Pump med 2 bars tryck... finns det?!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Pump med 2 bars tryck... finns det?!

Inläggav jojje70 » lördag 2020-09-19 19:25

Hej!
Jag söker en lämplig pump som har kapacitet för att fylla fat (KeyKegs) med minst 2 bars tryck. Någon som har tips på var jag hittar en lämplig (inte-överjävligt-dyr) pump?
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: Pump med 2 bars tryck... finns det?!

Inläggav jojje70 » tisdag 2020-09-22 16:47

Ingen som känner till någon sådan pump...? :shock:
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: Pump med 2 bars tryck... finns det?!

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2020-09-24 12:44

Är inte med på varför du ska pumpa med 2bar, du får nog förklara mer.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Pump med 2 bars tryck... finns det?!

Inläggav jojje70 » torsdag 2020-09-24 13:27

Det handlar om att eliminera ett steg i processen. Keykeg ska fyllas med minst 2 bars tryck (av säkerhetsskäl vad jag förstår) och jag löser detta nu genom att först lägga över ölen på cornelisfat för att sedan trycka in den med co2. Skulle vilja slippa det momentet och istället pumpa direkt från jästanken in i keykeg. (Kan ju lägga till att jag pratar om att pumpa icke kolsyrad öl)
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: Pump med 2 bars tryck... finns det?!

Inläggav Grayscale » fredag 2020-09-25 06:21

Jag har fyllt några tusen Keykegs i ett tidigare liv, dock bara färdigkolsyrad öl. Pump användes bara för att öka hastigheten på fyllningen några gånger. Annars drevs det alltid av koldioxid.

Aldrig någonsin sa någon att fatet måste vara fyllt med två bar av säkerhetsskäl. Låt det rinna ner av gravitationen från jäshinken och koppla på serveringskopplingen. Tryck in lite mottryck efteråt om du måste ha det.

Annars förstår jag inte varför du använder Keykegs iom att du har corneliusfat. Faten är i mitt tycke dyra och onödiga för en hembryggare. Eller du kanske säljer ölen?
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2013-04-19 16:46

Re: Pump med 2 bars tryck... finns det?!

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-09-25 12:55

Om du ändå har okolsyrad öl och ska ha två bar kan du väl prima det till 2 bar? Men jag tänker att du oavsett om du primar eller trycker i två bar kommer få ett väldigt kolsyrat öl.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Pump med 2 bars tryck... finns det?!

Inläggav jojje70 » söndag 2020-09-27 19:07

Ja keykegs går till krogen. Har precis börjat köra lite kommersiellt (dock väldigt småskaligt) och har änsålänge bara kört två leveranser. Vi är således nya på Keykegs och detta med 2 bar är något som nämns i instruktionen och som också står på fatet, men jag fattar själv inte riktigt varför. Förmodar att det har med innerpåsen att göra som troligen inte får ligga och skava, men där gissar jag bara. Hursomhelst så är tanken att pumpa in ölen (icke kolsyrad) med 2 bars tryck. Sen koppla på serveringskopplingar med gas och därigenom tvångskolsyra till önskad nivå (1 bar vid 4 grader brukar vi köra) Dvs vi använder samma princip som man gör med Cornelisfaten. Vet att keykegs inte är tänkta att kolsyra på det sättet, men det funkar klockrent (och jag föredrar det framför att prima med socker). Men det kanske är onödigt med 2 bar? (vi skeppar ju inte faten utan de behandlas snällt)
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: Pump med 2 bars tryck... finns det?!

Inläggav Grayscale » måndag 2020-09-28 06:11

I manualen för manuell fyllning rekommenderas 2 bars tryck för att få rätt fyllnivå och undvika skumning av öl och luftansamling någonstans i bubblan.

Jag har misshandlat fat utan problem och jag har haft fat som varit trasiga vid leverans. Jag gissar på att du har större problem med de som är trasiga vid leverans än om du fyller utan pump om man säger så...

Men annars kan du skaffa en pump som ger 2bars tryck. Tillsammans med ett drivtryck på 1,5bar från tank tömmer du en tank på 20hl under timme, om slangarna är grova nog och ölen kall. Se till att du inte behöver bära faten så långt. Det blir lätt jobbigt när man närmar sig slutet.
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2013-04-19 16:46

Re: Pump med 2 bars tryck... finns det?!

Inläggav jojje70 » måndag 2020-09-28 09:08

Tack för input! Ja 30 l är inte de smidigaste faten att hantera... :roll: Tänker att problemet med skumming av öl blir minimalt för vår del som överför det i icke kolsyrat tillstånd och då räcker det förmodligen med den vanliga cirkulationspumpen i RIMS-systemet, eller vad tror ni? (Kör RipTide vilken har en "lyftkapacitet" på 21 fot.)
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 28 gäster