Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav urkelme » måndag 2016-05-09 15:12

Eller kanske ännu hellre, needle valve
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav tomasharrysson » måndag 2016-05-09 15:21

urkelme skrev:Eller kanske ännu hellre, needle valve


Förstår din tanke, och är tacksam för hjälpen. Men de som pilsnerkorkaren har i sin är en konstant liten läcka, så liten så de är svårt att använda en typisk nålventil. Börja förstå tekniken bakom de, och tror de är bättre än en säkerhets ventil. De är de jag letar efter.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav ickmund » måndag 2016-05-09 15:57

urkelme skrev:adjustable low pressure relief valve.

Dessa pyser ju bara till ett visst tryck. Är en fjäder som spretar mot en packning, när trycket blir lågt nog så stänger den. Jag kör med en sådan i mina mottrycksfyllare (https://www.morebeer.com/products/stain ... elief.html), och de är inte särskilt bra alltså, riktigt okänsliga, påverkas flera psi om man petar på dem - alltså inte ens skruvar.

Med det sagt, nålventilerna jag prövat har varit ännu sämre... dax leta mutterlösningar nu! :D
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav urkelme » måndag 2016-05-09 16:07

tomasharrysson skrev:[quote=urkelme"]Eller kanske ännu hellre, needle valve-quote]

Förstår din tanke, och är tacksam för hjälpen. Men de som pilsnerkorkaren har i sin är en konstant liten läcka, så liten så de är svårt att använda en typisk nålventil. Börja förstå tekniken bakom de, och tror de är bättre än en säkerhets ventil. De är de jag letar efter.



Med en nålventil så ställer du in en konstant läcka... Fullt neddragen i sitt säte är den tätt, och ju mer du gängar ut den desto större läcka får du, principen den bygger på borde vara samma i i pilsnerkokarens då den har en ställskruv med på baksidan, fullt neddragen - tätt och ju mer du skruvar ut - desto större läcka
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav tomasharrysson » måndag 2016-05-09 16:15

Jo jag vet hur en sådan funkar, men som ovanstående säger....
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav urkelme » måndag 2016-05-09 16:20

Jo men ovanstående syftar till den jag nämnde till först, alltså en adjustable pressure relief valve,
Needle valve är en annan typ, bläddrar du bakåt en sida så ser du den.

Jag insåg när jag läste igen att det inte var en sådan du ville ha så jag gjorde en till kommentar med needle valve
en annan typ av ventil. Needle valve läcker hela tiden och inte vid ett visst tryck, det är flödeshadtigheyen du ställer på den och på den första jag nämnde ställer du in trycket
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav ickmund » måndag 2016-05-09 17:59

Problemet med de nålventiler jag prövat är att minsta öppningen är för stor, tryckfallet är för snabbt. Nu har jag visserligen bara kört med billiga från Aliexpress, men uppfattningen jag fått av Google är att de flesta nålventiler är för relativt högt tryck, vilket indikerar att känsligheten inte kommer vara där. Ska man ha känsliga grejer för ett lågt flöde är man kanske ute efter "metering valves"? Men då börjar vi prata lite väl höga summor.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2016-05-09 20:59

Är bara spetsen tillräckligt lång på skruven som gärna får vara fingängad kommer ventilen bli enklare att finjustera. Ni får räkna lite på det, arean på pyshålet/skruven i mottrycksfyllaren motsvarar ett hål i storlek av Ø 0,3mm. Har man en bit cylindriskt på nålen efter sätet bör flödet begränsas mer, typ Ø3mm tapp i Ø3,1mm hål. Lite pilligt men visst skulle det fungera.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav urkelme » tisdag 2016-05-10 07:11

ickmund skrev:Problemet med de nålventiler jag prövat är att minsta öppningen är för stor, tryckfallet är för snabbt. Nu har jag visserligen bara kört med billiga från Aliexpress, men uppfattningen jag fått av Google är att de flesta nålventiler är för relativt högt tryck, vilket indikerar att känsligheten inte kommer vara där. Ska man ha känsliga grejer för ett lågt flöde är man kanske ute efter "metering valves"? Men då börjar vi prata lite väl höga summor.



Precis som pilsnerkokaren säger är hur spetsig den är samt hur fint gängad den är betydelse för hur lätt den blir att ställa in, finare spets och finare gänga - lättare att ställa in
annars är risken att stegen blir förstora och därför svårt att justera in och blir känslig för små rörelser
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav tomasharrysson » torsdag 2016-05-12 02:16

Undra om detta är nålventilen man söker, en till en radiostyrd bil? Liten å spetsig å smal.

http://www.ebay.com/itm/HPI-Racing-1528 ... Sw-jhUEJlo

http://www.ebay.com/itm/Traxxas-4050-Hi ... SwxH1UCMRz
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2016-05-13 08:41

Den undre verkar vara åt det hållet du söker, den övre är nog mer ett reservdels eller ombyggnadskit som kräver en ventil att bygga på.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav brygget » fredag 2016-05-27 18:12

såld.
brygget
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 20
Blev medlem: onsdag 2013-02-06 14:14

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2016-12-14 11:19

Har nu hittat en bra snabbkoppling som både får plats och är dubbeltätad till kolsyrekopplingen. Både hona och hane är tät, fiffigt om man bara ska fylla en eller två flaskor från ett fat. koppla CO2 out till fatet och mottrycksfyll som vanligt. Återställ sedan trycket i fatet med gasflaskan.

Det ingår en hane för slanganslutning så man kan ha en skarv på gasslangen utan att behöva byta vid manometern.

Bild Bild

Har själv provat den ett tag nu och är nöjd med resultatet.
Hittade också en rostfri stödfjäder som passar bra till ölslangen.

Bild
Detta är vad som ingår i kitet.

1st snabbkoppling hona för slang
1st hane för slang
1st hane med 1/4" gänga passar på CO2 in på fyllarhuset
1st rostfri fjäder som passar som stöd på ölslangen
porto och bubbelpåse

279:- inkl moms

Någon som är intresserad?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav STMF » lördag 2017-01-21 17:32

Jag fick en mottrycksfyllare av min fru i julklapp men har inte testat den förrän idag. Jag hade lite drygt ett halvt fat av en öl som jag inte var riktigt nöjd med och tänkte att den gör det inget om jag misslyckas med. Jag hade planerat att vaska en del öl under tiden som jag tränade på fyllaren.

Men, förutom första flaskan, mitt fel, fungerade den helt perfekt. Otroligt smidig att använda och lysande resultat i flaska efter flaska.

Tack till Pilsnerkokaren och min fru!
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-01-22 11:29

Mycket kul att höra.

Första flaskan behöver inte tvunget vara ditt fel. Av någon anledning skummar den första flaskan mer eller mindre alltid, om det är att slangar och fyllare ska kylas/blötas av ölen, eller om det är Murphy som har sitt finger med i spelet vet jag inte.

Den lösningen jag själv använder är att bara fyller den första flaskan till hälften och antingen dricka ur eller vaska den, detta lite beroende på hur törstig jag är och hur mycket bottenjoxs som följt med från fatet.

Lycka till och får du problem eller undrar något vet du var du kan få tag på mig.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster