Flasktvättar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Flasktvättar

Inläggav Snow » lördag 2018-11-24 21:18

God afton!
Jag håller på och fundrar på hur man kan göra bra flaskrengörare, har klurat och försökt
göra en med hjälp av vattenstrålar, men inte kommit längre än till en riktigt bra urspolare.

Här verkar ju det mesta uppfunnits, men är det någon som skapat någon bra med borstar?

Snubblade över denna på tuben, någon som sett något likande i drift eller tillverkat något dylikt?

https://www.youtube.com/watch?v=6FvSGhIVtcU
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Flasktvättar

Inläggav Djonk » söndag 2018-11-25 04:00

Undrar hur många flaskor de hade sönder innan de blev färdiga med det där monstret på 1200kg 8)

Du kanske kan ha en borste med ganska mjuka strån fäst i en borr på ett borrstativ?

Eller typ https://youtu.be/lOHo5ct99So ?

Annars vore det roligt om man fick vattnet att rotera borsten :D
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Flasktvättar

Inläggav Snow » söndag 2018-11-25 10:31

Mjo men det e ju lite meck att köra varje med den där.

Jag satte ihop en sånhär:
https://www.youtube.com/watch?v=jSXpPCrLt7A

Men det var helt värdelöst, alldeles för svårt att få bra flås i munstyckena, det verkar ju inte som att denhär fixarnissen brydde sig om det dock.
Men denna var nog rätt värdo skulle jag tro
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Flasktvättar

Inläggav Novis » söndag 2018-11-25 12:30

Inte något för stora mängder , men jag fyller upp tomrummen i min vanliga diskmaskin med flaskor , blir 2-3 stycken varje gång. Räcker till att ha några kassar med rena flaskor när behovet uppstår.
Novis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: måndag 2013-09-09 08:45

Re: Flasktvättar

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2018-11-25 19:06

Skulle det funka bättre om där var någon form av granulat i vattnet?

Jag har provat med att klippa ner den gröna sidan på en skotska Britta och hälla i bitarna i en flaska med 1 dl vatten och skakade. Funkade förvånansvärt bra på rejält smutsiga flaskor.
Min erfarenhet är annars att det är kanten mellan botten och sida som är knölig att få ren, (det är trångt att komma åt i hörnet) att bara ställa flaskan uppochner på ett rör med flödande vatten räcker nog inte.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Flasktvättar

Inläggav Djonk » söndag 2018-11-25 23:10

Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Flasktvättar

Inläggav Saint » fredag 2018-12-07 09:17

Lugn och fin nu. Jävlar vilka överkurser ni kör med. Jag sköljer snabbt ut mina flaskor med vatten direkt efter jag har druckit (ibland dagen efter) Diskar bort etiketten med diskmedel och vatten, sköljer och bakar i ugnen med folie. Sprayar med lite Starsan över öppningen vid flaskning. Detta gäller även surölsflaskor. Har hittills inte haft en flaskinfektion under 5 års dit.
Kan förstå att det kan vara struligt att baka i ugn om man har stora batcher men brygger man 20l åt gången så känns det onödigt att lägga ner tid och pengar på att bygga och/eller köpa massa utrustning
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Flasktvättar

Inläggav Falkens » fredag 2018-12-07 09:23

Baka i ugn gjorde jag 1 gång sen la jag av med det! Köp nya flaskor (kostar 5:-/st) eller så gör man som nämnt innan sköljer ur direkt och sen när man tvättar eller lådor dom ligga. Kör med bra medel så som PBW och starsan.

Det räcker :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster