Komplettering till BZ35

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Komplettering till BZ35

Inläggav Silverhanden » onsdag 2020-05-06 20:20

Hej! Jag har nu fått en del goda råd och funderat. Bestämt mig för att köpa en Robo Brewzilla 35L.
Nu har jag några fler frågor angående kompletterande utrustning!

1. Tips på var jag bör köpa Brewzillan, finns det något guldkorn?
2. Tips på ett kvalitativt malverk?
3. Tips på Flaskrengörare/system.
4. Tips på en bra bordkapsylerare
5. Jag kommer säkert kolsyra en del med socker. Men om jag kommer över några Corneliusfat, vad behöver jag till det för att få ordning på allt?
6. Tips på en bra skruvdragare för att köra malverket, Makita?
7. Frågade i andra tråden men behöver jag köpa kopplingar mm till Brewzillan? (Vart gör jag det smidigt)

Tack på förhand!

Vänligen

Alex
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Komplettering till BZ35

Inläggav Rotsac » onsdag 2020-05-06 22:35

Silverhanden skrev:Hej! Jag har nu fått en del goda råd och funderat. Bestämt mig för att köpa en Robo Brewzilla 35L.
Nu har jag några fler frågor angående kompletterande utrustning!

1. Tips på var jag bör köpa Brewzillan, finns det något guldkorn?

Alex


Har du hört talas om "Prisjakt".... :D

https://www.prisjakt.nu/search?search=% ... 0Brewzilla
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 683
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Komplettering till BZ35

Inläggav Djonk » torsdag 2020-05-07 00:00

1. Handlar mest från Humlegården och har bra erfarenheter av supporten, men Ölbryggning.se/no har ofta rätt bra kampanjer.

2. Kan inte uttala mig om kvalitén men ser att Maltmagnus har en "billig" trevalskross: https://maltmagnus.se/p/utrustning/kros ... oller.html

3. System för flaskrengöring är bra dyra, lika bra att satsa på fat i så fall.

4. Något man slipper justera, som https://www.hembryggeriet.se/kapsyleringsapparat-grifo

5. Finns färdiga kit. Tycker att https://beerquip.se/sv/produkter/olbryg ... lator.html är en trevlig regulator annars eftersom den passar olika sodastream-anslutningar utan justering.

6. För min tvåvalskross duger https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-004780/ bra, kanske kräver en 3-vals lite mer.

7. Snabbkopplingar till kylspiralen, finns som tillbehör hos butiken du väljer.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Komplettering till BZ35

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-05-07 11:48

Tips: Ha alltid fler jäshinkar än du tror att du behöver. Jag har alltid en för pbw, en för starsan, en primhink, en att jäsa och en som innehåller malt när jag brygger. Sen kommer du vilja ha fler att jäsa i samtidigt om du planerar att jäsa flera satser samtidigt. Jag har kanske 10 hinkar men känner ändå att jag behöver fler.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Komplettering till BZ35

Inläggav Silverhanden » torsdag 2020-05-07 20:17

Rotsac: Jorå känner till sidan;) Men sedan är det ju lite om service, ibland finns det kitpriser osv!

Djonk, tack för alla tips! Vore trevligt om fler tog efter dig och kom med tips:D Jag vill nog ha något för flaskor ändå, ska kunna ge bort lite snyggt osv!

Bra tips Hövding, jag har bryggt en del vin osv så har nog en 6-8 stycken, borde ta mig igenom den första tiden?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Komplettering till BZ35

Inläggav Djonk » söndag 2020-05-17 00:13

Ölbryggning.se har 10% på Brewzilla dagen ut, även på tillbehör och det mesta annat de säljer.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Komplettering till BZ35

Inläggav Hövdingen » söndag 2020-05-17 05:32

Om det blir ett köp av BZ under rean, se till att det är version 3.1.1. Det som skiljer den från 3.1 är att timern för mäskstegen startar när önskad temperatur är nådd. I 3.1 är uppvärmningen inkluderad i den tid du sätter timern. Nu kanske detta mer är ett bekymmer om man brygger i 65 litersversionen med väldigt lös mäsk och varierande alkoholhalt men beroende på satsstorlek och omgivande temperatur kan uppvärmningstiden vara svår att beräkna. Därför är 3.1.1 att föredra då. Men tänker att det kanske kan vara en bekväm funktion även för 35 liter.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Komplettering till BZ35

Inläggav Silverhanden » söndag 2020-05-17 11:04

Tack för tipsen! Problemet är att jag beställde BZn för någon dag sedan. Då var inte deras kampanjinformation uppe på sidan. Tänkte att jag skulle kontakta dem och kolla om det går att göra något. Pratade med en av deras säljare för några dagar sedan och tycker att han kunde tipsat mig om den kommande kampanjen?

Blir ju väldigt knas om jag ska avbryta en redan packad och skickad order (betala lite frakt) sedan beställa om idag och spara en del. Ett sådant system borde ju inte de som företag vara intresserade av heller.
Hur tänker ni gubbar?

Ska kolla om det blev en 3.1.1, mkt bra tips! Både fördel och nackdel om uppvärmningen räknas med i tiden? Kan ju vara lite fördel på viss humle då den annars kanske gör brygden lite för besk?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Komplettering till BZ35

Inläggav Djonk » söndag 2020-05-17 11:37

Humle har man ofta inte i mäsken, och skulle man ha det kan man räkna med att den ger nära maximalt utbyte ändå. Det skiljer inte mycket mellan att koka t.ex. en timme eller två.
Senast redigerad av Djonk söndag 2020-05-17 14:07, redigerad totalt 1 gång.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Komplettering till BZ35

Inläggav Silverhanden » söndag 2020-05-17 12:51

Djonk: Såklart, tankevurpa :shock:
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Komplettering till BZ35

Inläggav Silverhanden » måndag 2020-05-18 13:35

Uppdatering: Kontaktade företaget ang mitt närtida köp/rean. De sa att det inte var några problem och att jag ex kunde få mellanskillnaden tillgodo. Riktigt bra service hittills från dem!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster