Refrektometer (igen)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Refrektometer (igen)

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2018-09-23 20:00

Mätte upp OG med refraktometer idag och läste av 1.067. En polare mätte med hydrometer och fick 1.052. Temperaturen på vörten var rumstemperatur och vi mätte dessutom från samma sampel.
Nog för att det var en billigare variant av hydrometer, men har på något sätt svårt att tro att den ska visa SÅ fel för den sakens skull. Jag kalibrerade refraktometern för ungefär ett år sedan. Kan den verkligen drifta så mycket på ett år?
Får väl undersöka om den verkligen är helt sne genom att koka upp en förkultur vid tillfälle.
Någon som har varit med om något liknande eller har förslag på förklaring?
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav Bee » söndag 2018-09-23 20:12

MCMLXXXII skrev:Mätte upp OG med refraktometer idag och läste av 1.067. En polare mätte med hydrometer och fick 1.052. Temperaturen på vörten var rumstemperatur och vi mätte dessutom från samma sampel.


Mätte refraktometern I brix och du konverterade eller var det i SG direkt?
Konverteringen i sig kan vara en felkälla, men refraktometern är också mycket känsligare för skiktning i vörten. Använder själv bara refraktometern till mätningar av kokande vört.
Kall vört använder jag en hydrometer till istället.
Det brukar sällan vara skillnad mellan värdena.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2018-09-23 20:24

Det är denna variant, så SG direkt.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav skyking » måndag 2018-09-24 06:54

Jag skulle bedöma att den huvudsakliga kalibreringsfelet hos dessa är att nollpunkten är off. Jag menar att om instrumentet visar betydligt fel i övrigt är det seriöst feltillverkat/defekt. Eftersom det främst är offseten som behöver justeras så behöver bara ha en kalibreringspunkt vilket lämpligen är rent vatten. Notera dock att om du bara är ute efter alkoholhalten så behöver du inte kalibrera en hydrometer eftersom offset-felet tar ut varandra när du räknar ut OG-FG.

Refraktometern du visar har en justeringsskruv som du kan justera enkelt, det finns egentligen ingen anledning till att låta det gå så lång tid mellan kalibreringarna. För hydrometern finns ingen sådan kalibreringsmöjlighet utan man får helt enkelt hålla reda på hur off noll-punkten är och subtrahera/addera detta värde för hand.

En avvikelse på 15 pinnar är rätt mycket, kolla om de skiljer sig lika mycket i vatten. Annars är det troligen så som bee påpekar att du inte har haft ett homogent prov då kan det skilja, refraktometern mäter ju bara på en droppe medan hydrometern tar medelvärde på ett större prov.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav Bee » måndag 2018-09-24 09:47

skyking skrev: För hydrometern finns ingen sådan kalibreringsmöjlighet utan man får helt enkelt hålla reda på hur off noll-punkten är och subtrahera/addera detta värde för hand.


Joooo... åt ett håll kan man kalibrera lätt iallfall.
http://www.lindhcraftbeer.com/2015/05/k ... ydrometer/
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2018-09-30 09:28

Nu kan jag mer eller mindre utesluta att det är något annat än att refreaktometern konsekvent visar för höga värden. Vanligt vatten ligger helt korrekt på 0-strecket (ska väl egentligen använda destillerat vatten...). Under gårdagens bryggning mätte jag SG före kok till 1.056 och hydrometern visade 11.2 (1.045). Efter kok var det 1.063 och 12.7 (1.051). Lite tråkigt eftersom jag under lång tid har gått omkring och trott att jag har haft en fantastisk effektivitet i mäskningen. :)
Nu ska jag bara undersöka om den möjligen är en hygglig indikator om man mäter FG med den (vilket en refraktometer ju generellt inte är tänkt för). Kanske visar den lika fel och att två fel blir ett rätt i det här fallet.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav skyking » söndag 2018-09-30 12:43

MCMLXXXII skrev:Nu kan jag mer eller mindre utesluta att det är något annat än att refreaktometern konsekvent visar för höga värden. Vanligt vatten ligger helt korrekt på 0-strecket (ska väl egentligen använda destillerat vatten...). Under gårdagens bryggning mätte jag SG före kok till 1.056 och hydrometern visade 11.2 (1.045). Efter kok var det 1.063 och 12.7 (1.051). Lite tråkigt eftersom jag under lång tid har gått omkring och trott att jag har haft en fantastisk effektivitet i mäskningen. :)
Nu ska jag bara undersöka om den möjligen är en hygglig indikator om man mäter FG med den (vilket en refraktometer ju generellt inte är tänkt för). Kanske visar den lika fel och att två fel blir ett rätt i det här fallet.


En stilla undran är vilka mätningar du gjort för att kunna utesluta annat än att refraktometern konsekvent visar för höga värden?

För att ha en rimlig chans att mäta FG med refraktometern så måste du först förvissa dig om att den mäter rätt på vad den skall mäta (egentligen brytningsindex).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2018-09-30 13:00

skyking skrev:En stilla undran är vilka mätningar du gjort för att kunna utesluta annat än att refraktometern konsekvent visar för höga värden?

Det håller måhända inte i en vetenskaplig artikel, men runt 10 mätningar vid två olika tillfällen (olika dagar, olika recept) med samma utfall. Vid samtliga visar den avsevärt högre värden. Visst, det kan finnas andra förklaringar, men om det till exempel skulle bero på skiktningar borde värdet kunna bli både högre och lägre.
skyking skrev:För att ha en rimlig chans att mäta FG med refraktometern så måste du först förvissa dig om att den mäter rätt på vad den skall mäta (egentligen brytningsindex).

Jag tänker mig snarare att den visar lika fel vid båda mätningar. Vilket återstår att undersöka. Den visar ju trots allt konsekvent även samma värde vid varje mätning på samma sampel.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2018-09-30 20:05

Jag svarar mig själv nu.
Helt nöjd med min slutsats kände jag mig inte, så jag löste upp 1,00 g rent socker i 5,02 g vatten. Förväntat värde skulle då vara nära 20°Brix = 1.083°Oe. Tro faen att den visar 1,084...
Tillbaka på ruta 1.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav Calle H » måndag 2018-10-01 10:18

MCMLXXXII skrev:Jag svarar mig själv nu.
Helt nöjd med min slutsats kände jag mig inte, så jag löste upp 1,00 g rent socker i 5,02 g vatten. Förväntat värde skulle då vara nära 20°Brix = 1.083°Oe. Tro faen att den visar 1,084...
Tillbaka på ruta 1.
Vid så små volymer / vikter blir ett eventuellt mätfel betydligt större. Dessutom, vad är det som säger att det måste vara refraktometern som mäter fel. Kan det inte vara hydrometern? Jag skulle göra tre mätningar med båda instrumenten: rent vatten samt två noggrant uträknade kontroller (vatten och socker som ovan) på exempelvis 1.040 och 1.080. Låt alla vätskor bli 20gr innan mätningarna.
Calle H
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: måndag 2016-08-22 14:59

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-10-01 12:03

Calle H skrev:Dessutom, vad är det som säger att det måste vara refraktometern som mäter fel. Kan det inte vara hydrometern?

Nu är det väl kanske inte heller världens bästa facit, men receptkalkylatorn på Grainfathers sida stämmer väldigt väl överens med vad hydrometern visar. Helgens bryggning med ett recept som var beräknat att landa på 1,048 (75% mäskningseffektivitet, heter det så?) blev 1,051 med hydrometern och 1,063 med refraktometern. Det skulle i så fall vara 97%. Känns inte rimligt.
Men ja, jag ska definitivt fortsätta undersöka saken, för just nu förstår jag verkligen inte vad det är som händer.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2018-10-01 15:11

Följer dina vedermödor med spänning.
Köpte en refraktometer (samma som du länkar till) för något år sedan men blev aldrig väns med den. Den visade på tok för mycket och jag orkade inte sätta mig in i vad som var fel, så den har legat i sin låda sen dess.

Det är väl nackdelen att ha 2 mätinstrument, man kan aldrig vara säker på vilken som är rätt om dom inte visar samma värde.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-10-01 20:20

Tre mätningar vardera med samma resultat.
Rent vatten (21°C): Förväntat 0-ish resultat 0
10,00 g socker i 99,94 g vatten (21°C): förväntat 1,040 resultat 1,045
19,30 g socker i 100,09 g vatten (21°C): förväntat 1,080 resultat 1,080
:?:
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav Calle H » onsdag 2018-10-03 08:41

Visade hydrometern och refraktometern samma värden för alla tre vätskorna?
Calle H
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: måndag 2016-08-22 14:59

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2018-10-03 19:27

Calle H skrev:Visade hydrometern och refraktometern samma värden för alla tre vätskorna?

Nej, varje mätning av samma vätska visade samma sak.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster

cron