Tips på kylskåp

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Tips på kylskåp

Inläggav daggfot » fredag 2019-04-05 14:09

Någon som kan tipsa om kylskåp (runt 85cm högt) som rymmer två 19l Corneliusfat? Helst utan att behöva göra för stora ingrepp i skåpet.

Tack.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Tips på kylskåp

Inläggav skyking » lördag 2019-04-06 19:01

Jag skulle också vilja ha tips, men jag skulle gärna se en kombo med frys där man kan förvara humle också...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tips på kylskåp

Inläggav erno » lördag 2019-04-06 21:57

ElektroHelios!

Jag har två stycken mindre kylskåp och en fullstor kyl+frys alla av samma märke. Har aktivt letar då det första jag köpte fungerade klockrent.

Ett litet för lagring av flaskor och ett litet som fungerar som jäskammare. Båda får jag ner till -2 grader. Ett av dessa var tidigare kegerator där det fick rum två stora fat alternativt två små och en hylla för flaskor/burkar.

Min kyl+frys fungerar nu som kegerator. Platt botten i kylen gör att tre stora fat får plats. Jag får även plats med två små på varandra så sex stycken små fat borde gå in. I frysen ligger humlen. Har sett en variant av samma märke där frysen utgör 1/3 istället för 1/2 som på min.
BildBildBild
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Tips på kylskåp

Inläggav Rotsac » söndag 2019-04-07 11:48

ElektroHelios!

Jag har två stycken mindre kylskåp och en fullstor kyl+frys alla av samma märke. Har aktivt letar då det första jag köpte fungerade klockrent.
Ett litet för lagring av flaskor och ett litet som fungerar som jäskammare.


Har du en modellbeteckning för kylskåpet?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Tips på kylskåp

Inläggav erno » söndag 2019-04-07 17:51

Rotsac skrev:[quote]ElektroHelios!

Jag har två stycken mindre kylskåp och en fullstor kyl+frys alla av samma märke. Har aktivt letar då det första jag köpte fungerade klockrent.
Ett litet för lagring av flaskor och ett litet som fungerar som jäskammare.


Har du en modellbeteckning för kylskåpet?[/quote]Ett av de mindre har annorlunda dörr med plastpartier som sticker ut. Kan spela roll när det gäller att få in fat. I övrigt är de lika.BildBild
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Tips på kylskåp

Inläggav assistredo » måndag 2019-04-08 16:26

En liten sak att tänka på när det gäller skåp med kombo kyl/frys är om det ska stå i ett kallt/ouppvärmt utrymme.

Jag köpte en kyl/frys till vårt fritidshus som då stod ouppvärmt framåt vintern men med kyl/frysen på och med grejor i frysen kvar. När jag kom ut dit en helg hade allt i frysen tinat.

Orsaken var att kyl/frysen har bara en kompressor och styrs tydligen av temperaturen i kyldelen. När det blev riktigt kallt behövde alltså inte kompressorn gå (ridå) :evil:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster