Inköp av ett kylskåp

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Inköp av ett kylskåp

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2018-12-01 14:20

Det verkar vara jäshinken som är problemet.
Mina cooler är förvisso 3-4 år gamla men faten som jag byggde då är Ø370 mm och passar även i nyinköpt cooler, det tror jag iaf för jag har nyligen lånat ut 2st fat till olika bryggare som köpt party cooler för att jäsa i. Och ingen har påtalat att fatet inte skulle passa.
Coolern är Ø375 mm så jag har inte varit så yvig med måttet på fatet :)

Av 4 jäshinkar jag har passar bara en (den med blå streckkod) utan alltför stora ingrepp. Samtliga passar dock på höjden och har tillräckligt litet bottenmått (Ø310-315 mm). Det är bara sargen uppe vid locket som är för stora. Tror jag köpte den som skulle funka på citygross en gång i tiden men är inte säker. Det enda jag hittar på hinkarna är streckkoden, de är kanske sökbara.

IMG_2185.jpg
Passar om man justerar sargen runt om. Volymmarkering upp till 26L
IMG_2185.jpg (13.3 KiB) Visad 3639 gånger


IMG_2184.jpg
Passar med lite justering. Volymmarkering upp till 27L
IMG_2184.jpg (13.88 KiB) Visad 3639 gånger


IMG_2183.jpg
Passar om man justerar sargen runt om. Volymmarkering upp till 28L
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Inköp av ett kylskåp

Inläggav Rotsac » söndag 2018-12-02 14:32

Pilsnerkokaren skrev:Det verkar vara jäshinken som är problemet.
Mina cooler är förvisso 3-4 år gamla men faten som jag byggde då är Ø370 mm och passar även i nyinköpt cooler, det tror jag iaf för jag har nyligen lånat ut 2st fat till olika bryggare som köpt party cooler för att jäsa i. Och ingen har påtalat att fatet inte skulle passa.
Coolern är Ø375 mm så jag har inte varit så yvig med måttet på fatet :)

Av 4 jäshinkar jag har passar bara en (den med blå streckkod) utan alltför stora ingrepp. Samtliga passar dock på höjden och har tillräckligt litet bottenmått (Ø310-315 mm). Det är bara sargen uppe vid locket som är för stora. Tror jag köpte den som skulle funka på citygross en gång i tiden men är inte säker. Det enda jag hittar på hinkarna är streckkoden, de är kanske sökbara.


Jabba!

Nu händer det saker:-)

Jag kunde omöjligt få prylarna att passa ihop.
Jag skulle ha behövt ta bussen (har ingen bil eller körkort) till Netonnet i Vendelsö, och släpa med plasthink, lock med monterad "19 mm blow-offslang" för att på plats kontrollera hur prylarna passar tillsammans:-)

Tackar!

Den som möjligen har följt denna tråd med intresse och har en egen sådan utrustning som passar ihop:
-Var vänlig och försök att minnas var någonstans ni köpte plasthinken.
-Länk, artikelnummer, etc. är högt uppskattat.

En Grainfather conical fermenter, och deras dedikerade glykolkylare är ju önskedrömmen, men det smärtar att lägga ut den nödvändiga summan för sådant.
Om någon här har sett hur någon har använt en Party Cooler för att kyla den jästanken, så är en länk till det välkommen.

Jag hittar endast hur man slabbar med öppen kylboxlåda och is, eller kylklampar. (Glöm det, sådant tänker jag inte pyssla med).
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Inköp av ett kylskåp

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2018-12-02 18:24

Känns som att det både blir billigare och enklare att du köper ett begagnat fat av mig som är byggt för att passa party coolern. Det rymmer 35 liter och hittas i tråden viewtopic.php?f=6&t=9155

3 500:- vill jag ha för ett fat med 2 x kulkoppling, spundingventil, manometer och Corneliuslock.
Frakt tillkommer.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Inköp av ett kylskåp

Inläggav Karl R » söndag 2018-12-02 22:08

om det är det fatet jag jäser i så har jag ställt det i ett vanligt kylskåp, istället för att inhandla partycooler.
Jag börjar för övrigt bli så smått intresserad av att köpa fatet jag lånat... =)
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Inköp av ett kylskåp

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2018-12-02 23:22

@karlR
Har uppfattat att du är nöjd med fatet :)
Får nog låna ut en fyllare till dig också :wink:

Inga problem, jag har några fat som bara står, bättre att dom kommer till användning.
jag vet att den andra bryggaren köpt en cooler, för han ville vänta med bryggningen tills den kommit. Och nu är det bryggts så coolern har levererats.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Inköp av ett kylskåp

Inläggav ARN_syndrome » onsdag 2018-12-12 17:06

Jag tänkte länge på lösningen på både jäsningskammare o keggerator som skulle funka i en Stockholmslägenhet.
Till slut köpte jag nästan allt (förutom kranar mm så klart) på IKEA. Högskåpstomme med deras inbyggd kyl under (rymmer 2st 19l fat), en samma kyl överst som rymmer en vanlig 30l hink (som är nu uppgraderad till BrewBucket), med lite "dead space" imellan för slängar/kopplingar till 2 st tapkran. Kan ta bilder när jag är hemma om nån är interesserad.

Ursäkta ev felstavningar. Jag är en enkelt jänkare.
ARN_syndrome
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2018-02-16 11:48

Re: Inköp av ett kylskåp

Inläggav Djonk » onsdag 2018-12-12 19:23

Bilder är alltid trevligt :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Inköp av ett kylskåp

Inläggav ARN_syndrome » torsdag 2018-12-13 18:32

Så här ser det ut på utsidan...
Outside2.JPG

...och insidan
Inside2.JPG

Inte så kul att få upp BB, men annars är jag jätte nöjd.
ARN_syndrome
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2018-02-16 11:48

Re: Inköp av ett kylskåp

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2018-12-18 16:22

Pilsnerkokaren skrev:Känns som att det både blir billigare och enklare att du köper ett begagnat fat av mig som är byggt för att passa party coolern. Det rymmer 35 liter och hittas i tråden viewtopic.php?f=6&t=9155

3 500:- vill jag ha för ett fat med 2 x kulkoppling, spundingventil, manometer och Corneliuslock.
Frakt tillkommer.


Nu är alla sålda.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 113 gäster