Herms fråga

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Herms fråga

Inläggav jojje70 » torsdag 2018-10-11 07:13

Funderar på ett bygge och har nu läst in mig lite på systemet och vad jag kan förstå så finns inga egentliga begränsningar när det gäller små bryggvolymer i ett herms-verk. Dvs man kan utan problem brygga en 30-liters i ett 500-liters system. Stämmer det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: Herms fråga

Inläggav Morgan » fredag 2018-10-12 08:54

det beror egentligen på hur mycket dödutrymme du t.ex. har under eventuell maltkorg o liknande. men kör man typ lauterhelix så bör det bli ganska flexibelt. herms-slingan i HLT måste ju vara placerad lågt nog för att vara i vattnet. det kräver i sin tur omrörning i HLT så inte all värme då bara ligger ovanför herms-slingan o inte gör nån nytta.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Herms fråga

Inläggav skyking » fredag 2018-10-12 09:33

Att svara på det utan detaljer på hur HERMS-verket är konstruerat är det lite vanskligt att svara på. Dock är det kanske fel att mäta satsstorleken i liter sötvört eller färdig öl eftersom det rör sig om mäskningsutrustningen. Mer rättvisande blir det nog om man talar i mängd skrot man mäskar.

Jag ser egentligen två eller möjligen tre faktorer som sätter gränsen för hur lite man kan mäska (notera dock att gränsen är lite flytande).

För det första så har man i HERMS-system dödutrymme, dvs man måste dels ha mäskvatten i proportion till malten och utöver detta x antal liter till. Detta gör att för mindre satser så kommer totala mängden vatten i förhållande till skrot vara större med vad det innebär.

För det andra så kan maltbädden ha en geometri som gör det olämpligt med för små satser.

För det tredje skulle värmeförluster kunna bli för betydande vid mindre satser.

De två sista faktorerna gäller dock inte bara HERMS utan i princip alla uppställningar. När man bygger skall man kanske börja med att utgå från vilka satsstorlekar man tänker sig att mäska och sen konstruera utifrån det. Att ha ett så stort spann som du beskriver som spänner över mer än en tiopotens tycker jag verkar vara överdrivet och jag är inte säkert att man på ett försvarbart sätt fixar det. Säger man istället en faktor 2-4 så verkar det mer rimligt att man fixar det.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Herms fråga

Inläggav jojje70 » fredag 2018-10-12 13:45

Tack för svar. Ja det blir ju att klura lite på konstruktionen om man vill ha maximal flexibilitet, men jag är helt med på att mitt exempel knappast är rimligt. Men har man möjlighet att variera mellan säg 200-400 litet så är ju det mycket värt. Men det är kanske smartas att ha kvar nuvarande bryggverket också för att utveckla nya recept istället för att försöka göra det i herms-verket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: Herms fråga

Inläggav Djonk » fredag 2018-10-12 15:33

Kan också gå att spara vört och blanda med eventuell specialmalt mäskad i ditt mindre bryggverk till nästa sats, fyller du dunkar enligt no chill-metoden håller de nog ett tag.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Herms fråga

Inläggav Hasse Basse » lördag 2018-10-13 01:09

Theelecricbrewery.com är en bra sida för herms
Hasse Basse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: torsdag 2013-07-18 15:52

Re: Herms fråga

Inläggav Rotsac » lördag 2018-10-13 05:18

Hasse Basse skrev:Theelecricbrewery.com är en bra sida för herms


Jooo..... om man vill få frågan: "RIMS and HERMS nessesary?"
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 109 gäster