Svågerpolitik i SM?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2007 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Svågerpolitik i SM?

Inläggav Pål » måndag 2007-04-23 20:13

Detta var mitt första SM och som deltagare utan någon särskild historik och bakgrund kändes det som om priserna i domartävlingen gick till "the usual suspects". Inte ens jag med min lilla bakgrund i föreningen har kunnat ungdå Charles Cassinos och flera av de andra pristagarnas rykte och ställning inom föreningen, så det var smått förundrande att priserna inom klasserna gick till så store del till föreningens eldsjälar och långa trogna.

Inte så att jag inte förunnar Charles eller någon annan av medaajörerna deras priser, men från en oskyldig bystander kan man inte låta bli att undra om det råder svåger politik i SM?
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: söndag 2007-01-14 02:46

Inläggav hembryggt » måndag 2007-04-23 20:34

Jaha, så var det dags för avundsjukan eller okunskapen att visa sitt fula ansikte igen. Jag föreslår att du läser http://www.shbf.se/Evenemang/SM/Sa_har_ ... _pa_SM.php, speciellt slutet av det tredje stycket ("... I övrigt måste flaskorna vara rena och fria från igenkänningstecken. Ingen, allra minst domarna, får veta vem som har bryggt ett visst öl...") och förklarar hur det ska kunna råda någon svågerpolitik när domarna inte vet vem som har bryggt ölen de dömer.
Det är samma visa varje år, alltid är det en hel hög med folk som blir sura för att någon vinner, speciellt om det är någon inom föreningen mer "känd" person.
Så istället för att gnälla, läs på hur tävlingen går till. Och sist men inte minst, hade du bryggt ett bättre öl och lämnat in så hade du vunnit, men det kanske är för jobbigt?

/Erik Rönnqvist (bryggare, domare och konsument)
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Inläggav Pål » måndag 2007-04-23 21:19

Hej Erik. Kan inte påstå att mitt inlägg har med avundsjuka att göra, men väl kanske med okunskap. Dessutom känner jag inte en enda av vinnarna i årets konkurrans och har ingen orsak att vara avundsjuk.

Förmodligen har det kanske att göra med att vi har en väldigt liten förening, så liten att prisutdelarna i den ena tävlingen är pristagare i nästa. Sannolikt är det därför jag fann det vara märkligt - jag var troligtvis inte medveten om att föreningen var så liten att så få deltagare kan dominera den. Så du har säkert rätt - det har kanske inte med svågerpolitik att göra alls.

Frågan är dock om det är ett sundhetstecken?
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: söndag 2007-01-14 02:46

Inläggav PeO » måndag 2007-04-23 21:25

Hej,

de som vinner många av priserna har varit med länge i föreningen och bryggt i många år. Det betyder att de har hunnit fått mycket erfarenhet av ölbryggning och alltså begår färre misstag än vi nybörjare. Vi skall alltså inte förvånas över att de vinner och definitivt inte missunna dem deras vinster utan istället inspireras till nya insatser och hoppas att vi också kommer dit en dag.

Det skulle vara konstigt om det var vanligt att nybörjare vann. Att brygga bra öl är inget man lär sig i en handvändning.

Och det är som Erik skriver. Domarna vet inte vem som bryggt ölet de har i glaset, så någon kompisröstning eller svågerpolitik förekommer inte. I Folkets Val däremot är det ju en helt annan sak. Där kommer det in en massa faktorer som inte direkt har med ölet att göra men som gör SM till ett kul arrangemang.


PeO
Användarvisningsbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 14:55
Ort: Järfälla

Inläggav charles.cassino » måndag 2007-04-23 21:37

Johejsan.

Så fick man sig en släng av sleven.
Å varför skulle jag klara mig undan (c:
Jag tänker inte ge mig in i nån större debatt om detta, jag hade bara önskat att jag hade texten till en artikel jag skrev för något år sedan till Tidningen Hembryggaren på denna datorn att klippa in i maliet.
Den kanske kommer i morgon.
Men kortfattat kan man säga att såna här utalanden om svågerpolitik ed kommer av två grundläggande anledningar antingen av okunskap eller av avundsjuka.
Jag har genom åren sett/ hört båda varianterna i både skriven och utalad form. I skriven form är dom väldigt lätta att blanda ihop därför väcker dom ofta rätt heta känslor.

Charles
charles.cassino
Bryggare på Monks
 
Inlägg: 117
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Stockholm

Inläggav Pål » måndag 2007-04-23 21:55

Först låt mig säga grattis, Charles! Du får arkivera mitt inlägg under okunskap, för någon avundsjuka hyser jag inte.

Men är det verkligen ingen som tycker det är märkligt att priserna går till samma personer som arrangerar tävlingen? Jag har då inte uppfattat att föreningen var så liten.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: söndag 2007-01-14 02:46

Inläggav Lindgren » måndag 2007-04-23 22:11

Urk, fruktansvärt tråkig tråd att läsa.
Allt bottnar väll i erfarenhet, har man bryggt öl i 10-30 år och antar att de flesta utav dem dessutom är domare & frekventa besökare utav SM och andra ölträffar samt har mer än ytlig kunskap utav ämnet öl, klasser, vad som ger + och - poäng etc så är det ganska självklart att de alla placerar sig högt upp.
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: söndag 2007-02-11 20:09

Inläggav Kim » måndag 2007-04-23 22:23

Lustigt att man ens orkar dra igång denna skit igen utan att först läsa på lite mer. Erfarenhet skapar helt enkelt bättre öl, vilket genererar bättre placering etc.
Men genom att det testas helt blint (det hade man sett om man läst på lite) så har ingen insikt i vems ölen är.
Men om man tittar på resultaten så ser man att även nybörjare tar medalj. Årets grönöling fick pris både som grönöling och ett vanligt pris för sin öl, det tycker jag borde räcka för att förstå att det är bra öl som premieras och inte bra eller trevliga bryggare.

Var själv och dömde Brown Ale klassen i år och där hade vi stora våndor om vilken av två öl som skulle, antigen få brons eller komma vidare till SM - en öl var redan klar. Båda var väldigt bra så det var jättesvårt. Till min stora glädje visade det sig på prisutdelningen vara samma person till båda dessa brygder - grattis Björn.
Än en gång tycker jag att det visar sig att det är de bästa ölen som premieras, inget annat. För om det vore svågerpolitik! Varför skulle han då få två priser i samma klass?

Att personer som Utbildare Charles, Domare Peter, Jessica, Stefan, Björn mfl, hela Styrelsen, Redaktionen, Evenemangsgruppen och många fler får medaljer är inte synomynt med att de gör hästjobb inom föreningen. Nej båda bottanr i att de tycker det både är kul att brygga och att få en sådan här förening att snurra runt. Det kallas enagagemang och det betalar sig inte med medaljer rakt av utan för att de har ett brinnande intresse. Tyvärr försöker alltid någon släcka lite utav detta intresse.
Så snälla ni som anser och tror att det är svågerpolitik så har jag bara en sak att föreslå. Om ni nu fortfarande tror att detta är sant så engagera, bli en svåger ni med! För då kommer ju medaljerna regna över er (för det är ju det ni tror), men samtidigt få SHBF nya personer som hjälper till att dra lasset och ni behövs allihop.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Inläggav Kim » måndag 2007-04-23 22:56

Pål skrev:Men är det verkligen ingen som tycker det är märkligt att priserna går till samma personer som arrangerar tävlingen? Jag har då inte uppfattat att föreningen var så liten.


Vet du för det första vilka som arangerade SM? För det var inte Charles, Peter eller Jessica.
Vi listar dem så får vi se (parentes anger deras funktion - såvitt jag vet = risk för felaktigheter finns):

Thomas Dalerstedt
Henrik Skifs
Dan Åkerlund
Bo Belin
Leif Östlund
Johan Schultz .............(Kan ha finaldömt i år)
Per Andersson
Ronny Thörnsson
Hans-Erik Nordin, Leif Östlund
Jessica Heidrich .............(Domarkommitén)
F. Almgren, J. André, A. Järnberg, S. Ulfberg .............(Almgren Vice Ordförande - Alla funktionärer på SM)
Dan Nilsson och Mary Ann Pahamotang .............(Dan Ordförande, funktionär SM)
Mikael Granath
Björn Petersson
Björn Petersson
Micael Baudin
F. Almgren, J. André, A. Järnberg, S. Ulfberg .............(Almgren Vice Ordförande - Alla funktionärer på SM)
Charles Cassino ..............(Utbildningsansvarig)
Kjell & Helena Eriksson
Per-Ola Roos
Peter Högström .............(Domarkomittén)
Charles Cassino .............(Utbildningsansvarig)
Staffan Dahlén .............(Satt i sekretariatet på SM)
F. Almgren, J. André, A. Järnberg, S. Ulfberg .............(Almgren Vice Ordförande - Alla funktionärer på SM)
Niklas Stenlås, Thomas Bull .............(Niklas funktionär på SM)
F. Almgren, J. André, A. Järnberg, S. Ulfberg .............(Almgren Vice Ordförande - Alla funktionärer på SM, utom André troligen)
Patrik Lekberg .............(Evenemangsgruppen)
Peter Norberg
Jakob Carlström
Mossens köksbryggeri, Lars Sundberg och Bo Ström


Folkets val
Jesper Schmidt
Per Karlsson
Mats Karlsson, Torsten Jakobsson
Patrik Lekberg, Stahre, Johansson, Nordh, Eriksson, Ekholm .............(Lekberg Evenemangsgruppen)
Jonas & Maria Carlfjord
Mats Karlsson
Sven Andersson, Hasse Orlov
Åke Iverfeldt, Arne Pahl, Claes Samuelsson, Lars Nordenson
Åke Iverfeldt, Arne Pahl, Claes Samuelsson, Lars Nordenson


Saknar Gnoff, minns att han hade en medalj .............(Funktionär på SM)

Nu orkar jag inte räkna personerna ovan, men jag tycker då att majoriteten av medaljörer absolut inte fins inom ramen arangörer, styrelse eller annan funktion. Ser mer ut som de misslyckats totalt.
Kanske man skulle ha det som krav istället :-)

Ännu mer intresantare blir det om man tittar på folkets val - där klarar sig bara Lekberg inom svågerpolitiken.


// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Inläggav Göran » tisdag 2007-04-24 03:21

Nu skall jag sticka ut näsan lite och kommer säkert att få på pälsen för det. Jag tror inte på någon svågerpoletik man kanske svågersmak.
Jag är helt övertygad av att Charles och andra tidigare är en värdig vinnare och att det inte är någon svågerpoletik - det bevisar om inte annat plaseringarna senare i Skandinaviska mästerskapen !

Det jag har hört lite snak om är att det kanske finns en Stockholmssmak och kanske också en Göteborgssmak. Helt natuligt i för sig. Vilket bryggeri i Köln gör den mest typiska Kölsch ? Några som träffas ofta och diskuterar det kanske kommer fram till en gemensam kandidat medan andra skulle tycka det var ett annat bryggeri.

Nu får det inte uppfatas som en kretik av vinarna på SM eller av dommarna. Jag vet det alltid finns personer som vill missförstå, hällre än ta till sig synpunkter. Och jag ser det inte konstigt att en person som kanske gör 60 - 100 brygder att välja mellan att ta ut till tävilng och har domarerfarenhet så man vet vad dommarna letar efter har större chans att vinna än en som kanske gör 6 drygder och inte har någon dommarerfarenhet. den första personen kanske har 20 - 30 ggr så stor chans att vinna (få fram ett bättre öl).

Vad gör man åt att en svågersmak utveklas då?
Mitt förslag är att man inför samma regler som för SM.
Var annan dommarutbildning skall vara utanför Stockholm !
Det behöver inte ens vara på ett ställe som det finns hembryggare utan bara att det är centralt för ett område. Som i sydsverge kanske i Kristianstad eller i Alvesta. Det kan man nå från Halland, Skåne och Kalmar med övriga Småland samt Blekinge. Sedan natuligtvis i Stockholm för aff sedan vara t ex. i Luleå innar det blir i Stockholm igen.

Jag tror det skulle kunna bredda Hembryggningen i Sverige.

Så vad tycker ni?

Är det fel att införa att bara var annan Dommarutbildning får vara i Stockholm eller är det rätt att andra än Mälardalmingar skall ha möjlighet att gå den ??

Se det som ett diskutions inlägg på ett förslag till nästa årsmöte. Var det inte det vi skulle försöka med?
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Höör

Inläggav Pål » tisdag 2007-04-24 07:37

Nu när flera har fått ojja sig över att jag hade mage att sprida tveksamhetens ljus över resultatet i SM kanske jag kan få be herrarna reflektera över vad jag egentligen sa. För en utomstående ser det ut som om vi har svågerpolitik i SM. Rätt eller fel.

Spara mig snacket om hur rättvis och anonym domartävligen går till. Om Jed Bush kan vinna ett presidentval åt sin bror genom att rigga rösträkningen i Florida och Moggi kan vinna Serie A åt sitt Juve två år på raken så kan inte en liten tävling inom ett litet förbund i Svedala var höjd över alla tvivel. Kompiskorruption är precis lika utbrett i Sverige som i resten av världen.

Men nu handlar inte mitt inlägg om tävligen var riggad (för det tror inte jag heller), utan att det ser märkligt ut att över 1/3 av priserna går till de som varit med att organisera tävlingen. Det måste väl vara ett tecken på något som inte är bra i föreningen? Jag köper visserligen Peos argument ovan men det är fortfarande ett osundhetstecken att SM framstår som en kompiskomplott.

Det är bara utomstående som förfasas av inavel. Nu har jag sagt mitt.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: söndag 2007-01-14 02:46

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2007-04-24 08:19

Kim skrev:Saknar Gnoff, minns att han hade en medalj .............(Funktionär på SM)
// Kim


Nope, tyvärr ingen medalj för mig :wink:

Däremot ett hedersomnämnande för en av mina öl, den var nästan ett brons.

Jag är alltså medlem, domare, samt funktionär på årets SM.
Jag lämnade in 9 olika öl i 5 olika huvudklasser.
Men inga medaljer.

Jag ser helt enkelt på saken som sådan att det finns många fler som lämnar in öl som är mer typriktiga än vad jag har bryggt mina, inte att någon har valt ut ölen på ett annat sätt.

Nu vet jag också väl hur domartävlingen går till, samt hur många som är inblandade i dömningen totalt. Det skulle bara inte gå att hålla det hemligt att man väljer personer och inte öl som vinnare då det skall ske på så många olika platser och med så många olika personer.

Att så många av funktionärerna och väl kända ansikten inom föreningen vann har väl tagits upp många gånger redan men ändå:

De flesta har varit med länge och tävlat länge, erfarenhet brukar vara en bra sak, inte sant?

De som ställer upp och anordnar SM i Stockholm är ofta samma personer och de gör detta vart annat år, oftast är det samma eldsjälar som lägger ner sin tid för att hjälpa till och ofta är det de som är mest intresserade av bryggande (tävlande).

Domartävlingen är en bedömning av typriktighet, alltså hur bra en öl smakar jämfört med en definition. Det är rätt svårt att brygga en sådan öl så det underlättar om man har mycket kunksaper om bryggandet, öltyperna och är van att prova öl.


Förra året blev årets hembryggare från Brinkens, jag hörde inga höjda röster den gången för korruption, det är bara så att finaldomarjuryn från de öl de har framför sig väljer den bästa.

De öl som kommer till finaldomarjuryn är utsedda enligt tidigare tävlingar med många olika domare för de olika klasserna, dessa domargrupper istället sammansatta av de domare som inte tävlar själv i just den gruppen.

Nä nu måste jag till jobbet, får vara nog.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Inläggav stefan.thelander » tisdag 2007-04-24 10:01

SVÅGERPOLITIK?? NÄ!!
Jag var själv med och attangerade SM, samt hade en öl med i folkets Val.
Inte fick jag något pris inte. Men i ärlighetens namn hade jag faktiskt inte förväntat mig det. Inte för att jag är en dålig bryggare, utan för att det finns så många som är SÅ myckte bättre än jag. När det gäller de som var med och arrangerade respektive fungerade som funktionärer kan jag visa följande listra på samtliga funktionärer.

Stefan Thelander
Uffe Henryson
Putte Lekberg
Fredrik Almgren
Håkan Liljegren
Kalle Andersson
Anders Ekström
Kim Nilsson
Staffan Ulfberg
Janne Tejbrant
Mats Waldenström
Kirsten Skontorp
Janne Gnoff Berglund
Danne Nilsson
Oskar Andersson
Niklas Stenlås
Jonas Carlfjord
Annika Järnberg
Per Söderberg
Janne Vedin
Anders Holmström
Staffan Dahlén
Anders Andrae
Charles Cassino

Till denna lista kommer alla domare, både de som var finaldommare och de som dömde tidigare. Vilka av domarna som gjort vad känner nog domarkommiten till. Själv bryr jag mig inte om det, eftersom jag till fullo litar på deras totala diskretrion och opartiskhet.

ATT BARA HA MAGE OCH TRO ATT DET FÖREKOMMER "SVÅGERPOLITIK" GÖR MIG ÖVERRASKAD, HOPPAS DET BARA BEROR PÅ OKUNSKAP. LÄS PÅ BÄTTRE, DE SOM VINNER GHÖR DET FÖR ATT DE ÄR SKICKLIGA BRYGGARE!

Keep on Brewing
Stefan Th
Funktionärsansvarig i Evenemangsgruppen.
Keep on Brewing
Stefan Th
Användarvisningsbild
stefan.thelander
Bryggarande
 
Inlägg: 137
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Jordbro

Inläggav Putte » tisdag 2007-04-24 10:35

Trots att jag tillhör både funktionärerna och pristagarna så måste jag försvara Pål en smula. Jag kan förstå att de som inte varit med på SM eller varit i föreningen så länge kan tycka att det alltid är samma personer som dyker upp i prislistorna. Men som redan skrivits så är de flesta pristagare erfarna bryggare som dessutom gillar att träffas och tävla. Tänk på att många av pristagarna lämnar in många brygder eller endast de som är riktigt lyckade vilket s.a.s ökar chansen till medalj. Ta t.ex. Niklas Stenlås (Guld i Belgiska Ale) som är en riktig belgofanatiker, brygger massor med belgare och har provat massor med kommersiella belgare då faller det sig ju ganska naturligt att han placerar sig bra i tävlingen (jättegrattis till guldet, Niklas). Det vi nog alla gjort och gör är att vi tar domarnas utlåtande i beaktande för att förbättra våra brygder samt diskuterar mkt hur ska en viss öltyp vara och hur gör man för att nå dit. Personligen har jag en helt bunt domarutlåtanden över tvärsågade öl hemma och dessa använder jag för att förbättra mina brygder (och ibland lyckas man). Så häng i Pål, din dag kommer säkert när du minst anar det. Som alltid är det ju trots allt så att om man inte tävlar vinner man inte heller. Själv ser jag dock själva tävlingen som sekundärt, träffarna/tävlingarna är mer en social och berikande/utbildande grej för mig men jag blir enormt stolt om jag blir belönad (även om jag har svårt att visa det).
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
Putte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: fredag 2006-10-20 20:14
Ort: Stockholm, Rågsved

Engagera er mera!

Inläggav Jessica » tisdag 2007-04-24 12:04

Först blev jag lite ledsen när jag såg att "cirkusen" var igång igen men, den pekar på ett problem som styrelsen varit medvetna om länge men inte riktigt vet hur föreningen skall lösa. Här behövs allas hjälp! SHBF har samma problem som de flesta andra föreningar. Det är alldeles för få medlemmar som engagerar sig i föreningsarbetet, vilket gör att de som engagerarsig jobbar halvt ihjäl sig för oss medlemmar. Trots det, har de engagemanget kvar och kanske håller på för länge, blir då för kända ansikten? Det är samtidigt bra att ha "gamla rävar" med, men nytänkande och visioner är minst lika viktigt.
En fördel med ölbryggningen är att det är en kreativ och skapande hobby som engagerar underbara skapande, kreativa och drivande människor. Om flera kunde tänka sig att investera lite av sitt engagemang, kreativitet och tid i föreningen, tänk vad mycket vi skulle kunna åstakomma. Flera träffar, tjockare tidning, mera utbildningar och kurser på olika nivåer på många olika platser, roligare SM, ännu bättre förening och bättre ölkultur i Sverige!

Hälsningar
Jessica
I'm a hop hearted woman
Användarvisningsbild
Jessica
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 112
Blev medlem: torsdag 2006-10-26 16:35
Ort: Stockholm, Södermalm

Nästa

Återgå till SM 2007

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster