Kinesisk pH-mätare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kinesisk pH-mätare

Inläggav Djonk » onsdag 2018-10-03 18:29

Är det någon som har testat en billig digital pH-mätare från typ Wish eller AliExpress? Ser att det finns enkla för så lite som 40:- plus frakt.

Har bryggt min första suröl nyligen, skulle vara trevligt att mäta pH men har ingen lust att köpa en dyr mätare. Kan det vara ett bra alternativ till mätstickor?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kinesisk pH-mätare

Inläggav Saint » fredag 2018-10-05 08:26

Tycker det är värt ett svar men jag har inget riktigt bra. Var i samma tankar som dig och googlade runt lite innan jag köpte en dyrare variant från https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... atare-ph55.
Det jag fick fram vara att de fungerar men att det är ganska vanligt att de pajjar plötsligt. Dock ville jag inte hela tiden ha känslan att de visar fel pga att de är en "kinakopia". Tänker du brygga fler suringar i framtiden och tycker att PH vid bryggningen är viktigt så är det nog på sin plats att investera i en lite bättre variant.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Kinesisk pH-mätare

Inläggav Drake » fredag 2018-10-05 09:23

Köpte en kinamätare för flera år sedan och den funkar bra fortfarande trots att jag inte ens använder förvaringslösning utan bara spolar av den och sätter på "korken".
Den är lite deformerad i plasten runt sensorn eftersom jag "råkade" mäta i lite för het vört. Läs kokande. Men trots det så funkar den alltså och stämmer bra när jag jämför mot olika kalibreringslösningar. Använder den ofta eftersom jag mäter i både öl, aquaponics och en koidamm. Brukar räcka att kalibrera den ett par gånger om året.

Så, ja en kinamätare kan funka utmärkt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Kinesisk pH-mätare

Inläggav grunkan » fredag 2018-10-05 11:52

Jag köpte en pH-mätare från Kina. Kan inte säga så mycket egentligen. Verkar mäta rimligt rätt. Svårt med referens. Min ser ut som den på humle, men priset var något helt annat. :)
grunkan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tisdag 2017-06-20 11:44

Re: Kinesisk pH-mätare

Inläggav Djonk » fredag 2018-10-05 19:01

Okej, låter värt att testa då :) tack
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kinesisk pH-mätare

Inläggav Drake » fredag 2018-10-05 19:09

Är man osäker på funktionen så kan man ju köpa "portionspåsar" med kalibreringslösningar med ett ph på 4 resp 11 förutom den klassiska 7:an som de flesta billiga mätare kalibreras efter. Stämmer det med alla testvätskorna kan man vara rätt säker på att mätaren funkar bra.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Kinesisk pH-mätare

Inläggav ecmik » torsdag 2018-10-11 06:46

Jag köpte också en ifrån Ali på vinst och förlust får något drygt år sedan. Den funkar förvånansvärt bra fortfarande faktiskt. Jag kalibrerar ofta både innan mätning och kontrollmäter i kalibreringsvätskan efteråt bara för att vara säker, och det har funkat sjukt nog.. Men så fort ölkontot växer till sig lite så står en ny pH-mätare högt på önskelistan får jag väl erkänna..

Ska tillägga att jag misstänker att variationen på kvalitet är stor mellan de olika kina-mätarna. Vissa säger att de är helkass, andra tycker det funkar.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

cron