Läckande regulator?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Läckande regulator?

Inläggav blueninja » torsdag 2020-03-12 21:02

Jag har kört med fat i flera år nu och jag har alltid haft problem med läckage av gasen. Jag har upptäckt dåligt tätade slanganslutningar, gaskopplingar, regulatorer, fatlocksringar mm. Har nog aldrig tömt en flaska genom att faktiskt använda upp den.

Jag har nyligen byggt en ny kegerator efter en flytt och vill få ordning på gasen i den. Har redan förlorat en flaska så jag har inte vågat ha den nya på hela tiden.

Nu gjorde jag så att jag kopplade loss alla gaskopplingarna från faten, vred på kranen på flaskan så att manometrarna gick upp. Därefter vred jag av kranen och efter ett tag hade den manometern som visar flasktrycket gått ner till noll men dom två (det är en dubbelregulator) som visar trycket i gasslangarna stod kvar på vad dom var innan. Betyder det att jag har en läcka på högtryckssidan? Kanske mellan flaska och regulator?

Hur tätar ni mellan regulatorn och flaskan? Nu hade jag på gängtejp och skruvade åt hårt men jag har inga packningar. Bör jag ha det?

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
blueninja
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: fredag 2012-12-07 12:22
Ort: Värnamo

Re: Läckande regulator?

Inläggav HakanO » torsdag 2020-03-12 22:29

På mina regulatorer sitter det en o ring som tätar, se bildBild

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Läckande regulator?

Inläggav peterg » fredag 2020-03-13 01:38

Jag har ockkså problem med gas som läcker i regulatorn även om det är mycket litet. Följ tråden viewtopic.php?f=6&t=14514 där kan du läsa om mina problem.

Min första flaska med 8 kg kolsyra tog slut på ett halvår innan jag förstod att det var knas. Efter det stänger jag alltid huvudkranen på gastuben när jag fyllt på ett fat. Det är trots allt inget större jobb men det händer att man glömmer stänga ibland.

Brukar ni andra alltid stänga huvudkranen efter påfyllning?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Läckande regulator?

Inläggav assistredo » fredag 2020-03-13 13:46

peterg skrev:Brukar ni andra alltid stänga huvudkranen efter påfyllning?


Jag gör det. Bara gängtejp mellan regulator och gasflaska är helt fel och en mjuk o-ring också. Det ska vara en särskild slät "hård" packning som klarar åtdragningen av muttern. Finns väl troligen som tillbehör hos ex. Humlegården. Det är ju ett rejält tryck från gasflaskan här.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Läckande regulator?

Inläggav HakanO » fredag 2020-03-13 15:06

Jag håller med om att det inte skall vara gängtejp, men att säga att en mjuk kring inte fungerar låter konstigt, i min regulator är det en mjukt citron öring dom tätar perfekt.

Jag har dessutom dykt med högre tryck i mina tryckkärl än vad co2 flaskorna levereras med dessutom med iblandat helium som är en fluktigare gas utan läckage med gamla o-ringar

Jag skulle alltid stänga av gasen från flaskorna till ölfaten, skulle du få något som går sönder på öl sidan så kommer all öl att rinna ut och risk för fukt skada, även ha backventil mellan ölfaten för att övertrycket från dom andra ölfat inte skall hjälpa till att skapa mera problem.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Läckande regulator?

Inläggav ecmik » fredag 2020-03-13 20:33

peterg skrev:Brukar ni andra alltid stänga huvudkranen efter påfyllning?


Nej, jag använder bara små Sodastream-flaskor så det är inte ens avstängningsbart. Men det läcker ändå inte nånstans som tur är. Jag har dock haft lite problem tidigare med läckage, då i slangar och snabbkopplingar. Sjukt störande, och jag personligen vill gärna få ordning på sånt istället för att behöva stänga av och sätta på hela tiden. Men framför allt för att ett (till slut) trycklöst system blandar in syre, vilket gör att du måste flusha ur systemet varje gång du ska använda det för att undvika oxidering i faten.

Nä, jag slår ett slag för att felsöka och åtgärda läckage så att det funkar som det är tänkt. Bara min egna åsikt..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Läckande regulator?

Inläggav HakanO » fredag 2020-03-13 21:07

Om du har kulkopplingar på faten, hur är dom o-ringarna, känns som vissa av mina fat kärvar lite när man trycker på kopplingen vilket borde slita på grejerna.

Det går ju att stoppa ner det mesta i vätska för att kontrollera läckage.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Läckande regulator?

Inläggav peterg » fredag 2020-03-13 22:29

Jag har köpt ett gäng o-ringar på humle och byter dom ganska frekvent för annars kärvar det.

Det är inte lätt att upptäcka läckage genom att stoppa ner det i vätska. Jag har försökt och tycker att det funkar bätre med att spruta starsan eller dylikt.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster