Keg-mäskning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Keg-mäskning

Inläggav Cobrac » måndag 2018-10-08 09:40

Jag provade att bygga och två små filter som jag kunde montera på befintliga rör inne i fatet. På så sätt kunde jag ha malten utanför själva grytan och cirkulera enbart själva vörten tillbaka in i grytan. Temperaturen styr jag med en digital termostat med sond i dykrör. När mäskningen sedan var klar trycksatte jag fatet med kolsyra och lät trycket i fatet pumpa upp resterande vört. Detta minskade bryggdagen väsentligt då jag inte lakade någonting. Körde full volym (och lite till för att kompensera för maltens blötläggning), samt att jag kunde låta grytan starta kokning samtidigt som jag lät fatet tömmas med kolsyra. Det blir heller inget plaskande med vörten och minskad syresättning då hela systemet är vattenfyllt (fatet står under vattennivån i grytan och jag kunde prima hela fatet med övertrycksventilen) Allt gick väldigt smidigt, det som är lite tråkigt är att jag fick en sådan himla kompakt maltbädd. Jag pumpade vattnet från kolsyreanslutningen och på så sätt lade sig malten ganska kompakt i botten, detta minskade mitt flöde ganska avsevärt. Såpass mycket så att jag är osäker på om själva maltbädden fick rätt temperatur. Skulle jag kunna motverka detta genom att pumpa tvärtom? Alltså att jag pumpar in i stigröret som går ner till botten och låter vörten gå tillbaka i kolsyreröret? Då borde det inte kunna bli så kompakt kaka i botten då gravitationen kommer se till att malten ramlar mot botten samtidigt som pumpen trycker in ny vätska underifrån? Skaffa en kraftigare pump typ chugger? Jag har en liten rackare nu som endast pumpar 7lit/min (i bästa fall) och inte är särskilt stark.

BildBild
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster