Temperatur ölkoppling

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Temperatur ölkoppling

Inläggav MikaelCarlsson » måndag 2019-01-28 13:46

Hej!

Är det någon som vet hur hög temperatur en "vanlig" ölkoppling till ett Corneliusfat tål. Mina kopplingar är i plast och köpta på någon av de stora online-butikerna i Sverige. Inser uppgifterna i frågan är lite vaga ...

/ Mikael
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland

Re: Temperatur ölkoppling

Inläggav STMF » tisdag 2019-01-29 19:16

MikaelCarlsson skrev:Hej!

Är det någon som vet hur hög temperatur en "vanlig" ölkoppling till ett Corneliusfat tål. Mina kopplingar är i plast och köpta på någon av de stora online-butikerna i Sverige. Inser uppgifterna i frågan är lite vaga ...

/ Mikael
Jag kör kokande (nästan) vatten genom mina vid rengöring. Inga problem än så länge.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Temperatur ölkoppling

Inläggav skyking » torsdag 2019-01-31 11:14

Har du frågat där du köpte dem?

Tydligen är det så att plast kan vara livsmedelsklassad endast i vissa temperaturområden. Det som kan hända är att ämnen från plasten läcker ut vilket kan förhindra livsmedelsklassning. Säkrast är alltså att kolla upp hur det faktiskt förhåller sig.

Annars om man inte är så orolig för det så kan man ju alltid nöja sig med att observera att kopplingen inte havererar pga temperaturen. Själv kör jag ganska hett vatten när jag rengör också (även om det inte är samma temp som STMF använder).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Temperatur ölkoppling

Inläggav Djonk » torsdag 2019-01-31 12:15

60-70 grader tål plast ofta utan problem kortare stunder, men det beror ju på vilken typ det är såklart.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

cron