STC-1000+

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

STC-1000+

Inläggav bryggapa » söndag 2014-03-09 21:45

Hej!

De senaste två veckorna ungefär har jag spenderat med att reverse engineera och utveckla ny firmware, specifik för att styra jäsning, för STC-1000. Jag har nu nått en punkt där jag känner att det jag har är tillräckligt mycket för att presentera, det betyder inte att det är färdigt, men jag vill gärna få fler inblandade.
STC-1000 bygger på en PIC processor. Programmerare till dessa är ändå relativt dyra, så jag har även utvecklat en sketch till Arduino för att sköta uppladdningen av ny firmware. Det du behöver är en UNO, lite sladdar och en STC-1000.
Det min firmware tillför egentligen är möjligheten att använda profiler. 6 profiler stöds, varje med 10 setpoints och steg mellan dessa som är 1-999 timmar.

Igen, mjukvaran är just nu extremt beta, men jag vill gärna att folk ska få upp intresset för detta så att jag snart kan presentera något som är produktionsdugligt. När den dagen kommer så ska jag även fixa så att det gå att göra direkt från Arduinon, nu måste HEX filen laddas upp över serie linan, vilket är lite extra meck (men ovärderligt vid utveckling).

Dokumentationen är ganska oexisterande än så länge, jag ska försöka jobba på det också. Just nu vill jag bara att 'få ut' projektet :)

Se min tråd på HBT http://www.homebrewtalk.com/f51/stc-1000-a-464348/.
Hämta filerna på GitHub https://github.com/matsstaff/stc1000p.

//Mats
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: STC-1000+

Inläggav rocketman » söndag 2014-03-09 23:18

Spännande! Jag har två liggandes och en igång, blev lite knas vid beställning.. Så det är fantastiskt intressant för min fermenteringskyl..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Användarvisningsbild
rocketman
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: torsdag 2013-09-26 10:33

Re: STC-1000+

Inläggav bryggapa » söndag 2014-03-09 23:54

Gött! Om du har 'råd' att labba med en så gör gärna det!
Jag vill gärna ha hjälp med test och hitta buggar, förslag osv.
Bästa är om man kan löda dit sladdar eller en pinheader, så man kan dra ut dem ur lådan. Då blir det lätt att uppgradera version.

//mats
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: STC-1000+

Inläggav rocketman » måndag 2014-03-10 10:51

Japp, jag har en som jag har "råd" att förlora om det skulle bli något knas (tråkigt men ingen katastrof, där tråkigt betyder 4v väntan på en ny).
Ger mig på detta under veckan!
Användarvisningsbild
rocketman
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: torsdag 2013-09-26 10:33

Re: STC-1000+

Inläggav Bee » måndag 2014-03-10 12:42

Fan va bra och nördigt coolt!
Synda att man inte har tid över för såna här projekt! Tror vi har en pic-programmerare på jobbet som jag kan låna, får se till att ladda på det på min STC-1000.

Apropå att man tappar den gamla FW vid uppgraderingen, så skulle du kunna lägga till ett "Original Läge", det är ju inte raketforskning i algoritmen som styr temperaturen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: STC-1000+

Inläggav bryggapa » måndag 2014-03-10 14:20

rocketman skrev:Japp, jag har en som jag har "råd" att förlora om det skulle bli något knas (tråkigt men ingen katastrof, där tråkigt betyder 4v väntan på en ny).
Ger mig på detta under veckan!


Toppen! Jag behöver hjälp med att testa. Jag skulle använda den på 'riktigt' än, jag hittar själv buggar fortfarande också. Så det är bra om du kan löda dit sladdar eller en header, så att det är lätt att kasta upp nya versioner eftersom.
Däremot tror jag inte det är långt borta att det är tillräckligt bra. Jag har några 'features' jag skulle vilja lägga till, men som det ser ut nu är det svårt att få plats. Det känns då vikitgare att få något som är stabilt först och putsa mera till en senare version.

Bee skrev:Fan va bra och nördigt coolt!
Synda att man inte har tid över för såna här projekt! Tror vi har en pic-programmerare på jobbet som jag kan låna, får se till att ladda på det på min STC-1000.

Apropå att man tappar den gamla FW vid uppgraderingen, så skulle du kunna lägga till ett "Original Läge", det är ju inte raketforskning i algoritmen som styr temperaturen.


Tack! STC-1000+ firmwaren gör allt som original mjukvaran gör (nja kanske inte helt sant... Jag har inte implementerat 'power off' än, eftersom det enda den gör är att släcka displayen och inte köra reglerloopen i princip, men det kommer också senare). Men den lägger även till temperaturprofiler och jag har gjort menyn lite mer intiutiv. Mjukvaran är inte testad än, det är det som är grejen, och jag har ännu inte fixat ordentligt med dokumentation än. Så det är helt blint man får prova än så länge. Skulle man vara missnöjd så är det bara att skrota hårdvaran, eller skriva en bättre mjukvara själv :) Men jag hoppas inte det ska behöva bli så.
Du behöver inte en PIC programmerare (du kan använda en ändå, om du vill förståss), men jag har som sagt även gjort det möjligt att programmera den mha en Arduino.

Jag jobbar nu på att bädda in HEX filerna i Arduino sketchen, det gör det väldigt enkelt att programladda STC-1000. 5 tåtar från arduinon till STC-1000, ladda upp sketchen från Arduino IDE:n, klart...

Nästa grej blir helt klart att skriva en användarmanual till firmwaren, så man vet innan man provar vad man får.

//mats
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: STC-1000+

Inläggav blueninja » måndag 2014-03-10 15:10

:shock: Imponerande!
Användarvisningsbild
blueninja
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: fredag 2012-12-07 12:22
Ort: Värnamo

Re: STC-1000+

Inläggav rocketman » måndag 2014-03-10 15:26

Låter bra!

Kan du skriva kortfattat om hur man laddar upp hex filen? Antar att man ska skicka den över
socat eller liknande (jag är på linux) men synd och misslyckas redan där :) Fixar ett par headers
så det blir smidigt och tanka in ny kod...
Användarvisningsbild
rocketman
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: torsdag 2013-09-26 10:33

Re: STC-1000+

Inläggav bryggapa » måndag 2014-03-10 15:43

blueninja skrev::shock: Imponerande!

Tack!

rocketman skrev:Låter bra!

Kan du skriva kortfattat om hur man laddar upp hex filen? Antar att man ska skicka den över
socat eller liknande (jag är på linux) men synd och misslyckas redan där :) Fixar ett par headers
så det blir smidigt och tanka in ny kod...

Jag har (väldigt kortfattat) beskrivit det i sketchen, men jag förstår om det inte räcker. Som sagt, ska försöka jobba på att uppladdningen blir användarvänligare....
Om du har lyckat koppla in tåtarna rätt, så är uppladdningshastigheten alldeles för hög. Jag använder CuteCom och längst ner i högra hörnet sätter jag character delay till 2ms (ibland funkar 1ms). Då väntar den lite mellan att data skickas.
När jag anslutit till arduinon med sketchen uppladdad (/dev/ttyACM0 på min maskin). Skickar jag ett 'u', lite info om vad den gör spottas ut i terminalen, sedan väljer jag 'Send file', och väljer HEX filen. Det kommer 'surra' lite från STC-1000 (påminner om när man ringer upp med modem ungefär, beror på att piezo buzzern som används som alarm vid givarfel sitter på ICSPDAT linan, som används vid uppladdning). Förhoppningsvis har du sedan färsk mjukvara :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: STC-1000+

Inläggav rocketman » måndag 2014-03-10 16:39

Tack! Då tar jag och provar, troligen under morgondagen..
Användarvisningsbild
rocketman
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: torsdag 2013-09-26 10:33

Re: STC-1000+

Inläggav bryggapa » måndag 2014-03-10 17:10

rocketman skrev:Tack! Då tar jag och provar, troligen under morgondagen..


Fräckt! Jag ska fixa en bugg under kvällen, så ladda hem färskt innan du drar igång :) Sedan, det kan vara en bra idé att koppla framförallt ICSPDAT linan (men även ICSPCLK) via en resistor (några hundra ohm till några kiloohm lär duga), som skydd. Jag har provat utan och inget har gått snett, men det finns risk att kortsluta pinnarna efter programmeringen (ex. om STC:n larmar för givarfel och drar ICSPDAT hög, medan arduino sketchen drar linan låg). Faktiskt, jag ska nog se om det fungerar om jag sätter pin 8 i tristate utan pullup, när jag kommer hem ikväll...
Har du inte resistorer, så ska det funka utan (kan dubbelkolla ikväll också), men undvik isf att ha tåtarna kopplade när du inte programmerar den.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: STC-1000+

Inläggav strundt » måndag 2014-03-10 19:08

Om jag har förstått det här rätt i all min novishet, så programmerar ni om den så ni slipper ställa om temperaturer manuellt under jäsningen?
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: lördag 2013-07-06 11:11
Ort: Stockholm

Re: STC-1000+

Inläggav bryggapa » måndag 2014-03-10 22:53

strundt skrev:Om jag har förstått det här rätt i all min novishet, så programmerar ni om den så ni slipper ställa om temperaturer manuellt under jäsningen?

Ja, det är väl i stora drag rätt. När verktygen nu finns för att programmera om den, så kan man göra vad man vill med den (PID reglering t.ex.).
Mitt mål är väl i första hand att förbättra den för jäsning.

@rocketman:
Jag har under kvällen fixat en bugg och fixat så man kan ladda upp direkt från Arduino IDE'n (via serial monitor). Jag har även filat på sketchen, så alla pinnar tristate'as när man inte programmerar, så det ska vara helt lugnt att koppla rakt på Arduinon förutsatt att du har laddat upp sketchen till UNO:n innan du kopplar på tåtarna. Se mer på GitHub.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: STC-1000+

Inläggav rocketman » tisdag 2014-03-11 20:48

Jag är igång, tänkte löda på headers, men det är riktigt trångt!
Användarvisningsbild
rocketman
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: torsdag 2013-09-26 10:33

Re: STC-1000+

Inläggav mankan » tisdag 2014-03-11 22:08

Som gammalt PIC-proffs och användare av STC-1000 så tycker jag detta verkar vara ett riktigt kul projekt. Får se om jag tar mig mod någon dag att provköra det hela.
Man kan väl läsa ut originalkoden mha PIC-programmerare? Isf kan man ju backa tillbaka.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 2011-10-30 13:22

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 82 gäster