Bee's improved Ghetto Blaster

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav tomasharrysson » torsdag 2016-07-14 21:53

Smart med kanyl, vart har du fått tag i de? Va skulle du tro innerdiametern är på den? Funkar de bra?
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Bee » torsdag 2016-07-14 22:34

tomasharrysson skrev:Smart med kanyl, vart har du fått tag i de? Va skulle du tro innerdiametern är på den? Funkar de bra?

Jag ska inte ta åt mig äran för den. Tyvärr har jag glömt vem som kom med förslaget, kudos till honom. Ska kolla upp vem. Jag kan kolla diametern, men jag skulle tro ~0,5mm
Jag konsultade på ett ställe med tillgång till medicinska kanyler, och fick några till mitt hemmaprojekt. :-)

Edit: Hittade Jazzes post på Humlegårdens forum. http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php ... 395#p57395

Tack Jazze.
Senast redigerad av Bee torsdag 2016-07-14 22:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Bee » torsdag 2016-07-14 22:36

eric skrev:Jag kör Bee's ghetto blaster via kegeratorn, funkar väldigt smutt! Kan rekommendera så kort slang som möjligt för att minska sölandet. Här är en liten videosnutt där jag fyller en flaska.


Min sida: http://alnemar.com

Fin film, ser riktigt smidigt ut!
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav thella » torsdag 2016-07-14 23:48

IMG_0953.JPG

Filmen ser bra ut! Fick mig att tänka "mindre slang mindre kladd. Så gjorde den här setupen och hade 1 bar intryck från fatet. Det sprutade otroligt mycket, sanering i förrådet nu. Och då hade jag inte ens tryckt ner kranen, sprutade direkt när jag tryckte på kulkopplingen. Vad kan det bero på månne? Ölen håller 5 grader.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Bee » torsdag 2016-07-14 23:53

För högt tryck. Utan sytråd måste du ha nästan trycklöst i fatet.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav thella » fredag 2016-07-15 00:03

Aha, du kör så alltså? Det är klart när kolsyran väl blandat sig kan man väl lika gärna köra kortare slang och lägre serveringstryck. Kranen pallar alltså inte att hålla emot när trycket blir för högt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav eric » fredag 2016-07-15 00:03

Vad jag menade med kortare slang var slangbiten efter själva kranen. Kör du med sytråd istället och tryck ner partykranen fullt, annars blir det garanterat skum. 0,5 bar och 2 meter sytråd hade jag i filmen.


Min sida: http://alnemar.com
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav thella » fredag 2016-07-15 00:06

Slangbiten efter själva kranen måste väl vara så pass lång att den kommer ända ner i botten på flaskan? Där finns väl inte så mkt utrymme för modifikation....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav thella » fredag 2016-07-15 00:08

För övrigt måste jag säga att fyllaren fungerar otroligt bra! Lite kladdigt, men annars sjukt bra! Tack för den Bee. Återigen ett bevis på den enorma hjälpsamhet som jag inte stött på nån annanstans än i hembryggarkretsar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav eric » fredag 2016-07-15 00:12

thella skrev:Slangbiten efter själva kranen måste väl vara så pass lång att den kommer ända ner i botten på flaskan? Där finns väl inte så mkt utrymme för modifikation....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det måste den absolut. Vad jag menade var att det inte finns någon anledning att ha mycket slang över silikonproppen om man inte måste. Ibland fyller man upp hela slangen med öl efter man har stängt kranen och då ska den ölen antingen ner i flaskan eller ut på golvet (om man inte har plats. Svårt att förklara men din längd ser bra ut!
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Bee » fredag 2016-07-15 00:19

Alltid kul att kunna hjälpa.

Det jag menar när jag skriver kranpaket är alltså en uppsättning med ölkoppling, sytråd och kran. En utförlig beskrivning på uppsättningen finns tidigare i tråden. Sida 1 eller 2 tror jag.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav thella » fredag 2016-07-15 00:31

Jag dräller lite med biran mellan flaskorna märker jag. Det droppar en del från ghettoblastern, finns det nåt smart att tänka på för att undvika detta förutom att ha förberett alla flaskor och ha en god arbetsställning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav ecmik » fredag 2016-07-15 06:25

Låt ölen rinna ut ur slangen ner i flaskan ordentligt, och sen sätter du ner den i nästa flaska innan du börjar kapsylera. (Tips från Bee själv som funkar skitbra!)

Sen brukar jag tappa med flaskan i en glasslåda för att samla upp ev öl som pyser över samt hålla till vid ett badkar (har en vid tappningsbordet i källaren smidigt nog) där flaskorna sköljs av innan dom går in i kylen. Men en diskho borde funka lika fint!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav ecmik » fredag 2017-02-10 09:26

Såg en amerikansk bryggare som hade gjort en Ghettoblaster med en gammal flaskfyllare! Hade en som ändå låg och skräpade, så jag testade att göra om den till flaskfyllare á la Bee's Ghettoblaster. Har testat ett några gånger och det funkar fint!

Bild

Ölslangen är ju visserligen billig och enkel att byta ut, men den blir rätt sliten i ändarna efter ett tag. Så denna håller sig nog lite längre och borde vara något lättare att få helt bakteriefri med tiden. Och kanske har den lite mer Beergun-känsla för oss fattiglappar..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Bee's improved Ghetto Blaster

Inläggav Bee » fredag 2017-02-10 10:01

Jo jag har sett den, jag valde ölslang då flaskfyllare har autostoppmekanik och skrymslen där det kan gömma sig saker. Ölslang är slät inuti och passade bra i picknickkranen. Dessutom använde jag inte autostopp funktionen då det finns en kran direkt på blastern.

Ett rent plexi eller rostfritt rör är nog det bästa. Inte lika billigt dock.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 59 gäster

cron