Kylskåp med termoelektriskt element (peliter) till fat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kylskåp med termoelektriskt element (peliter) till fat

Inläggav Brewhog » fredag 2019-01-11 12:54

Är det någon som har erfarenhet av att använda minikylskåp utan kompressorer? Jag har mätt och konstaterat att man kan få in ett 9 L fat i en sådan kyl om man tar bort inredningen i dörren. De är jättesmå och behändiga. Nästa alternativ är 80 cm högt och det har jag inte plats för. Minikylskåp med kompressor innebär att 25% av volymen tas upp av kompressorn på baksidan och man tappar mycket plats.

Det står att skåpen har energiklassning D och de flesta kylskåp har A+ eller bättre. Jag har ingen uppfattning om vad det innebär i energiförbrukning. Elementet är på 30W men det går ju inte hela tiden. Jag kan ha fatet på en kall vind när det är minusgrader eller strax över 0 ute eftersom vinden då är som ett kylskåp i temperatur. Mellan 2-10 plusgrader. Är det bara effektslöseri med sådana kylskåp?

/Brewhog
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Kylskåp med termoelektriskt element (peliter) till fat

Inläggav Cobrac » fredag 2019-01-11 13:03

Nja, det är både och. Du kommet att ha ett kyl som fungerar och när väl tempen är nådd så kommer du kunna ha fatet kylt ganska pengasnålt. 30w är dock himla klent, fast som sagt efter ett par-tre dagar kommer du att ha ett kylt fat. Peltier-element är inte så effektiva, men är pålitliga och klarar förflyttningar och stötar väl. En ”tumregel” att peltier-element i regel endast klarar kyla ca 12-15gr under omgivande temperatur. Fast det är en sanning med modifikation. Det beror på hur effektiv kylning du har på den varma sidan av elementet. Sitter det en fläkt på värmeflänsarna så kan elementet kyla till flera minusgrader.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Kylskåp med termoelektriskt element (peliter) till fat

Inläggav Falkens » fredag 2019-01-11 13:17

Tydligen går det åt mer energi än vad det ger... satsa på ett riktigt kylskåp
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Kylskåp med termoelektriskt element (peliter) till fat

Inläggav Brewhog » fredag 2019-01-11 13:42

Fel av mig. 50W var det. Ett annat har 75 W.

Jag kan kyla fatet på annan plats först. Det kanske kan vara ok att ha där efter kylning. Fläkt har det säkert för den är märkt 30 dB bullernivå. De är designade för ned till 6 grader med 20-25 omgivningstemperatur så jag tror att de kan ha blivit bättre på senare tid.

Jag har också hört att de är dåliga men den informationen har alltid kommit från folk som inte använt dem. Jag ville se om någon haft ett sådant.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Kylskåp med termoelektriskt element (peliter) till fat

Inläggav skyking » fredag 2019-01-11 14:21

Jo, peltierelement är underlägsna kompressor när det gäller verkningsgrad och även kostnad över lag (dvs de kostar mer både i inköp och drift). Det är svårt att bedöma hur mycket effekt den kommer dra i snitt - det beror också på hur pass välisolerad skåpet är (vilket också är en fråga som äter utrymme).

Dock har peltierelement ett par fördelar, som om de är viktiga man inte skojar bort. Bortsett från att peltierelement tar mindre plats så finns det en teoretisk möjlighet att reversera effekten (det kräver dock att styrningen är med på noterna).

Så stora frågan är ifall kylen du tittat på uppfyller kravet på kylkapacitet, dvs kan den hålla önskad temperatur. Gör den det och det är det enda alternativet som uppfyller dina övriga behov är det bara att köra.

Falkens skrev:Tydligen går det åt mer energi än vad det ger... satsa på ett riktigt kylskåp


Bortsett från fallet då ett "riktigt" kylskåp inte uppfyller kraven...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kylskåp med termoelektriskt element (peliter) till fat

Inläggav Cobrac » lördag 2019-01-12 00:08

Brewhog skrev:Fel av mig. 50W var det. Ett annat har 75 W.

Jag kan kyla fatet på annan plats först. Det kanske kan vara ok att ha där efter kylning. Fläkt har det säkert för den är märkt 30 dB bullernivå. De är designade för ned till 6 grader med 20-25 omgivningstemperatur så jag tror att de kan ha blivit bättre på senare tid.

Jag har också hört att de är dåliga men den informationen har alltid kommit från folk som inte använt dem. Jag ville se om någon haft ett sådant.


Jag har haft peltier-element för att kyla lagerjäsningar i en ”foam-låda” och det fungerar väl. Dock har jag köpt element som är 60W och fyra st för 20-25 lit. Detta är en överdrift då jag var ute efter snabb kylning och inte temperatur-hållning. Du kommer inte ha problem med detta kylskåp om du kan kyla faten på annan plats. Du kan dessutom kyla faten i kylskåpen utan att bli ruinerad. 50W på 24h ger ca kostnad på 1,5:-/dygn när elementet går på max. Vilket det inte gör då fatet redan är kallt. Kör!
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Kylskåp med termoelektriskt element (peliter) till fat

Inläggav Brewhog » lördag 2019-05-25 21:02

Jag tänkte att jag skulle avsluta med att berätta lite om historiens slut som började med denna fråga. Jag köpte ett sådant kylskåp eftersom priset var bra och jag tror inte att jag kommer att ha 18 L fat någon gång inom den närmaste tiden ändå. Eftersom man inte har en hylla för kompressor kan man alltså skjuta in fatet hela vägen utan problem mot bakväggen. I dörren fanns en inredning med hyllor som jag monterat bort.

Jag bifogar lite bilder för att visa. Det här är ölbryggning riktad åt alla beroende av compact living.

Här är kylskåpet med den smickrande energiklassningen direkt i plytet på den som skall öppna dörren.

Bild

Med fatet i. Precis så att man kan ha slangarna upptill. De tar i taket men trycks inte ned och ligger inte i spänn. Jag skall klä in dörrens insida med frigolit för extra isolering. Jag har faktiskt limmat fast listen längs dörren. Den var bara skruvad innan med inredningen skruvad i samma stycke. Ett snapsglas står på golvet med vatten för att kontrollera temperatur. Att mäta i luften är ungefär lika meningslöst som att sträcka upp fingret i luften. Ändå står där en termometer. :?

Bild

Slangen för gas drog jag genom listen på ett ställe nära gångjärnet för dörren där det var dubbelt lager av listen och slangen inte förlyttar sig så mycket vid öppning. Jag förstår inte varför man skall borra och krångla eftersom slangen ändå inte ligger i spänn och inte sträcker i listen. Skulle slangen börja spräcka listen för mycket får jag ta upp ett hål i chassit och isolera igen hålet med något klägg.

Bild

Kylningen fungerar bra eftersom fatet är kallt och även om man öppnar för att ta sig en bärs så gör det inget om det tar ett tag. Fatet kyler sitt eget kylskåp ganska snabbt. Jag har inte sett elräkning än men jag tror att det är helt ok. Jag kör det bara varma årstider. Andra fördelar är den extremt låga vikten. Sedan går det att köra på 12V genom en enkel omställning på baksidan. Man kan ha det med fatöl i bilen/husbilen/husvagnen. Formatet är mycket behändigt.

Nackdelar då? Det låter ungeför som en dators CPU-fläkt och fläkten går jämt, men hur jobbigt det upplevs det beror ju helt på var det står. Jag tycker att det är helt ok och jag är känslig. Vi råkar ha en vinkyl med peltierkylning i köket och den är värre (används i princip aldrig för den är så jobbig att höra på). En annan nackdel är ganska betydande. Kylskåpet har lagt av efter 2-3 veckors kontinuerlig körning ett par gånger. Fläkten går ned i fart och tystnar. Det enda man behövde göra var att stänga av, dra ur sladden och sätta starta upp igen så fungerar det. Jag vet inte man kan vänta sig detta av alla sådana kylskåp. Det kan säkert vara ett dåligt ex, men kylskåp i övrigt fullt funktionellt i detta format, helt nytt för 1200 kr är jag ändå ganska nöjd.

Beklagar att bilderna blev 90 grader fel. Min favorit Forumbilder.se krånglade för många gånger. Jag vet inte varför den inte accepterade bilderna.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Kylskåp med termoelektriskt element (peliter) till fat

Inläggav Rotsac » lördag 2019-05-25 22:22

Beklagar att bilderna blev 90 grader fel. Min favorit Forumbilder.se krånglade för många gånger. Jag vet inte varför den inte accepterade bilderna.


Notera att du kan bifoga (rättvända) bilder i meddelandet.
epndl1.jpg
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Kylskåp med termoelektriskt element (peliter) till fat

Inläggav Brewhog » lördag 2019-05-25 23:11

Åhå! Eftersom jag inte förstår hur kan du ju vända på allihop åt mig så är det gjort. :)
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Kylskåp med termoelektriskt element (peliter) till fat

Inläggav Rotsac » söndag 2019-05-26 11:28

Brewhog skrev:Åhå! Eftersom jag inte förstår hur kan du ju vända på allihop åt mig så är det gjort. :)


1.jpg

2.jpg

3.jpg
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster

cron