Kopplingar till kolsyra

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kopplingar till kolsyra

Inläggav Anders_Adler » söndag 2019-01-06 21:52

Jag trodde jag var smart som meckade ihop en snabbkoppling från biltema på min regulator. Kunde då ha olika slangar till alla mina olika grejer (kolsyra fat, kolsyra partyfat, till överföringskittet från GF osv) men upptäckte att de läcker (då packningar fryser) och får då inte upp tryck! Använder alla JG kopplingar och kopplar ur de hårda slangarna och moddar ihop till de olika sakerna? Hoppas jag gör mig förstådd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav assistredo » måndag 2019-01-07 04:12

Hänger inte med riktigt med om hur Biltemasnabbkopplingen kommer in i sammanhanget. Jag använder både JG-kopplingar (de svarta för hård slang med metriska mått) och andra instickskopplingar i metall för kolsyran. Jag har en vanlig regulator från Humlegården där jag skruvat bort slangnippeln och skruvat dit en instickskoppling som har gänga istället. Det har funkat utan läckage i många år. Att tänka på är dock att JG är inte snabbkopplingar egentligen och slits väl en del liksom slangen om man tar i och ur denna många gånger.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav Anders_Adler » måndag 2019-01-07 09:54

assistredo skrev:Hänger inte med riktigt med om hur Biltemasnabbkopplingen kommer in i sammanhanget. Jag använder både JG-kopplingar (de svarta för hård slang med metriska mått) och andra instickskopplingar i metall för kolsyran. Jag har en vanlig regulator från Humlegården där jag skruvat bort slangnippeln och skruvat dit en instickskoppling som har gänga istället. Det har funkat utan läckage i många år. Att tänka på är dock att JG är inte snabbkopplingar egentligen och slits väl en del liksom slangen om man tar i och ur denna många gånger.


Pma en bild?

Från regulator har jag en kort slang sedan en trycklufts snabb koppling (biltema) så jag kan snabbt byta till olika slangar för olika ändamål! Men märkt att dessa läcker lite, tryckluft är det ok men kolsyra blir det snabbt dyrt!
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2019-01-07 20:31

Jag har kört snabbkopplingar för tryckluft rätt länge. En del är täta men en del läcker. Armaturfett på o-ringen kan hjälpa ibland. Problemet är att läckan inte alltid märks och det är trist om kolsyretuben töms över natten.

Nu har jag tänkt gå över på 1/4” FFL skruvnipplar som är täta, mindre och passar på fatkopplingar och fördelare. Nackdelen är väl att det tar några sekunder att skruva men så bråttom har jag sällan. Men det verkar vara svårt att få tag i slangnipplar med hane (MFL), nån som vet var det finns? Eller är det plastnipplar som gäller för att få det tätt?
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Kopplingar till kolsyra

Inläggav ecmik » måndag 2019-01-07 22:09

Jag har också snabbkopplingar från Biltema, och själva kopplingen är tät. Men mitt system kan istället lätt läcka runt nippeln där slangklämman sitter. En liten vridning på slangen så tätar den, men det är väldigt känsligt tyvärr. Tömde min 2kg flaska tack vare det förra veckan.. Hur har ni tätat slangänden över nippeln? Min flaska står i rumstemperatur utanför ölkylen.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2019-01-07 23:48

Vad har du för slangklämmor? De med skruv klämmer ojämnt och då läcker det om inte nippeln är tillräckligt grov. Oetiker funkar mycket bättre.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav Anders_Adler » måndag 2019-01-07 23:56

Asså mycket av dessa benämningar är grekiska men inget lite googling kan lösa.
Kan ni inte läggs upp bild på detta?

Det som verkar läcka för mig är att det är glapp i nippel jag trycker in i snabbkopplingen, eller mellan den och snabbkopplingen, håller man handen så tätar det litta!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav ecmik » tisdag 2019-01-08 07:13

fredrik.stahl skrev:Vad har du för slangklämmor? De med skruv klämmer ojämnt och då läcker det om inte nippeln är tillräckligt grov. Oetiker funkar mycket bättre.


Check, jag har de med skruv. Har alltid tyckt de är lite kass faktiskt, även till vätska.. Då blir det byte, tack för tipset!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav erno » tisdag 2019-01-08 07:48

Anders_Adler skrev:Asså mycket av dessa benämningar är grekiska men inget lite googling kan lösa.
Kan ni inte läggs upp bild på detta?

Det som verkar läcka för mig är att det är glapp i nippel jag trycker in i snabbkopplingen, eller mellan den och snabbkopplingen, håller man handen så tätar det litta!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag hade samma problem med billiga snabbkopplingar. För några kronor extra kan du köpa lite dyrare märkesgrejer. Jag har som exempel CEJN inköpta på lokal järnhandel. Dessa fungerar helt utan läckor. Du hittar säkert något liknande.
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav jakan65 » tisdag 2019-01-08 16:10

Hej.använder dessa aba klämmor.alltid tätt.
ursäkta taskig bild
mvh jakan
Bilagor
2019 005.JPG
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav ecmik » tisdag 2019-01-08 17:21

jakan65 skrev:Hej.använder dessa aba klämmor.alltid tätt.
ursäkta taskig bild
mvh jakan


Jag har ungefär samma, men de läcker hos mig..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav assistredo » onsdag 2019-01-09 02:28

IMG_1144_mod1.jpg


Längst upp till höger i den övre bilden svart JG-hona för hård slang att skruva i regulatorn. På slangen intill sitter en svart JG-koppling med slät ände- håller lite bättre än att sätta enbart slangen in och ut - dock ändå inte en riktig snabbkoppling. I andra änden en FFL-koppling med slangnippel för Corneliuskoppling med MFL-koppling. Slangklämman nyps fast med tång.

På den andra uppsättningen en grå JG för 5/16"-slang med FFL-koppling för Corneliuskopplingen (funkar även med 8 mm-slang) samt instickskopplingar i metall för hydraulik/pneumatik. Slangarna är 6mm och 8mm i polyuretan/polyamid.

De här förskruvningarna/ kopplingarna som vi benämner "1/4" FFL" etc. (FFL, MFL är inte någon gänga) kallas egentligen JIC-kopplingar. Gängan på dem vi brukar använda är huvudsakligen 7/16"-20 UNF och 1/4" står för innermåttet på slangen resp. yttermåttet för röret de ursprungligen är tänkta för. Från början användes de huvudsakligen för bromsrör och liknande.

https://en.wikipedia.org/wiki/JIC_fitting

Till Fredrik.Stahl: Här finns det slangnipplar med MFL m.m.
https://www.candirect.eu/Accessories-an ... r-7/16-UNF
Bilagor
IMG_1586.JPG
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav Anders_Adler » onsdag 2019-01-09 13:22

assistredo skrev:
IMG_1144_mod1.jpg


Längst upp till höger i den övre bilden svart JG-hona för hård slang att skruva i regulatorn. På slangen intill sitter en svart JG-koppling med slät ände- håller lite bättre än att sätta enbart slangen in och ut - dock ändå inte en riktig snabbkoppling. I andra änden en FFL-koppling med slangnippel för Corneliuskoppling med MFL-koppling. Slangklämman nyps fast med tång.

På den andra uppsättningen en grå JG för 5/16"-slang med FFL-koppling för Corneliuskopplingen (funkar även med 8 mm-slang) samt instickskopplingar i metall för hydraulik/pneumatik. Slangarna är 6mm och 8mm i polyuretan/polyamid.

De här förskruvningarna/ kopplingarna som vi benämner "1/4" FFL" etc. (FFL, MFL är inte någon gänga) kallas egentligen JIC-kopplingar. Gängan på dem vi brukar använda är huvudsakligen 7/16"-20 UNF och 1/4" står för innermåttet på slangen resp. yttermåttet för röret de ursprungligen är tänkta för. Från början användes de huvudsakligen för bromsrör och liknande.

https://en.wikipedia.org/wiki/JIC_fitting

Till Fredrik.Stahl: Här finns det slangnipplar med MFL m.m.
https://www.candirect.eu/Accessories-an ... r-7/16-UNF


Dessa gillar jag! Är som jg fast i metall, vet du vart du köpt dem? Blir till att hem och beställa saker!
Tänker att jg kopplingarna med ”adaptern” som du har borde vara bättre än det jag använder idag! Kan tycka att jg nästintill är snabbkopplingar då det är väldigt lätt att ta isär!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Kopplingar till kolsyra

Inläggav assistredo » fredag 2019-01-11 14:24

assistredo skrev: instickskopplingar i metall för hydraulik/pneumatik.
Anders_Adler skrev: Dessa gillar jag! Är som jg fast i metall, vet du vart du köpt dem? Blir till att hem och beställa saker!

Affären finns inte kvar och jag kan inte se något varumärke men jag tror det var italienskt. Googla på "instickskopplingar" eller "push-in fittings" så hittar du en hel del, från plast till rostfritt. Förutom JG finns andra varumärken som DMFit, Legris, Aignep etc.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster