Nytt arduinobaserat bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Nytt arduinobaserat bryggverk

Inläggav Tor » måndag 2019-02-18 16:55

Hej!

Jag har klickat runt i skuggorna på det här forumet under flera år. Under den tiden har jag också byggt 2 olika bryggverk och nästan gått klart min utbildning till ingenjör.

Jag skulle väldigt gärna ha lite respons i form av svar i en enkät, som ersättning tänkte jag lägga upp mitt arbete här. Det kommer att som så ofta annars baseras på en Arduino och all kod, cad-filer och annat av intresse kommer även den att dumpas i denna tråden.

Enkäten tar 2 min att göra och jag slänger med mitt senaste bygge som morot

Enkäten! ------> https://goo.gl/forms/sqvM5G7l7Otdv7BA2

Allt gött! Tor

Om jag bryter mot några regler så får moderatorerna gärna säga till :)
Bilagor
Bryggverk.jpg
Tor
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 2019-02-18 16:33

Re: Nytt arduinobaserat bryggverk

Inläggav Bee » tisdag 2019-02-19 01:48

Enkäten säger "bakgrund inom ölbryggning" men är mer intresserad av features man vill ha på ett bryggverk....
Om man verkligen vill veta folks bryggarbakgrund ställer man frågor om hur många olika processer man använt, vilka, vilken utrustning och om man byggt egna bryggverk, mm. Endast fråga 3 & 4 är om bakgrund, resten är nuvarande process och förbättringar.

Det känns snarare som ett illa dolt försök till marknadsundersökning än enkät till masteruppsats.

(ja jag har svarat på enkäten)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Nytt arduinobaserat bryggverk

Inläggav Tor » tisdag 2019-02-19 07:52

Hej Bee!

Sant, rubriken kunde varit mer informativ, är ärligt talat den första enkäten jag skrivit ihop.
Skulle du vilja att jag publicerade svaren här? De kommer följa med i min uppsats annars.

Jag förstår att man i denna tid av sneaky reklam lätt tror det värsta, men jag pluggar till civilingenjör i maskinteknik på Lunds tekniska högskola
och skriver mitt masterprojekt inom produktutveckling på Ingvar Kamprads Design Centrum. Går säkert att kolla upp.

Sen har du ju inte fel i sak heller, planen är ju att komma fram till något vettigt inom bryggverk. Så därför är just en marknadsundersökning/enkät relevant för mitt projekt.
Och i det här forumet finns nog den största samlingen av kunskap om just det i Sverige, så därför vände jag mig hit.

Tack för svaret!
Tor
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 2019-02-18 16:33

Re: Nytt arduinobaserat bryggverk

Inläggav Bee » tisdag 2019-02-19 12:44

Tor skrev:Hej Bee!

Sant, rubriken kunde varit mer informativ, är ärligt talat den första enkäten jag skrivit ihop.
Skulle du vilja att jag publicerade svaren här? De kommer följa med i min uppsats annars.

Jag förstår att man i denna tid av sneaky reklam lätt tror det värsta, men jag pluggar till civilingenjör i maskinteknik på Lunds tekniska högskola
och skriver mitt masterprojekt inom produktutveckling på Ingvar Kamprads Design Centrum. Går säkert att kolla upp.

Sen har du ju inte fel i sak heller, planen är ju att komma fram till något vettigt inom bryggverk. Så därför är just en marknadsundersökning/enkät relevant för mitt projekt.
Och i det här forumet finns nog den största samlingen av kunskap om just det i Sverige, så därför vände jag mig hit.

Tack för svaret!

Då är det bättre att vara helt ärlig från början. ;) Vilket du är nu. Jag har inget emot att svara på såna frågor, men då vill jag veta det också.

Till uppsatsen skulle jag rekommendera att lägga till lite frågor om bakgrund.
* Hur lärde du dig brygga? Kompis/kurs/litteratur/internet/podcast/facebook
* Hur många olika bryggprocesser har du provat?
* Vilka? RIMS/HERMS/BIAB/mäskkärl-lakkärl-kokkärl (1-,2- eller 3-kärls)
* Har du byggt din egen utrustning.
* Hur många olika utrustningar har du byggt? (Vi rävar har gjort flera, själv har jag pillat på 4 olika uppsättningar av bryggverk)
* Vad är den största förbättringen du gjort i din process?
* mm
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster