Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Danne-man » tisdag 2017-12-26 10:08

Rekommenderas det att köra separat CO2 till fyllaren eller funkar det att splitta gasen som går till fatet om man kör under 1 bar? Antar att det står någonstans i tråden men den är ju rätt lång...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne-man
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:17

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2017-12-26 10:32

Fyllaren är byggd så att den kan kopplas in på slangen mellan fatet och flaskan, gör man det blir den en T-koppling.

För att fyllningen ska funka bra behöver du ha samma tryck i både flaska och fat, vilket tryck du ska använda är beroende på vilket jämviktstryck ölen du ska fylla har.
Själv har jag fyllt öl från 0,8-1,6bar med gott resultat men jag har också fått berättats för mig om fyllning med tryck upp till 2,5bar. Men då är man i perferin vad fyllaren klarar i tryck och man får bottna fjädrarna för att det inte ska läcka mellan flaska och adapter.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Danne-man » tisdag 2017-12-26 10:34

Tack, hoppas kunna beställa en strax.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne-man
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:17

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav fluke12 » torsdag 2017-12-28 21:42

Köpte en proffsig mottrycksfyllare av Ullric Thunström för nåt år sen.
Jag betalade runt 2000:- för den och jag är väldigt nöjd med den.
Skulle gärna testa pilsnerkokarens och undrar om det finns nån i närheten som har en sån och vill prova att testa min?
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Jazz » söndag 2018-11-25 11:29

@pilsnerkokaren
Producerar du fortfarande fyllaren?
Jazz
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: torsdag 2012-12-06 22:22

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2018-11-25 18:54

Jepp.
Priset står sig till nyår, sen är det hög tid för en höjning med en hundralapp.

Priset som gäller är
3 400:- för mikrobryggaren med snabbkopplingar på gasen och rostfri slanganslutning.
2 900:- för hembryggaren med slanganslutningar i POM på både gas och öl.
122:- i frakt inom Sverige

Klarar flaskor mellan 175-270mm i standardutförande.
Den minsta flaskan som fylls med fyllaren är en 22cl 125mm hög flaska för kombucha i Tyskland, de högsta är champagne flaskor för vin i England.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Danne-man » söndag 2018-11-25 18:59

Kan tillägga att det är enkelt att göra anpassat fyllrör som passar favoritflasklängden genom att kapa ett corny-stigrör. Grymt smidig fyllare!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne-man
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:17

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2019-01-01 14:00

Håller på att bygga en ovanligt komplicerad slangklämma :)
Egentligen ska jag nog inte visa detta ännu för projektet är inte helt färdig. Men iom att jag visar det får jag kniven på strupen och blir kanske klar till slut.
Har pysslat med detta i lite över ett år, mer eller mindre aktivt.

https://youtu.be/wmKMT8-qPmk

Foten på fyllaren har en inbyggd våg som en Arduino läser av. Tanken är att man ställer i en flaska, fyller till önskad nivå och sätter ett värde (totalvikten) med knappen på "slangklämman". När man sen sätter i en tom flaska och fyller som vanligt kommer slangen klämmas (med ett servo) när önskad nivå nåtts utan att man behöver övervaka fyllaren. Koden är skriven och fungerar som den ska, men vågen har så små marginaler att minsta lilla förflyttning eller felplacering av flaskan resulterar i olika värden. Detta är vad som behöver lösas för att projektet ska kunna avslutas.

Finessen med denna är nog mest för mikrobryggare som när det fungerar som jag vill kan fylla med 3-4 fyllare utan att gå av på mitten. Ställ i flaskan och börja fyll, stäng kranen i nästa fyllare och byt flaska i den utan att behöva hålla koll på nivån i första flaskan. Hembryggare lär inte ha så stor nytta av den med bara en fyllare och med en stor variation på flaskor. Har kollat viktskillnaden på nya flaskor och den ligger normalt inom 1gr, dvs 0,1cl variation.

Har valt att klämma slangen för att minimera disktvånget, när man har fyllt färdigt sköljer man bara slangen, sen är man klar. Inga delar som behöver delas och diskas, kan det bli bättre?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Falkens » onsdag 2019-01-02 10:27

Produktutveckling när den är som bäst!
riktigt tufft får jag säga... bra jobbat.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav ängesbryggarna » fredag 2019-01-04 10:14

Kul projekt med fyllnadsautomatik! :D Jag håller själv på med en egen variant för min nu helmanuella egenbyggda fyllare, men den kommer bli helt automatisk med ventiler för gas, evak och öl. Men att klämma ölslangen bara, var finurligt. Det finns många mer eller mindre framkomliga sätt att göra en fyllnadsautomatik verkar det som.
1. Som du gör med att väga hela rasket
2. Att *edit "kapacitivt" utifrån läsa av när önskad nivå i flaskan erhållits
3. Att ha en givarledare ner i flaskan bredvid fyllnadsröret
4. Att mäta tryckförändring (ökning?) i ölledningen när ölen stiger och når nivån för ett rör utanpå fyllnadsröret, där CO2-evakueringen görs, som då täpps till av mer viskos öl än CO2.
5. Att mäta fyllnadstiden efter en första setting manuellt.
6. ...
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2019-01-04 20:28

Har provat eller funderat på ett flertal olika varianter för att få ett autostopp.
Det som stoppat det flesta försöken har varit risken för skumbildning, nivån i flaskan blir rätt diffus med en skumkrona. Både om man mäter med induktiv givare eller nivåmätning med mätprobe inuti flaskan.

Att mäta flödet vet jag inte om det fungerar, det är ett rätt litet flöde när man mottrycksfyller, ca 1l/90sek. Sen är det inte helt lätt att diska en flödesmätare. Det finns rätt många skrymsle i en sån tror jag.
Men att väga är inte helt lätt det heller. Inte om man försöker att bygga vågen själv iaf :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav ängesbryggarna » söndag 2019-01-06 13:32

Är vågens sensor analog, typ en lastsensor med wheastones brygga, kopplad till en instrumentförstärkare, till en analog ingång på Arduinon, eller har den digital output till Arduinon?
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2019-01-06 18:29

HX711 är nog nyckelordet här.
4st analoga (finns det annat?) lastceller som är kopplade i en wheastone brygga som i sin tur är kopplade till en förstärkare (HX711) som ligger på en digital ingång på Arduinon.
Det är både analogt och digitalt tror jag.
3st lastceller hade nog varit enklare att få stabila men jag har inte forskat i om det skulle gå. Tänk en trebent pall gentemot en fyrbent dito.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav ängesbryggarna » måndag 2019-01-07 09:54

Ok, då vet jag hur själva vågkretsen ser ut. Har programmerat en del med mikrokontrollerkretsar, ej Arduino, byggt termostater, logik mm men även en våg-krets. Kanske kan hjälpa till med någon idé, för sånt här är kul :D För att få så bra upplösning som möjligt bör man ju utnyttja hela utstyrningsförmågan för vågen, alltså Full Load på vågen bör hamna i den övre halvan åtminstone av det digitala invärdet till Arduinon, gärna uppemot 90%. Nu såg jag att HX711 arbetar med hela 24 bitar, men det bör räcka att skala ned det till 16 bitar för ditt ändamål. Säg att vikten av hela fyllaren med fylld flaska, slangar mm hamnar på ca 90% av Full load. Då kanske startvikten med tom flaska säger 60%, beroende på vad delarna väger totalt.

Så sätt i en tom flaska, ta bort händerna och tryck på knappen (Tarering). Tomvikten mäts och detta ger startvärdet, kanske värdet 0x80FF (16 bitar). Börja fyll som vanligt, och när värdet som motsvarar de adderade 33cl uppnåtts, kanske 0xE7FF, så stänger ventilen. Med den upplösningen borde det inte vara några som helst problem att få vågen att känna av exakt när flaskan är full, på tiondels cl... Skulle värdet svaja och vara ostabilt, är det nog något problem med analogdelen runt lastcellerna, som spänningar som svajar.

Hur ställer du referensspänningen (Full Load) för lastcellsförstärkaren, går det, eller jobbar systemet med en fast maxvikt/gain?
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2019-01-07 14:05

Knappen med ledlampan som sitter ovanpå slangklämman är gränssnittet till användaren.
Starta slangklämman och fyll en flaska, när man fått önskad fyllningsgrad trycker man på knappen och registrerar totalvikten för full flaska, samtidig drar servot och klämmer slangen. När man sen tar ur flaskan ur fyllaren sjunker vikten och servot släpper slangen och fyllning kan påbörjas när man satt i en ny flaska i fyllaren.
Noggrannheten på vågen är med råge tillräcklig för detta, det är inte det som är problemet. Kapaciteten på lastcellerna är också inom behovet, både med och utan flaska.

Lite kul är det för var gång jag berättar hur jag gör så får jag frågan varför jag vill väga totalvikten på en full flaska, och varför jag inte vill nolla och bara väga vätskan. Och mitt svar är lika var gång, vad är vinsten med att jag ska tarera flaskan om den väger lika mycket var gång? (Målgruppen för slangklämman är mikrobryggare, inte hembryggare)
Vad flaskan väger är oväsentligt, både med och utan innehåll. Det är totalvikten som avgör när fyllnadsgraden nåtts.

Problemet med lastcellerna är att de är känsliga för förändring, (att man flyttar fyllaren på bordet räcker för att det ska bli fel, vilket är ofrånkomligt när man hanterar fyllaren) och kopplar man dom fel driver värdet och gör att hela idén faller som en gråsten.
Funkar kanske med större lastceller men då blir det inte lika snyggt :wink:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

cron