Bee's improved Ghetto Blaster

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav kliff » torsdag 2015-05-28 09:12

Funderingen jag hade var egentligen INTE ang skummet på toppen (det löser jag med "duttning" då jag också har lyxproblemet med skumfri fyllning) utan hur mycket det bubblar i själva vätskan, dvs det Ghetto Blastade ölet. För mig stiger det bubblor från botten i ca 1-1,5h efter fyllning och jag är lite orolig för att kolsyrenivån i flaskorna blir låg. Ursäkta om jag var otydligt.
kliff
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 101
Blev medlem: tisdag 2013-09-24 10:29

Re: Sv: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Bee » torsdag 2015-05-28 12:49

Morgan skrev:Och hur vet du det då?

Jag ser framför mig ett scenario med en buteljeringshink med kran och slang. Slangen är tom (alltså full med luft). Om man "duttar" med kranen och det börjar skumma är det väl rimligt att tro att luften i slangen blandar sig i skummet.

I ett annat scenario där slangen istället är full med öl och flaskan fylls från botten så tror jag att det första skummet är luftblandat men att om man låter det första skumma över så är det nog bara koldioxidskum i flaskan sen. Men detta är bara vad jag tror.

hela denna diskussion bygger egentligen bara på spekulationer och bör därför bortses ifrån! Det är precis såna här spekulationer som fyller upp forumet med nonsens och inte tillför nåt till bryggarkonsten.

Bevisligen är du inte medveten om vad vi egentligen pratar om. Så du kan läsa tråden först innan du hoppar på och är besserwisser. Men jag ska bortse från dina
Morgan skrev: spekulationer som fyller upp forumet med nonsens och inte tillför nåt till bryggarkonsten.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Jonel » torsdag 2015-05-28 15:20

kliff skrev:Funderingen jag hade var egentligen INTE ang skummet på toppen (det löser jag med "duttning" då jag också har lyxproblemet med skumfri fyllning) utan hur mycket det bubblar i själva vätskan, dvs det Ghetto Blastade ölet. För mig stiger det bubblor från botten i ca 1-1,5h efter fyllning och jag är lite orolig för att kolsyrenivån i flaskorna blir låg. Ursäkta om jag var otydligt.


Ölen tryckutjämnar innehållet i flaskan genom att fälla ut kolsyran så att gastrycket under kapsylen och vätsketrycket ställer sig i jämnvikt. Därför kommer ölet att ha lite lägre kolsyreinnehåll i flaskan jämfört med fatet som du tappade från. Kan enkelt kompenseras genom att öka kolsyrevolymen i ölet innan tappning. Vill du bara tappa av ett par flaskor får du välja om du vill ha lite för hög kolsyrenivå i fatölet eller lite för lågt i flaskan. Hur man än vänder sig...
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 132
Blev medlem: onsdag 2013-09-25 20:14

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Bee » torsdag 2015-05-28 15:50

Tack för att du svarade, jag missade den biten. Bra svar!

Själv brukar jag inte göra någon ändring av kolsyrenivån då jag flaskar. Normalt kolsyrar jag lite över den nivå jag vill ha i glaset. Det är ju rätt lätt att minska kolsyrenivån när man häller upp.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav kliff » torsdag 2015-05-28 16:00

Tack för tydligt svar. Då vet jag hur jag ska göra i fortsättningen.

Och tack Bee för en enkel men genialisk uppfinning!
kliff
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 101
Blev medlem: tisdag 2013-09-24 10:29

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Bee » torsdag 2015-05-28 16:22

Kul att du gillar den!

Jag ska inte ta åt mig hela äran, jag förbättrade en befintlig idé gjorde en lätt instruktion och döpte den efter mig. (Lite gödning för egot måste man ju ha, även om det redan är stort...)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav pjocke » måndag 2015-08-10 12:46

Efter att ha druckit Ghetto Blastade flasköl hela semestern är det nu dags att skala upp och se hur det funkar att fylla growlers på samma sätt. Jag har köpt två tjusiga tvålitersgrowlers från Mikkeller och tänkte helt enkelt köra på samma koncept som för 33:orna, fast så klart med större propp. Återkommer vad det lider med rapport :)
pjocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: fredag 2012-04-27 11:20

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav dernebo » måndag 2015-08-10 12:51

Det borde väl inte vara någon skillnad med större flaskor.

Är riktigt nöjd med denna fyllare. Det funkar så bra att jag har svårt att motivera mig själv att köpa nåt annat. Ok, har inte provat nån annan, men det gick iaf över förväntan. Nu blir det allt på fat, och sen vid behov så flaskar jag ett par stycken flaskor.
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Bee » måndag 2015-08-10 13:31

Jag kör Blastern på vanliga 1.5l PET och champagneflaskor med patentkork utan problem. Behövs bara lite längre slang.
Tror det kommer funka super till growlers också. Kanske går att göra en snyggare pysventil än ett borrat hål/kanyl på en större propp också.

Posta bilder! :-D
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Glugg » måndag 2015-08-10 17:20

Vissa growlers rekommenderas inte att t ex kolsyrejäsa i, har jag hört, så ta det lite försiktigt med gastrycket om du inte vet hur vältestade dom är... Trycket per ytenhet är ju samma men totala kraften ökar så att säga.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav pjocke » tisdag 2015-08-11 08:51

Glugg skrev:Vissa growlers rekommenderas inte att t ex kolsyrejäsa i, har jag hört, så ta det lite försiktigt med gastrycket om du inte vet hur vältestade dom är... Trycket per ytenhet är ju samma men totala kraften ökar så att säga.


De är köpta med kolsyrat öl i från Mikkellers bar i Köpenhamn, så jag har svårt att tro att de inte skulle hålla för mitt eget kolsyrade öl. Tack för varningen, dock :)
pjocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: fredag 2012-04-27 11:20

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Glugg » tisdag 2015-08-11 09:08

Ingen orsak och var och en får ju bedöma sin situation. Det blir säkert bra.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav thella » torsdag 2016-07-14 13:43

Hm, pillar lite med en ghettoblaster. Du använder alltså ingen sytråd Bee? Jag har nämligen bara sytråd, men det kan väl knappast påverka negativt. PE-slang 3-8 är det den hårdare varianten av slang? Första försöket blev tyvärr misslyckat för mig. Tror att jag råkade slinka ut på sidan när jag skulle borra hålet i silikonproppen. Det var inte mkt space där att förhålla sig till.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Bee » torsdag 2016-07-14 21:12

thella skrev:Hm, pillar lite med en ghettoblaster. Du använder alltså ingen sytråd Bee? Jag har nämligen bara sytråd, men det kan väl knappast påverka negativt. PE-slang 3-8 är det den hårdare varianten av slang? Första försöket blev tyvärr misslyckat för mig. Tror att jag råkade slinka ut på sidan när jag skulle borra hålet i silikonproppen. Det var inte mkt space där att förhålla sig till.

Jag har bara sytråd på kranpaketet, i själva mottrycksfyllaren är det vanlig hård 3/8" PE ölslang för ölet. Annars passar det inte i partykranen.
Numera har jag en kanyl som gasutsläpp i korken. Mycket möjligt att sytråd funkar i gasutsläppet, men det finns risk att det är för stort.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav eric » torsdag 2016-07-14 21:52

Jag kör Bee's ghetto blaster via kegeratorn, funkar väldigt smutt! Kan rekommendera så kort slang som möjligt för att minska sölandet. Här är en liten videosnutt där jag fyller en flaska.


Min sida: http://alnemar.com
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron