75 l HERMS - byggtråd

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

75 l HERMS - byggtråd

Inläggav Existumator » tisdag 2021-02-09 19:16

Nu blir det uppgradering i bryggeriet! Från de första trevande stegen med kylväska, via ganska många år nu med 50 l Braumeister, blir det nu ett 20-gallon HERMS-system. Planeringen är väl halvvägs och mycket av inspirationen kommer ifrån http://www.theelectricbrewery.com. De första inköpen är gjorda och leveranserna börjar dyka upp.

Bild

Jag tänkte köra denna tråd som dels någon form av dagbok/dokumentation, men också dels för att försöka få input och erfarenheter från andra byggare/bryggare samt att kanske någon har intresse av att dela denna erfarenhet med mig.

Det ni ser på bilden är mitt nuvarande slakteri/bryggeri i ett av uthusen (man skymtar mitt Braumeister i vänstra delen av bilden). HERMS-verket skall emellertid inte hålla till i denna lokal utan skall flytta ner till källaren i huset. Det börjar bli så trångt i slakteribryggeriet så jag måste flytta in nu när jag kommer att uppta ännu mer yta. Det trista är då att jag inte längre får nära tillgång till kylrummet vilket har varit perfekt för att kolsyra fat och förvara fat samt att hämta kyla för jässtyrning mm. Men det får lösas med jäskylar i nya lokalen.

Nu skall jag ut och skruva lite!
Existumator
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2016-03-14 00:22

Re: 75 l HERMS - byggtråd

Inläggav Existumator » tisdag 2021-02-09 20:35

MLTmonterad!
Bild

Lite läckra features ändå. Isolerade väggar och lock. 5 graders botten med centeravlopp med noll deadspace. Perforerad falskbotten och en thermowell.

Bild

Förborrad recirkulationsport.
Bild
Existumator
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2016-03-14 00:22

Re: 75 l HERMS - byggtråd

Inläggav ridgehammer » onsdag 2021-02-10 09:16

Kul att följa ett sådant här bygge, ser fram emot fortsättningen :)
ridgehammer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 2021-01-07 09:36

Re: 75 l HERMS - byggtråd

Inläggav Existumator » torsdag 2021-02-11 11:20

Inte hänt så mycket. Gjorde en principskiss över alla kärl för att beställa rätt antal kopplingar, slang mm. Beställt nu.

Bild
Existumator
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2016-03-14 00:22

Re: 75 l HERMS - byggtråd

Inläggav ängesbryggarna » torsdag 2021-02-11 14:18

Hej!

Vi har byggt något liknande själva till vårt källarbryggeri. 2-kärls HERMS-system dock, på 15 gallon SS-kittlar. Mäskar i ett kärl, värmer vatten och kokar i det andra. Semi-lakar med försiktigt överfört lakvatten till MLT:n, ovanpå maltbädden. Ett element, en pump, en PID-styrning. Lägger upp bilder vid intresse.

Trevligt projekt! Detta följer vi!
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: 75 l HERMS - byggtråd

Inläggav Existumator » fredag 2021-02-12 11:31

Styrsystem beställt. Det blev ett BCS-482. https://www.brewershardware.com/bcs-482-brewery-control-system.html. 8 temp input, 8 diskreta input, 16 diskreta output (12v) varav 8 med pulsbreddsmodulering. Systemet styrs via ett webbgränssnitt. Nu skall jag i och för sig ha manuella ventiler men med detta styrsystem kan jag i framtiden uppgradera till magnetventiler om jag vill.

Jag har ännu inte bestämt om jag skall styra pumparna via styrsystemet. Antagligen både det och manuellt.
Existumator
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2016-03-14 00:22

Re: 75 l HERMS - byggtråd

Inläggav assistredo » fredag 2021-02-12 15:54

Electricbrewery-killen är ju rätt så negativ till sådant som BCS. Han nöjer sig med PID-ar och kontakter/strömbrytare i rejäla kontrollpaneler med feta kablar och som kräver 30-50A säkringar. Något som man får tänka på om man tänker använda det här i Europa eftersom det blir enfas 230V om man kopplar in det rakt av här hemma. Men det kanske det är därför du väljer en annan väg för styrningen.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: 75 l HERMS - byggtråd

Inläggav Existumator » lördag 2021-02-13 00:20

Bland annat. Jag har också valt trefas på värmarna. Jag valde styrningen främst för att det är 8 pidar i en och webbgränssnitt.
Existumator
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2016-03-14 00:22

Re: 75 l HERMS - byggtråd

Inläggav Existumator » måndag 2021-02-15 20:06

Monterat falskbotten i BK som humlefilter. Lite grovt nät kanske men bör fungera.

Bild

Monterade också en thermowell som en tempgivare skall skruvas in i så småningom.

Bild
Existumator
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2016-03-14 00:22

Re: 75 l HERMS - byggtråd

Inläggav ängesbryggarna » fredag 2021-02-19 12:50

Falskbotten som filter för humlekottar fungerar utmärkt, men inte alls för pellets... Du kanske kan ha upp till 50% pellets, och det fungerar ändå. För pellets krävs finare sil, som gärna sätter igen, eller att man använder en pickup/trubdam och får till en god fungerande whirlpool-kon, men är generellt sett svårt att få till i så små kärl. Pellets är bra i alla övriga avseenden, förutom i avsilningen till jäsning.
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: 75 l HERMS - byggtråd

Inläggav Existumator » lördag 2021-02-20 11:49

Tack för tipset. Jag insåg det själv också OCH insåg att min idé inte heller fungerar överhuvudtaget eftersom värmeslingan sitter i vägen... Ibland är man mer korkad än vanligt...
Existumator
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2016-03-14 00:22


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 105 gäster