"Trimma" kylskåp

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

"Trimma" kylskåp

Inläggav Stefan S » måndag 2018-12-10 20:47

Hej

Har ett kylskåp är för brygg ändamål. Vill nu prova att kallkrascha på riktigt, nu får jag bara ner det till 4-5 grader. Det är av fabrikatet whirlpool. Tog en bild på displayen (som sitter invändigt). Är det här jag börja leta efter termostaten?

Har för mig att jag sett en tråd om det jag ska fråga om innan här, hittar den dock inte nu, ber om ursäkt för det. Ni får klistra in tråden.Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re:

Inläggav Lindh » tisdag 2018-12-11 07:54

Jag skrev detta för 5 år sen så säkert inte det du tänker på men ändå: http://www.lindhcraftbeer.com/2013/12/klara-ol/
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re:

Inläggav assistredo » onsdag 2018-12-12 02:46

Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re:

Inläggav Rotsac » onsdag 2018-12-12 11:47

Jag är inte så pigg på elektriska modifieringar, om jag inte är säker på vad jag sysslar med.

Skulle det inte fungera att ställa kylskåpets termostat på "Max" (det ger omkring 0 grader i mitt fall)?
Vidare ansluta skåpets nätspänningsanslutning via en Inkbirdregulator, och stoppa ned dess temperaursensor i ett dykrör i jäshinken?

Jag har redan en Inkbirdregulator, dykrör, samt två värmebälten på jäshinken i en skrubb, för att kunna öka temperaturen.
Men jag vill gärna kunna kyla hinken.

I värsta fall skulle det då räcka med att borra ett hål för temperatursondens sladd från Inkbird, och nätspänning för värmebälten.

http://maltmagnus.se/InkBird-ITC-308?se ... ption=true
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Re:

Inläggav Stefan S » torsdag 2018-12-13 14:53

Rotsac skrev:Jag är inte så pigg på elektriska modifieringar, om jag inte är säker på vad jag sysslar med.

Skulle det inte fungera att ställa kylskåpets termostat på "Max" (det ger omkring 0 grader i mitt fall)?
Vidare ansluta skåpets nätspänningsanslutning via en Inkbirdregulator, och stoppa ned dess temperaursensor i ett dykrör i jäshinken?

Jag har redan en Inkbirdregulator, dykrör, samt två värmebälten på jäshinken i en skrubb, för att kunna öka temperaturen.
Men jag vill gärna kunna kyla hinken.

I värsta fall skulle det då räcka med att borra ett hål för temperatursondens sladd från Inkbird, och nätspänning för värmebälten.

http://maltmagnus.se/InkBird-ITC-308?se ... ption=true



Jag använder mig idag av temp regulator när jag jäser i kylskåpet. problemet är fortfarande att få ner det kallare, mitt kommer inte i närheten av nollan (min temp är 4-5 grader). Måste hitta den interna tempkontrollen som finns i kylskåpet ( se lindhs tråd ovan) för att få kylskåpet att komma ner i den tempen.
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster