Placering av kran på kastrull

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Placering av kran på kastrull

Inläggav skyking » onsdag 2018-11-07 11:01

Jag har beställt en kastrull och kit för att sätta dit en kran och funderar lite på var man skall sätta kranen. Jag läste Lindh's beskrivning (http://www.lindhcraftbeer.com/2017/05/s ... -kastrull/) och tycker nog att det kan vara lagom att sätta den 5cm upp eller så (med 5L kvar så bör man kunna tippa kastrullen ifall man vill ha ur mer utan att behöva riskera för mycket druv), men det som jag funderar över är placeringen i övrigt.

Det verkar som att de bilder jag sett på kastruller med kran har kranen "mellan" handtagen? Varför? Spontant tycker jag att det vore bättre att sätta kranen rakt under ena handtaget så att man kan tippa kastrullen mha det andra handtaget. Tänker jag fel eller är det något jag missat?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Placering av kran på kastrull

Inläggav Djonk » onsdag 2018-11-07 17:36

Vill gärna ha den så långt ner som möjligt, men bekymrar mig inte för druv. Så länge kranen inte tar i underlaget är jag nöjd. Har också önskat att kranen var under ett handtag på de jag har, antar att det bara är estetiska skäl till att ha den i mitten.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Placering av kran på kastrull

Inläggav skyking » fredag 2018-11-09 09:06

Djonk skrev:Vill gärna ha den så långt ner som möjligt, men bekymrar mig inte för druv. Så länge kranen inte tar i underlaget är jag nöjd. Har också önskat att kranen var under ett handtag på de jag har, antar att det bara är estetiska skäl till att ha den i mitten.


Det visade sig att med brickan så kan man nog inte sätta kranen så mycket lägre. Jag satte den en cm lägre ner, då har jag bara några mm tillgodo innan radien i botten av kärlet sätter stopp.

Jag har sökt lite på orsaker till att man satt kranen mellan handtagen och inte under ena är för att undvika att slå i när man går genom dörrar (jag har läst om estetiska skäl också, men där har de fel och jag rätt). Jag bedömer dock att risken borde vara rätt liten för att ventil och koppling inte sticker ut så långt och även händer skall klara sig utan att slå i när jag bär fatet.

Så jag har börjat ta upp hål under handtaget, hoppas jag blir nöjd med resultatet (för nu finns ingen återvändo såvitt jag kan se).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Placering av kran på kastrull

Inläggav Saint » fredag 2018-11-09 09:22

Japp....jag placerade min också precis innan "kurvningen" på grytan börjar. Ungefär 2,5cm upp inne i grytan. Likväl brukar jag ändå luta grytan.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster

cron