Lycka!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Lycka!

Inläggav Drake » måndag 2018-11-19 19:27

Efter att mitt gamla Beersmith kraschade så trodde jag att alla mina recept var hjälplöst förlorade. Men så hittade jag dom tillsammans med en massa andra bsmx-filer (eller vad dom nu heter) i en arkivmapp i nya BS2. Frågan är bara hur man återställer dom? Alla har konstiga namn och ligger tillsammans med en massa andra recept som jag inte vill ha och det kommer att ta en evighet att återställa alla manuellt. Finns det någon tryckapåknappen-lösning eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Lycka!

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-11-20 14:46

Drake skrev:Efter att mitt gamla Beersmith kraschade så trodde jag att alla mina recept var hjälplöst förlorade. Men så hittade jag dom tillsammans med en massa andra bsmx-filer (eller vad dom nu heter) i en arkivmapp i nya BS2. Frågan är bara hur man återställer dom? Alla har konstiga namn och ligger tillsammans med en massa andra recept som jag inte vill ha och det kommer att ta en evighet att återställa alla manuellt. Finns det någon tryckapåknappen-lösning eller är det bara att bita i det sura äpplet?


Jag tvivlar starkt på att det är ett hopplöst läge. Jag har använt datorer sedan 1977 (som hobby sedan 1981), och har arbetat med IT 1987-2015, och det har varit VÄLDIGT sällan som det inte har gått att "rädda data". Det är nu som pensionär min hobby att hjälpa grannarna med deras datorer "som inte går att starta" (ha!). Om det inte är/har varit ett hårdvarufel (hårddisken), så bör det inte vara några problem. Jag "fjärrstyr" normalt användarens dator vid sådana här problem, vilket knappast är önskvärt nu.

Kan vi kanske simulera att det är jag som har problemet, så att jag kan se vad som kan göras?
Jag misstänker att detta inte har så stort intresse i alla detaljer, så hör gärna av dig direkt till mig.
Om resultatet blir lyckat, så kan du ju alltid återkomma här med lösningen:-)

(Jag har alltså BeerSmith2).
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Lycka!

Inläggav Drake » tisdag 2018-11-20 15:17

Kanske var otydlig, men jag kan alltså öppna filerna en och en utan problem och sedan döpa om dom och spara dom manuellt. Problemet är att jag har kanske 60-70 recept som ligger bland många hundra andra filer och filnamnet ger ingen hint om vad som är vad. Ska jag göra allt manuellt så kommer det att ta åtskilliga timmar och det hade ju varit perfekt om man kunnat öppna alla och se vad dom innehåller och bara slänga det man inte vill ha kvar.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Lycka!

Inläggav Falkens » tisdag 2018-11-20 15:57

Funkar denna? Eller det kanske bara gäller BS3 :-/

http://beersmith.com/blog/2018/09/14/ho ... ersmith-3/
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Lycka!

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-11-20 21:25

Drake skrev:Kanske var otydlig, men jag kan alltså öppna filerna en och en utan problem och sedan döpa om dom och spara dom manuellt. Problemet är att jag har kanske 60-70 recept som ligger bland många hundra andra filer och filnamnet ger ingen hint om vad som är vad. Ska jag göra allt manuellt så kommer det att ta åtskilliga timmar och det hade ju varit perfekt om man kunnat öppna alla och se vad dom innehåller och bara slänga det man inte vill ha kvar.


Det är som vanligt inga problem att öppna filer för att se vad de innehåller, sådant är vardagsmat.
Om du vill göra det snabbt i Utforskaren: Högerklicka på filen, och välj "Öppna med, Anteckningar", för att läsa den råa "bsmx-filen".
Det är ju endast en textfil, i ett visst format.

Om du vill öppna filerna i Beersmith, se nedan.

Jag GISSAR att du avser mappen "C:\Users\DITTANVÄNDARNAMN\Documents\BeerSmith2\Archive".
Samt filer i den mappen, som har namn i stil med: "Ar-1-7-10_57-34_4613.bsmx".

"Ar" lär då stå för "Archive", och innebär kanske att de har sparats undan vid uppgradering från en tidigare version av Beersmith.
Och du bör kunna se -och öppna dem- via menyalternativet "View, Recipe Archive".

Programtillverkaren menar att man ska öppna ett recept i taget, och sedan välja "copy local".
Jag ser inget problem med att kopiera filerna till "C:\Users\DITTANVÄNDARNAMN\Documents\BeerSmith2\Updates" till en särskild mapp som du först skapar där.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Lycka!

Inläggav Rotsac » onsdag 2018-11-21 15:24

Jag ser inget problem med att kopiera filerna till "C:\Users\DITTANVÄNDARNAMN\Documents\BeerSmith2\Updates" till en särskild mapp som du först skapar där.


Förutom att Beersmith ej automagiskt letar upp filerna i den mappen:-(
Man kan såklart öppna önskad Beersmithfil via "Open". Men jag ser i det fallet ingen möjlighet att använda "Copy local".
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

cron