Sifon med starsanskum?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Sifon med starsanskum?

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2020-08-23 12:38

Har funderat lite kring CapOnFoam för att säkerställa att ölen inte ska oxidera när jag mottryckfyller.

Problemet är att fyllaren fungerar så bra att jag sällan får skum, jovisst den första flaskan är notoriskt skumfylld men resterande blir det normalt inte.
Har kommit fram till att om man fyller med något lägre tryck än jämviktstrycket i fatet skapas det skum men hanteringen blir då svårare i onödan.
Det har med att kolsyran löser ut, vilket den inte gör om man fyller med något högre tryck (0,1-0,3bar) än jämviktstrycket i fatet.
Vill därför fortsätta att fylla med högre tryck. Det blir mindre slabb helt enkelt.

Till saken.
Skulle det funka med att ladda en gräddsifon med en skvätt blandad starsan (eller motsvarande) och trycksätta med co2 och använda den för att fylla upp flaskorna efter fyllning så man får CapOnFoam?
Skummet är ju skapat med co2, flushar man sifonen innan med co2 bör därför skummet bli rimligt syrefritt.
Har ingen aning om hur Starsan reagerar med co2 under tryck men det är ingen stor sak att testa.

Uppfattar inte att jag har några problem med oxidering normalt men det skulle vara kul att testa och se om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Sifon med starsanskum?

Inläggav Lindh » söndag 2020-08-23 12:49

Helst vill du ju att skummet bildas direkt när du börja fylla flaskan. Det första skummet är det som pressar ur all luft i flaskan och sen får merparten av det rinna över när du lägger på kapsylen. Näst bäst är att dunka flaskan med botten mot bordet så du får lite skum som pressar ut luften. Att flaska är slabbigt om det ska blir bra =)
Stora bryggerier sprutar syrefritt vatten med en jetstråle ner i halsen på flaskan så det skummar över när kapsylen ska på.
Annars kan du väl testa att flaska med något varmare öl eller högre tryck så du får lite skumbildning?
Jag skulle börja i den änden innan jag började dosera flaskor med någon starsan.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Sifon med starsanskum?

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2020-08-29 19:37

Egentligen är det bara ett hållbart skum som innehåller kolsyra/koldioxid jag är ute efter.
Borde därför funka utmärkt med att ladda sifonen med öl från fatet, trycka i kolsyra och sen använda sifonen som skumgenerator.

Att öka trycket hjälper föga, inte att fylla med ljummen öl heller.
När eller om du någonsin testar min fyllare lär du märka att det inte gör någon skillnad. Vill man att det ska skumma vid fyllningen är det lägre tryck som gäller.

Har tryckt över min variant av din Bairisch pils till klarningsfatet idag. Hade inte Spalt hemma när jag bryggde det så det blev Tettnang istället. Är förmodligen en helt annan öl pga det. Provsmakade den för en gångs skull (brukar inte det, halvfärdig lager är sällan speciellt god), det verkar bli en lättdrucken pils.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 131 gäster