Refrektometer (igen)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav Calle H » fredag 2018-10-05 10:20

MCMLXXXII skrev:Nej, varje mätning av samma vätska visade samma sak.

Förlåt, det var så jag menade. Jag var kanske lite otydlig I min fråga.
Så då vet du att med rena kontrollvätskor (bara vatten och socker, rumstemperatur) så ger hydrometern och refraktometern samma resultat. Alltså fungerar refraktometern och mäter rätt, eller möjligen visar båda instrumenten lika mycket fel men det är I så fall ett procentuellt fel eftersom 0-punkten var rätt. Då återstår frågan om varför refraktometerns mätvärde är betydligt högre för mätningar av vört.
Kan det vara mycket partiklar I vörten?
Luftbubbla på mätglaset i refraktometern?
Är vörten rumstempererad?

Jag ska brygga i helgen och tänker göra samma kontrollmätningar mellan mina båda instrument med både sockervatten och vört.
Calle H
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: måndag 2016-08-22 14:59

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-10-08 20:45

Nu var det nog jag som var otydlig. Mätningarna gjorde jag endast med refraktometern. Hade lite bråttom, så får skylla på otur när jag tänkte. Ska göra om samma mätning igen och jämföra båda instrument.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-10-15 20:11

Nu har jag gjort nya mätningar.
Vätska med förväntade värden på 1.013, 1.026 och 1.038.
Resultat:
- Refraktometern visar konsekvent omkring 15% för högt värde (verkar dock endast gälla till en viss nivå, då den enligt förra mätomgången visade korrekt vid 1.080)
- Hydrometern visar som mest mindre än 3% fel (konsekvent lägre värde, fram med filen!).

Som tur är visar dock refraktometern konsekvent samma värde på samma vätska, så den duger fortfarande till att kolla hur jäsningen fortskrider.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Refrektometer (igen)

Inläggav skyking » tisdag 2018-10-16 06:51

Detta kallas på mätteknik språk för dålig nogrannhet, men god precision. Det innebär att bägge instrument mäter bra om du korrigerar mätvärdena. För hydrometern kan du förvisso ta och fila till den för att få rätt värde. Annars är väl standardlösningen för sådana situationer att man ställer upp en kalibreringstabell eller -graf. I så fall kan du åter mäta OG hyffsat korrekt med refraktometern.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 95 gäster