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2015-10-29 20:58

Re: Förbättringar på BK35

Inläggav HåkanBråkan » söndag 2015-11-08 21:06

Skulle vilja se en bild hur du gjort vid kranen som sitter på BK 35 hur du kopplat ihop med Biltemakranen gärna vad du använt för kopplingar, håller på med en liknande lösning på min BK 35:a
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Förbättringar på BK35

Inläggav matsp » måndag 2015-11-09 08:51

Jag skruvade av nippeln på kranen satte en förminskning från R22 (invändig gänga) till R15 (utvändig). Sedan en T-koppling med ett skarvrör R15 (utvändig gänga på båda sidor) och sen kommer kulventilen.
I andra sidan av kulventilen har jag satt en Snabbkoppling (som man har till Trädgårdsslangen, typ (utvändig gänga R15).

På pumpen använde jag den avskruvade nippeln och slangstumpen som jag fäste med en slangklämma. Förminskning från R22 (utvändig) till R15 (invändig) och sist en hona till Snabbkopplingen.

Tanken är jag ska kunna öppna den vänstra kulventilen vid mäskning och sedan öppna den högra kulventilen (och stänga tappkran) för lakning från HLT och använda pumpen där oxå.

Har ännu inte kört skarpt, men blir i veckan.
BildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
matsp
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2015-10-29 20:58

Re: Förbättringar på BK35

Inläggav seasteel » fredag 2015-12-04 20:57

Hej,

Vad använde du för kopplingar och ventil efter pumpen för att kunna reglera flödet?


/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Förbättringar på BK35

Inläggav seasteel » lördag 2015-12-05 21:37

seasteel skrev:Hej,

Vad använde du för kopplingar och ventil efter pumpen för att kunna reglera flödet?


/lasse


Löste det själv. :) Krävdes bara en tur till Biltema och lite klurande så fick jag ihop det. :)
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Förbättringar på BK35

Inläggav Spaztikk » lördag 2016-02-13 15:25

Bilagor
pump.jpg
Spaztikk
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2016-01-22 12:00

Re: Förbättringar på BK35

Inläggav Radhusgrillen » torsdag 2016-02-18 19:48

Spaztikk skrev:Jag använder denna för att kontrollera flödet från pumpen, fungerar perfekt.

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/belysning/led-lister-led-tejp/flexibel-led-tejp/dimmer-med-dc-kontakt-p63259


Sprang in på Kjell och köpte en sån däringa jag med. Återkommer med utlåtande efter söndagens bryggning. Känns som ett väldigt smidigt alternativ och då reglaget har ett avstängt läge slipper man ju dra isär sladdarna för att få stopp på pumpen.
Retsticka men ingen taskvört
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 276
Blev medlem: onsdag 2013-11-13 10:39

Re: Förbättringar på BK35

Inläggav Radhusgrillen » lördag 2016-02-20 22:08

sous.jpg
Radhusgrillen skrev: Återkommer med utlåtande efter söndagens bryggning.


Det är ju inte söndag idag men i morgon. Har dock redan testat prylen men inte till att brygga öl. Mitt/min(?) BK35 extraknäcker nämligen som sous vide. Tyvärr är lägsta möjliga temp man kan ställa in 60 grader vilket är hopplöst då det mesta kött skall tillagas mellan 55- & 58 grader. Undantaget är fläskkött men dagens lamm krävde att lillgrabben sprang titt som tätt och kollade temperaturen. 54 innebar slå på och 57 slå av för att få de grymmaste tänkbara lammracks...
...oavsett om det är malt eller lammkött i bryggaren så funkade dimmern perfekt. Suveränt att kunna justera flödet så enkelt. Det kändes tveksamt att jobba med extra ventiler med en pump som gick på ett och samma varv hela tiden. Dimmerlösningen är perfekt, från full sprutt till pensionärsstråle..
Retsticka men ingen taskvört
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 276
Blev medlem: onsdag 2013-11-13 10:39

Re: Förbättringar på BK35

Inläggav Niklas K Holm » måndag 2016-05-09 21:26

Hejsan.

Är det någon som testat att modifiera med en silduk i rostfritt i botten och ovanför mäskbädden liknande lösningarna till Grainfather och Breumeister? Finns det risk att låsa masken eller vad tror ni?

http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... search=Sil
Niklas K Holm
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2016-05-09 21:18

Re: Förbättringar på BK35

Inläggav seasteel » tisdag 2016-05-10 12:22

Niklas K Holm skrev:Hejsan.

Är det någon som testat att modifiera med en silduk i rostfritt i botten och ovanför mäskbädden liknande lösningarna till Grainfather och Breumeister? Finns det risk att låsa masken eller vad tror ni?

http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... search=Sil


Jag har inte testat just det. Om det är klarare vört efter mäskning du är ute efter så funkar en biab-påse i maltröret alldeles utmärkt. Jag kör det och får en klar o fin vört och har aldrig haft problem med stopp i maltbädden. Nu rör jag om flitigt i och för sig under mäskningen så det finns ingen risk för stopp oavsett. Att påsen underlättar städningen är ju också ett plus.

Jag kör humlen i en hopspider så det är inget som kleggar igen där heller.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Förbättringar på BK35

Inläggav Niklas K Holm » tisdag 2016-05-10 22:19

Hejsan

Tja BIAB är ju ett alternativ men skulle vara intressant att testa just metallnät. Som hembryggare har det ju blivit en del fixande och uppfinnare och det lär ju fortsätta även med ett halvautomatiskt bryggverk. Jag är sugen på rostfria lösningar överlag. Det skulle ju även gå att fixa ett överfyllnadskydd med ett stående rör mitt i maltbädden, igen likt Grainfather (som är dyrare, och där beroendet av pumpen är total även när man ska ner i jästunnan).

För övrigt var ju lösningen med dimmer helt genial! Den kommer jag kopiera när jag köper min Brewcrafter
Niklas K Holm
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2016-05-09 21:18

Re: Förbättringar på BK35

Inläggav Niklas K Holm » söndag 2016-06-12 21:36

Någon som kan bifoga bilder på själva maltrörert. Försöker hitta på nätet menhittar inget. Vill undersöka om/hur jag kan göra ett överfyllnadsskydd innan jag köper ett bryggverk.
Niklas K Holm
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2016-05-09 21:18


Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster