Folkets Val 2007 - Ny klassindelning

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2007 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Folkets Val 2007 - Ny klassindelning

Inläggav Fredrik Almgren » lördag 2007-03-31 16:49

SHBFs styrelse har tidigare beslutat att det är upp till de lokala
SM-arrangörerna att besluta hur de vill organisera tävlandet i
folkets val.

Vid årets SM kommer vi att prova en ny indelning av ölen som tävlar
i folkets val. Som de flesta vet har vi i flera år tävlat i tre klasser med
i princip indelningen lager, ale och annat. Det har påpekats att denna
uppdelning har sitt ursprung att man ville hindra att det bara var
ljusa lageröl som tog pris i folkets val.

Det är arrangörernas förhoppning att den ändringen vi nu gör inte kommer
att leda till att det bara blir ljusa lageröl bland vinnarna. Om det skulle
visa sig vara så så har ju nästa års arrangörer möjlighet att återgå
till det gamla systemet eller prova ett annat.

Nu till den nya klassindelningen - vi kommer att gradera ölen efter
styrka. Det betyder att vi in princip har dessa klasser.

Kod: Markera allt
1 - (Fisk)          - Svaga öl
2 - (Mittemellan)   - Mellanstarka öl
3 - (Fågel)         - Starka öl


De exakta gränserna kommer att sättas så att det blir ungefär lika
stor storlek på de tre klasserna, om möjligt. Det betyder att det just
nu inte är känt vilka gränser som gäller. De sätts när anmälningstiden
har gått ut.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Stamvörstsstyrka eller alkoholstyrka?

Inläggav Johan Håkansson » lördag 2007-03-31 19:04

Är det stamvörtsstyrka eller alkoholstyrka som avses? Jag har en till exempel tung porter/stout special (10D) med högt OG men inte inte så värst hög alkoholstyrka. Det är lite dumt att man inte vet gränserna innan, för man vill kanske inte ta med tre olika öl och sedan på SM-dagen få dem klassade så de konkurrerar med varandra i samma klass.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarvisningsbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 352
Blev medlem: måndag 2006-10-23 15:40
Ort: Kalmar

Inläggav assistredo » måndag 2007-04-02 00:33

Det här innebär nog kanske att att jag lämnar walkover för några av mina redan anmälda outsiders. Det blir ju lite bekvämare med transporten.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Inläggav Kenneth » måndag 2007-04-02 20:46

Såsom varande en av de i dåvarande styrelse som fattade beslut om tre klasser i Folkets Val vill jag göra följande klargörande.

Bakgrunden var att fler och fler av Folkets val ölen var av typen ljus lager. Jämfört med vilka öl som lämnades in i domartävlingen så var det en otrolig snedfördelning med övervikt på ljus lager. Trenden var dessutom att ännu fler enbart ställde upp med ljus lager i Folkets Val.

Eftersom föreningen alltid strävat efter mångfald (istället för enfald :wink: ) så beslöts det till SM 1999 att instifta tre olika folkets val klasser.

Trots ett antal protester då så blev det hela mycket lyckat. Vi fick ett rejält uppsving för Folkets val och publiken kunde återigen få prova ales, stouts och andra spännande öl.

Den nya uppdelningen i lättöl, mellanöl och starköl synes mig något underlig. De flesta som jag träffat på SM har snarare önskat fler klasser i Folkets val så att man lättare kan jämföra olika öl inom samma klass.

Med tanke på att Folkets Val senast i Stockholm hade över 100 anmälda brygder så skulle man faktiskt kunna ha minst 6 klasser!

Personligen skulle jag då inrikta mig på till exempel 2-3 klasser och kunna prova alla inom de klasserna för att mer rättvisa till röstningen i Folkets Val.

Vi får se hur den nya ordningne fungerar.

Det vore bra om man kunde få ge ett omdöme om indelningen i samband med att man lämnar in sin Folkets Val röst.

Ja, jag gillar enkäter och få låta "Folket" få vara med och bestämma om utformningen av just "Folkets val"
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Inläggav nyd » tisdag 2007-04-03 14:04

Perfekt!
Då kan jag spä ut min starka skotte i två steg och tävla med den i alla tre klasserna! Trippel guld, det vore nåt! Lika god stark som svag!
nyd
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: fredag 2007-03-23 10:07
Ort: Stockholm

Re: Stamvörstsstyrka eller alkoholstyrka?

Inläggav Fredrik Almgren » söndag 2007-04-08 00:07

Johan Håkansson skrev:Är det stamvörtsstyrka eller alkoholstyrka som avses?

Det är alkoholstyrka som avses.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Inläggav assistredo » söndag 2007-04-08 14:06

Det skulle vara kul att veta den bakomliggande diskussionen och motiven som ledde fram till till att nu istället välja "pocenten" som indelning.

En fundering skulle kunna vara att nu ger man kanske chansen till alkoholsvagare öl att kunna hävda sig i en egen grupp om inte den övre gränsen sätts för högt. eller...?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Inläggav Kim » måndag 2007-04-09 13:11

assistredo skrev:Det skulle vara kul att veta den bakomliggande diskussionen och motiven som ledde fram till till att nu istället välja "pocenten" som indelning.

En fundering skulle kunna vara att nu ger man kanske chansen till alkoholsvagare öl att kunna hävda sig i en egen grupp om inte den övre gränsen sätts för högt. eller...?


Själv uppfattar jag det som att alkoholstarkare öl, tenderar att vinna över alkoholsvagare öl, tyvärr. Jag själv och många andra hembggare både uppskattar coh brygger hellre öl runt 4-5%. Öl runt den alkoholstyrkan anses av många som den bästa. Men i tävlingssammanhang tenderar tyvärr de alkoholstarkare vinna mer.
Det är en sorlig utveckling, så jag hoppas att denna förändring leder till en förbättring, iaf. vag gäller folkets val.

Vad gäller domartävlingarna så har alkoholstarkare saker lite mer smak, mer komplexitet, mer fyllighet. En svag felsmak kan döljs mer i alkoholstarkare brygder. Detta är till en nackdel för de svagare, vilket kan få något poängs avdrag som då gör att de alkoholstarkare alternativen lättare vinner om de finns i samma huvudklass.
Om denna tendens sprider sig, sprider det även sig till bryggarna som då per automatik brygger starkare saker - och denna (som jag ser det) negativa spiral är igång.

Tydligen var det så förr att ljusa lager vann, då (med all rätt) skapade man fler klasser så att även de andra ölen fick en chans. Nu hoppas då jag att vi är förbi den tröskeln.

Den trend som idag syns är att alkoholstarkare öl tenderar att vinna och då försöker man ju naturlig förändra reglerna så att alkoholsvagare öl får sin chans. Detta kommer ju givetvis att skapa nya problem, så är det ju. Så hur man än gör för att förbättra saker så skapar man andra nya problem/snedvridningar. Tänk om man kunde göra allt perfektt och att alla blev nöjda. Tyvärr så funkar det inte så, det är tyvärr en utopi.
Jag tycker att det skall bli skoj med denna nya fördelning, dock får jag hålla med om att informationen om det kom ut lite väl sent.

Sedan så hoppas jag att inte alla bara tycker det är en jippotävling, för det vore ju synd. Vissa ser t.o.m. folkets val som den "riktiga" tävligen - en tävling utan en massa pekpinnar och gränser för vad en öl får vara eller ej - hur kul som helst.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg


Återgå till SM 2007

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster