Termostatbyte

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Termostatbyte

Inläggav daggfot » fredag 2018-12-21 16:42

Har ett gammalt kylskåp där termostaten lagt av. Har testat att koppla förbi den och då fungerar det.

Enligt Electrolux är det denna termostat som ska användas: https://shop.electrolux.se/Kylsk%C3%A5p ... 2425021272

Den har dock en anslutning mer än vad den nuvarande termostaten har. Se bild. Någon som vet vad den "extra" anslutningen är till för? Kan den lämnas hängande?

Är inte förtjust i att behöva klippa kablar och sätta ny kontakter så det bygger på att det bara är att flytta från gamla till nya termostaten. Att köra med sockerbit och extern termostat är alltså inte heller aktuellt. Annars får det bli nytt skåp. =)Bild
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Termostatbyte

Inläggav Drake » fredag 2018-12-21 18:19

Hmm, normalt så vill man ju ta bort termostaten!
Varför inte en STC1000+ istället för en ny termostat? Dels är det billigare och vips så har du ju en perfekt jäskammare som du dessutom kan kallkrascha i.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Termostatbyte

Inläggav skyking » fredag 2018-12-21 21:12

Om det nu är enligt elektrolux den termostaten som skall vara till DITT kylskåp så borde de ju också kunna informera om vad du skall göra med den nya kontakten. Det låter onekligen lite konstigt att ha en kontakt mer helt "plöstligt".

Har du inte köpt ny så skulle jag nog gå på Drake's ide istället. Inte för att det är säkert att du kan få ner temperaturen mer, men du bör iaf kunna få bättre kontroll över temperaturen i den utsträckning själva kylen klarar av att kyla.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Termostatbyte

Inläggav daggfot » fredag 2018-12-21 22:14

skyking skrev:Om det nu är enligt elektrolux den termostaten som skall vara till DITT kylskåp så borde de ju också kunna informera om vad du skall göra med den nya kontakten. Det låter onekligen lite konstigt att ha en kontakt mer helt "plöstligt".

Har du inte köpt ny så skulle jag nog gå på Drake's ide istället. Inte för att det är säkert att du kan få ner temperaturen mer, men du bör iaf kunna få bättre kontroll över temperaturen i den utsträckning själva kylen klarar av att kyla.
Ja det kan man ju tycka. Kanske var så att den person jag snackade med inte var helt insatt... En extra kontakt tror jag betyder automatisk avfrostning eller nått åt det hållet.

Slängde iväg frågan här i hopp om ett snabbt svar då det ju finns en del kylskåpsmekande personer här. Jag kontaktar Electrolux igen. Gissar att jag får ge mig till tåls till efter helgerna.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 113 gäster