Bygga BrewPi

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bygga BrewPi

Inläggav Xned » söndag 2019-01-06 22:50

Hej alla glada!
Vi bytte precis ut kyl och frys och fick en stor frysbox över. Så nu är det tid för mig att bygga en fermenteringskammare!
Tanken är att basera det hela på BrewPi men jag har några funderingar jag gärna skulle vilja bolla med er mer erfarna.

Värmekälla
Har planerat för en 80W “tube heater” men såg någon på forumet nämna värmematta som ett bra alternativ, vad kör folk? Vad funkar bra?

Ta direkt kontroll över kompressor eller ej
Känns lite onödigt mekkigt att börja bråka med kompressorstyrningen i frysen. Funderade på att bara sätta ett relä på inkommande spänning till frysen. En frys är ju dock inte designad för att el ska slås på och av hela tiden, någon som vet om det sliter extra mycket på frysen om man slår på och av inkommande ström till den frekvent?

Tempsensor
Hur många tempsensorer har ni? Jag tänker mig en luftsensor och en jäskärlssensor, frysen är dock stor nog för att jag skulle kunna jäsa 3st 20L hinkar på en gång. Men är det meningsfullt att ha en tempsensor per kärl? Jag kommer ändå inte kunna reglera temperaturen utifrån mer än ett jäskärl i taget?
Xned
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2018-11-21 12:03

Re: Bygga BrewPi

Inläggav simonarvestrand » söndag 2019-01-06 23:43

Nu kör jag endast med en arduino men funktionen den samma.

Jag kör bara med en tempsensor. som jag har tejpad på kärl , känns som det är tempen där som är den viktiga ,
blir nog svårt att få till det precis som man vill med flera kärl tror jag. jäsningen gör ju en del värme den också och säkert inte samma
i alla kärl samtidigt. men skulle jag ha flera så skulle jag nog ha en givare på varje kärl och styra mot ett medel.

har funderat på om man skall ha ytterligare en i kylen för att få till något mjukare tempkurva men för mig har det fungerat bra hittils.
Har för tillfället en frostvakt som värmekälla. tog lite tid att trimma in så den inte sköt över för mycket och orkade komma upp i temp men nu ligger den väldigt bra.

Har bara två uttag som jag kan koppla in en värmande pryl och en kylande och jag tror inte kylskåpet tar mer stryk av det än vanlig start /stopp av kompressor
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37

Re: Bygga BrewPi

Inläggav Xned » måndag 2019-01-07 10:04

simonarvestrand skrev:Nu kör jag endast med en arduino men funktionen den samma.

Jag kör bara med en tempsensor. som jag har tejpad på kärl , känns som det är tempen där som är den viktiga ,
blir nog svårt att få till det precis som man vill med flera kärl tror jag. jäsningen gör ju en del värme den också och säkert inte samma
i alla kärl samtidigt. men skulle jag ha flera så skulle jag nog ha en givare på varje kärl och styra mot ett medel.

har funderat på om man skall ha ytterligare en i kylen för att få till något mjukare tempkurva men för mig har det fungerat bra hittils.
Har för tillfället en frostvakt som värmekälla. tog lite tid att trimma in så den inte sköt över för mycket och orkade komma upp i temp men nu ligger den väldigt bra.

Har bara två uttag som jag kan koppla in en värmande pryl och en kylande och jag tror inte kylskåpet tar mer stryk av det än vanlig start /stopp av kompressor


Tack för svar!
Ja principen är precis den samma, som jag förstår BrwePi så kör man en arduino som gör själva relä styrningen och sensor input, Raspberrypi är mer där som styr enhet, spara data, ge snyggt webinterface med grafer och logik för temperatur kurvor samt möjlighet att ta en temp kurva från en öl man än nöjd med och köra den som target kurva när man vill försöka återskapa samma öl igen.

Tittade lite på frostvakt men den kändes så "maffig" för ändamålet, kände det fans en risk att man sköt över målet när man värmer med den. Men det låter som du löst det!
Hur långa är dina värme cykler med den? Har du någon dead timer mellan cykel? Kör du någon fläkt för att sprida värmen?

Kul att höra att det funkar för andra att reglera kyl/frys direkt på inkommande el. Var lite orolig att det skulle finnas någon uppvärmnings cykel till kompressor eller annat man missar när den startar och ser att temp är så lång ifrån vad den tycker det borde vara.
Xned
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2018-11-21 12:03

Re: Bygga BrewPi

Inläggav simonarvestrand » måndag 2019-01-07 20:17

Har ingen dödtid i dagsläget utan låter den svänga ca 0,3 grader men jag har en kontroll så värme / kyla inte står på längre än en viss tid utan att det blir
någon tempförändring. mest för att försäkra mig om att den inte lyckas värma upp till 30 grader eller nått ifall tempsensorn skulle ge sig.

Men som sagt mitt är ett extremt simpelt system som inte är super exakt utan snarare billigast möjliga lösning för att få till en hyffsat stabil jäsning
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster

cron